Avatar billede cali1 Mester
21. maj 2008 - 22:34 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Sammenlign kolonner - udtræk data

Jeg har et problem hvor jeg skal sammenligne 2 "databaser" bestående af cpr-numre. Jeg har kopieret cpr.numrene fra de respektive databaser og lagt dem over i excel. Jeg ønsker nu sammenligning af kolonne A og B. 1 jeg ønsker at få listet/vist de cpr-numre som er med A men ikke i B og tillige omvendt.

Har prøvet med kommandoen "sammenlign" i excel 2007 men har ikke kunnet løse opgaven ad den vej.

Jeg kender næsten intet til VBA.....

Håber i kan hjælpe mig alligevel.

På forhånd tak.
Avatar billede excelent Ekspert
21. maj 2008 - 23:15 #1
indsæt i C1 og kopier ned
med i A ikke i B  =HVIS(TÆL.HVIS($A$1:$A$100;B1)=0;A1;"")
indsæt i D1 og kopier ned
med i B ikke i A  =HVIS(TÆL.HVIS($B$1:$B$100;A1)=0;B1;"")
Avatar billede supertekst Ekspert
21. maj 2008 - 23:16 #2
Skulle nok være muligt via VBA.
Prøver at udarbejde en model - men i Excel 2003..
Avatar billede mugs Novice
22. maj 2008 - 05:21 #3
Hvis dine db er Access i version 2003 og tigligere ligger der en funktion (forespørgsler) der hedder "find ikke relaterede poster". Den kan gøre det for dig. Der er også en udmærket guide,
Avatar billede excelent Ekspert
22. maj 2008 - 06:28 #4
Værdier i A som ikke findes i B markeres med gul
Værdier i B som ikke findes i A markeres med grøn

Husk at rette fra/til i koden

Sub Sammenlign()
fra = 1: til = 18 ' Ret fra/til til aktuel første/sidste række

For Each c In Range("A" & fra & ":A" & til)
If Application.CountIf(Range("B" & fra & ":B" & til), c) Then
c.Interior.ColorIndex = xlNone
Else
c.Interior.ColorIndex = 6
End If
Next
For Each c In Range("B" & fra & ":B" & til)
If Application.CountIf(Range("A" & fra & ":A" & til), c) Then
c.Interior.ColorIndex = xlNone
Else
c.Interior.ColorIndex = 4
End If
Next
End Sub
Avatar billede cali1 Mester
23. maj 2008 - 21:39 #5
@excellent

jeg har prøvet dit første forslag men formelen returnerer værdier som er i begge rækker, det ser umiddelbart ud som om, at den sammenligner tal som står overfor hinanden og ikke gennemgår hele den modsatte række inden værdi returneres....

Andet forslag må du gerne lige give lidt mere forklaring på det jeg er næsten helt blank i VBA, jeg har højreklikket på arket og åbnet programkode lagt dit program ind, rettet rækken i til, men så rækker mine evner eller rettere sagt mangel på samme ikke længere, så jeg behøver desværre lidt mere hjælp....

På forhånd tak.
Avatar billede excelent Ekspert
23. maj 2008 - 22:17 #6
Ja formlen er ikke optimal så jeg valgte en vba løsning

Jeg er i tvivl om hvad du mangler hjælp til
Går ud fra arket var valgt da du kørte koden ?
Avatar billede cali1 Mester
23. maj 2008 - 22:39 #7
Jeg valgt arket højreklikket og indsat programkode, men mangler en "enter" kommando som starter beregningsprocessen...
Avatar billede excelent Ekspert
23. maj 2008 - 23:03 #8
tast ALT+F8
marker "Sammenlign" og klik Afspil
Avatar billede excelent Ekspert
23. maj 2008 - 23:07 #9
Hov der ser ud til du har indsat koden i arkets kodemodul
Den skal ind i et almindeligt modul :

Tast ALT+F11
Vælg Module i Insert menuen
paste koden der

herefter kommen tar 23:03:15
Avatar billede excelent Ekspert
23. maj 2008 - 23:09 #10
Koden farver dubletter, den kan selfølgelig også omskrives til at slette eller skrive forskelle i andre celler
Avatar billede cali1 Mester
24. maj 2008 - 16:04 #11
Banko excellent - det var lige det der skulle til, det virker bare tip top - har du nogen gode forslag hvordan man lærer VBA, mht. lærebøger, netsider osv.??????

Mange tak for hjælpen.
Avatar billede excelent Ekspert
24. maj 2008 - 16:26 #12
Velbekom

Der er mange gode eksembler her på siden, se evt. også gogle
Jeg har lært det ved at prøve mig frem, med en hel del hjælp fra Experten og andre sider.
Har 1 enkelt bog som ikke er anbefalelsesværdig.
Spørgsmål er tidligere bragt her på siden, så prøv søg på fx. bøger
Avatar billede cali1 Mester
24. maj 2008 - 16:29 #13
Ok - endnu engang mange tak :-)
Avatar billede stormd Nybegynder
04. november 2010 - 16:27 #14
Hej Excelent jeg har brug for en ekstra funktion til denne formel..

kan denne makro udvides så den kopiere dem som er marketeret med som i eks. gul til en ny kolonne og samme med dem som er blevet markeret med grøn farve til en given kollonne eller nyt underark.

har forsøgt mig lidt frem men VBA er total sort for mig.

mvh
stormd