Avatar billede jagged Nybegynder
21. maj 2008 - 19:07 Der er 3 kommentarer

Summation og sammenligning tabeller på forskellige servere

Hej

Jeg har følgende problem. Jeg har to tabeller placeret på forskellige servere jeg gerne vil sammenligne.

Begge tabellerne er opsat på følgende måde.

ID  Værdi ID_2
1    5    Tekst2
1    6    tekst1
3    2    Tekst2
3    1    tekst1
3    7    tekst2
3    7    tekst1
1    5    tekst1
1    4    tekst2
2    3    tekst1
2    4    tekst2
2    6    tekst2
2    9    tekst1
etc...

Det jeg gerne vil er at lave en SUM(Værdi), grouped på ID og ID2 på begge tabeller og derefter på en eller anden måde sammenligne summen mellem ID'erne. Optimalt vil det være hvis jeg kan få designet en query der kun retunere de ID'er hvor summen på tabel-1 er forskellig fra tabel-2.

I teorien kunne dette opnås ved at lave en simple query ala.
select  ID,
        SUM(værdi),
        ID2

from "tabelnavn"
group by ID, ID2

på begge tabeller og så lave en manuel sammenligning i excel eller ligende, men det er ikke rigtigt en mulighed for mig da begge tabeller indeholder over 5 millioner unikke ID'er.

Så jeg har to spørgsmål, giver det jeg har beskrevet mening?
Er der nogen der har en løsning?
Avatar billede sherlock Nybegynder
21. maj 2008 - 19:22 #1
Du kan sætte den ene op som "Linked server" på den anden. Så kan du forespørge på begge tabeller i samme sql-statement.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa213778(SQL.80).aspx
Avatar billede jagged Nybegynder
21. maj 2008 - 20:04 #2
Såvidt jeg kan se, vil det kræve administrator adgang til systemerne, det har jeg ikke og kan nok heller ikke få det.

Andre forslag?
Avatar billede sherlock Nybegynder
21. maj 2008 - 20:25 #3
En administrator kan sætte det op og give dig læseadgang til netop den tabel.