Avatar billede 49jensen Nybegynder
19. maj 2008 - 22:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Gruppering med sum og saldo

Qry 1

  Id    Part Number  Description    In      Out
  -          10000      Bolt        100
  -          20000        Nut        75
  -          10000      Bolt                  3
  -          10000      Bolt                  7
  -          20000        Nut                  10
  o.s.v.

  Qry 2

  Id      Part Number    Description  In    Out    In Stock
-          10000          Bolt      100    10        90
-          20000            Nut      75    10        65
  o.s.v.

Qry 1 og Qry er baseret på den samme tabel.

Qry 2 skal kun indeholde en post for hver part number, altså saldoen på indgående og udgående.
Felterne ”In” og ”Out” er groupped som sum, feltet ”In Stock” som  udtryk: ([In]-[Out]) ,
Feltet Part number er sorteret stigende. Id er grouped som ”First” og det er sikkert her problemet ligger. Jeg aner bare hvad det skal erstattes med.
Det virker kun hvis hver post i Qry 1 har både vædier i både feltet ”In” og feltet”Out”.
Svaret skal helst være så nybegyndere kan forstå. Mange tak.
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2008 - 22:16 #1
Udtryk: nz([In];0)-nz([out];0)
Avatar billede 49jensen Nybegynder
19. maj 2008 - 22:56 #2
Jeg har prøvet, får fejl: Du har prøvet at køre en forespørgsel som ikke medtager ----
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2008 - 23:04 #3
Så har du en group by, som skal være en where eller du sorterer på et ikke synligt felt eller du skal vælge udtryk i stedet for group by... Alt dette foregår i, jeg mener det hedder summeringsfeltet!~)
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2008 - 23:06 #4
Nej, den hedder totaler, men knappen for at få det frem er summeringstegnet...
Avatar billede 49jensen Nybegynder
19. maj 2008 - 23:39 #5
Nu er jeg forvirret, hvilket felt grupperes som "where". Jeg har sorteret stigende på Part Number som er synligt.Jeg går ud fra at nz([In];0)-nz([out];0)skal indsættes som udtryk i feltet "In Stock"
Avatar billede 49jensen Nybegynder
20. maj 2008 - 13:35 #6
Hi spg
Efter lidt prøven frem og tilbage, virker det efter følgende concept:
  "Id" GroupBy "First"
  Stigende sortering på "Part Number"
  Feltet "In Stock": Sum((nz([In];0)-nz([Out];0))) GroupBy "Udtryk"

Mange tak og points
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2008 - 20:52 #7
Så er jeg her igen... efter workshop og en lang dag...

Godt at høre at jeg kunne hjælpe dig lidt i den rigtige retning!~)