Avatar billede brslaser Nybegynder
19. maj 2008 - 18:50 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

program der kan sende log via email omkring pcbrug

Kan man få et program der kan overvåge brugen af en pc. Programmet skal overvåge hvornår man tænder og slukker for pc'en. programet skal være skjult for brugeren, og det skal sende en logfil, eller lægge en logfil i en bestemt mappe evt. Findes det?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
19. maj 2008 - 20:03 #1
den slags findes der masser af, en af de letteste mulighedder er at lave et script der laver en lille logfil og så sætte det til at køre ved logon og logoff
ved at lave et scripd der logger slipper du for at alle mulige antispyware programmer kommer med advarsler
Avatar billede jnoval Nybegynder
19. maj 2008 - 20:39 #2
Du kan bruge blat http://www.blat.net/. Det er et lille commandline program der kan sende mail med f.eks. en log file via smtp.
Du kan enten bruge det til at sende em mail "Nu tændes pc'eren" og "Nu slukkes pc'eren"
Jeg er lidt i tvivl om hvor man lægger en logoff script.
Du kan lave et lille script (.bat file) der køre ved logon og som skriver en log fil eller sende mail direkte.
Et script ved start af pc'er kunne være:
Set log=c:\log.txt
echo Start af pc >%log%
echo Bruger: %username% >> %log%
echo Dato: %date% >> %log%
echo Tid: %time% >> %log%
Avatar billede brslaser Nybegynder
19. maj 2008 - 23:18 #3
Har downloaded programmet. Men kan ikke helt se mig ud af hvordan jeg sætter det op. Er det via Kommandoprompt eller? Hvordan sletter jeg det igen, prøver på min egen pc først. Kan du hjælpe mig til at komme igang med det, så er det super.
Avatar billede jnoval Nybegynder
20. maj 2008 - 00:02 #4
Jeg bruger det på arbejde og husker det ikke helt. Det er vist et program der ikke behøver installation. Du lægger som jeg husker blot filerne i en mappe. Stil dig i en kommando prompt i mappen os skriv blat /? eller måake blat -?. Jeg mener at der kommer en help frem.
Ellers kan jeg prøve at finde mit eget script frem.
Avatar billede nva Praktikant
20. maj 2008 - 08:27 #5
Du kan købe programmet AceSpy - såvidt jeg husker kan det alt hvad du skal bruge, men dit antivirusprogram vil nok opfatte det som 'snavs'.
Avatar billede brslaser Nybegynder
20. maj 2008 - 18:15 #6
Ok prøver mig frem. Er ikke en haj i dette her. Der findes intet der var nemmere end blat? Acespy er ikke godt, da det ikke er det jeg søger. Det skal kun give mig tænd og sluktider!
Avatar billede brslaser Nybegynder
21. maj 2008 - 21:44 #7
vil du have point så læg et svar
Avatar billede jnoval Nybegynder
21. maj 2008 - 22:16 #8
Fandt du ud af blat? Eller skal jeg finde mit script frem?
Avatar billede brslaser Nybegynder
23. maj 2008 - 16:03 #9
Jeg er kommet så langt at jeg har installeret programmet, men kan ikke sætte det op. Jeg prøver på min egen pc, og regnede med den kan sende til min egen mailadresse.
Jeg går i cmd, og skriver "blat -serverSMTP minserver minmail". Og skriver "blat -serverPOP3 minserver minmail". Blat skriver så vidt jeg kan læse at det er gemt.
Jeg ved ikke hvad jeg mere skal skrive, og om det virker med at sende til sig selv.

Så hvis du gider finde dit script, eller en forklaring er det super
Avatar billede jnoval Nybegynder
23. maj 2008 - 19:52 #10
Mit script:
set smtp_srv=10.10.0.1
set from=%computername%
set mail_to=nn@mail.dk
set subj=%from%-backup-log
blat D:\data\logs\ilink_bkp_%computername%.log -server %smtp_srv% -f %from% -to %mail_to% -subject %subj%

Jeg vil bemærke at min smtp server ikke kræver logon, da det er en in house server, og den checker på afsenders ip adresse.

Du skal checke om din smtp server kræver et logon for at kunne benyttes. Hvis den kræver logon så skal det også angives.
Desuden skal du angive havd der skal sendes, subj, fra og til.
Der er mulighed for at man kan angive til blat hvilke indstillinger den altid skal bruge (en slags installation). Jeg synes det fungerer bedre at give den alle oplysninger hver gang.
Avatar billede jnoval Nybegynder
23. maj 2008 - 19:55 #11
Hvis du bruger en almindelig smtp server hos en udbyder f.eks. tdc, så er det nok m.h.t. logon at du har problemerne. Desuden er der nogle smtp servere der kræver en sikker forbindelse (SPA). Det ved jeg ikke om man kan med blat.
Hvilken smtp server bruger du?
Avatar billede brslaser Nybegynder
24. maj 2008 - 00:31 #12
smtp.mail.dk TDC
Avatar billede brslaser Nybegynder
24. maj 2008 - 00:33 #13
jamen jeg må igang med at prøve. Jeg har aldrig lavet sådan noget før, så jeg er lidt ný i det her. Jeg skriver hvis jeg ikke får det til at virke.
Tak for hjælpen hidtil.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
24. maj 2008 - 11:48 #14
det burde vel være    asmtp.mail.dk

du har jo også en helt anden mulighed, du kan telnette til din mailserver, så undgår du også at der dukker et 'fremmed' program op
Avatar billede brslaser Nybegynder
25. maj 2008 - 09:24 #15
og telnette er?
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
25. maj 2008 - 12:22 #16
en anden måde at komunikere på.

prøv at kigge her: http://www.qnn.dk/?sideId=telnet.html

hvis du har problemer så sig bare til