Avatar billede narkomic Novice
19. maj 2008 - 11:59 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

relationer med to tabeler

hey alle jeg skal lave en database hvor jeg har to tabeler en med navne postnumre tlf og byer osv. og så har jeg en med postnumre og byer. det jeg skal er at lave en relation der gør at når jeg skriver postnummer i den store tabel så skriver den selv by navnet som den henter via en relation i den lille tabel. men hvordan gør jeg det håber i kan hjælpe.
Avatar billede jensen363 Forsker
19. maj 2008 - 12:04 #1
Er det dette du mener ?

SELECT MinTabel.Navn, MinTabel.Adresse, MinTabel.PostNr, tblPostNr.By
FROM MinTabel INNER JOIN tblPostNr ON MinTabel.PostNr = tblPostNr.PostNr;
Avatar billede narkomic Novice
19. maj 2008 - 12:10 #2
Hmm hved ikke hvad det der er...:S er ikke så god til access men jeg har en tabel med postnumre og by navne i hele danmark og så har jeg en tabel hvor jeg skal skrive postnummeret ind og så skal den hente by navnet og sætte det ind for mig
Avatar billede jensen363 Forsker
19. maj 2008 - 12:15 #3
Det er princippielt også det der sker i SQL-eksemplet

MinTabel indeholder/opdateres med

    Navn, Adresse og PostNr

og relationen INNER JOIN sørger for at By fra tblPostNr sammensættes med dine data
Avatar billede narkomic Novice
19. maj 2008 - 12:26 #4
jeg bruger ikke sql det er ren access men har fået det lavet lavede en forespørgelse men send et svar...;)
Avatar billede mugs Novice
19. maj 2008 - 12:27 #5
"så har jeg en tabel hvor jeg skal skrive postnummeret "

Det kan du ikke på tabelniveau. Du skal som jenmsen skriver, oprette relationer mellem de 2 postnummerfelter, opg så i en forespørgsel eller formular skrive et postnr. i den store tabel, så skal den hente bynavnet fra den anden.
Avatar billede jensen363 Forsker
19. maj 2008 - 12:36 #6
Et svar :-)
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2008 - 13:10 #7
Nu forudsætter jeg at du kun har de to tabeller...

Lav en formular vha. guide, vælg din "store" tabel.

Når den er oprettet, så gå i designvisning og højreklik på dit postnr felt. Så vælger du egenskaber og markerer feltet ved EfterOpdatering. Så fremkommer der en lille knap med 3 prikker på, tryk på denne og vælg kodegenerator. Indsæt herefter flg. kode:

Private Sub Postnr_AfterUpdate()
Me.By = DLookup("[by]", "postnumre", "[postnr]=" & Me.Postnr)
End Sub

Den første og den sidste linie står der i forvejen og den midterste sætning er opbygget, som følger:

Me.NavnPåByFeltPåFormularen = DLookup("[NavnPåByFeltIDinPostnrTabel]", "NavnPåDinPostnrTabel", "[NavnPåPostNrFeltiDinPostnrTabel]=" & Me.NavnPåPostNrFeltPåFormularen!~)
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2008 - 13:11 #8
Så luk, gem og prøv din nye formular!~)
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2008 - 13:18 #9
Egentlig burde du slet ikke have bynavn med i din "store" tabel, du har jo kun brug for postnr og så lave en forespørgsel med relation til din postnr tabel.

Hvad er ordlyden i din opgave?~)
Avatar billede mugs Novice
20. maj 2008 - 14:50 #10
Status?

Du er velkommen til at sende din db som en .zip fil til:

mugs snabelting mail.dk
Avatar billede narkomic Novice
22. september 2010 - 14:45 #11
lukket