Avatar billede dl Nybegynder
18. maj 2008 - 20:51 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Bruger strucktur, samt roler

Jeg skal lave noget bruger profil, samt nogle roler. Dette skal laves da man skal have adgang til nogle admin-sider

Jeg har set lidt på, C#.net måde at godkende folk på, hvilken jeg synes er smart. At man i en web.config kan udlukke roler og brugere.

Mit problem er dog, at jeg ikke ønsker at .net skal styre databasen, da jeg vil have en extern database. Og ikke synes det er smart at have alle mulige sjove tabeller liggede deri.

Kan man derimod ikke lave en løsning, hvorman selv kontrollere bruger og giver dem roler, og bare fortællere system at denne bruger har sådan en rolle. Sådan så man stadig kan bruge web.config og .net funktioner.

Eller er der andre måder at lave sådan et system ?

Da jeg ikke ville være glade for at skulle kontrollere bruger på hver side.

//dl
Avatar billede driis Nybegynder
18. maj 2008 - 22:28 #1
Du kan implementere en .NET Membership provider. Så kan .NET styre adgangskontrol mere eller mindre automatisk, mens du selv kan implementere hvor brugere skal gemmes, hvordan de autenticerer, etc, alt efter hvad dit behov er.

Her er et startpunkt til MSDN dokumentationen om emnet:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/f1kyba5e.aspx
Avatar billede Syska Mester
18. maj 2008 - 22:33 #2
Det .NET selv bruger ligger i en MSSQL database. Så hvad mener du med ekstern databse ? jeg kan ikke helt følge dig.

Det skal siges, at det der allerede er med i .NET er langsomt, hvis du har et stort system ... og der er mange optimeringer der kan laves. Ikke sagt at det er dårligt, men noget du skal overveje ....

// ouT
Avatar billede dl Nybegynder
18. maj 2008 - 22:41 #3
Jeg er ikke glad for at have en intern MSSQL database som ligger i App_data.
Da vi skal bruge en database som ligger på en anden server, end den hvor IIS'en ligger på.

Ved ikke som det oplyser forståelsen lidt.
Avatar billede Syska Mester
18. maj 2008 - 23:03 #4
ahh, ja, men det er heller ikke noget problem ...

C:\Windows\Microsoft.NET\Framework\v2.0.50727>aspnet_regsql.exe

Der bliver alle nødvendige tables, sp, views oprettet ...

Der skal så bare i web.config angives en connection string som skal bruges. Kan ikke helt præcis huske hvor, men i en af de mange grupper

// ouT
Avatar billede dl Nybegynder
18. maj 2008 - 23:41 #5
Jeg sidder enlig og tænker på, om driis er den rigtig til mig formål. Da databasen kommer til at ligge ude i byen, så jeg ville ikke kunne køre aspnet_regsql.

Og her ville jeg kunne lade .net styr mine ting, selv de ligger på andre db mv.

Lyder det ikke rigtig nok, er max forvirret, da jeg ikke lige kan overskue den beste måde at gøre det på.
Avatar billede Syska Mester
21. maj 2008 - 12:43 #6
Tror ikke du skal bruge Driis ... han er en person :-p, tror han bliver svær at få ned i en database *heheh*

Du har vel mulighed for at få kontakt til din database, selvom den er ude i byen hos en host ... og så kan du også bruge aspnet_regsql ....

Jeg er ikke klar over hvad du mener med dit nummer 2 spm ... du skal have alle de tables, views, sp ... for at kunne bruge alle de indbyggede ting i membership providere etc. ....

// ouT
Avatar billede dl Nybegynder
21. maj 2008 - 15:18 #7
Jeg har læst lidt om, at man kan lave en customized løsning, hvis man skulle have disse info hen i en anden db.

skal man død og pine bruge alt det, som aspnet_regsql laver ?
og i sådan tilfældet, hvordan får man så gjort det på en DB som ligger ude i byen.

Alternativt, kan man ikke bruge asp.net og dens adgangskontroller, men lave sin egen implementering af databasen.
Sådan så man bare fortæller dotNET,  denne USER.godkend. USER.ROLE.ADD bla bla.

Eller er det beste og det nemmeste at bruge aspnet_regsql?
Avatar billede Syska Mester
22. maj 2008 - 10:18 #8
Det bedste er at lave det hele selv, så kan det præcis det man vil ...

Nemmeste er at bruge det som aspnet_regsql laver ...
http://www.codeproject.com/KB/aspnet/10ASPNetPerformance.aspx

Her kommer han lidt ind på hvad ting der er i vejen med det ... men hvis det er et lille site, så ville jeg starte med at bruge det ...

Jeg kan stadig ikke se det problem du bliver ved med at snakke om ... nummer 3 faneblad skal du angive sql server ... kan du ikke bare angive din sql server ude i byen ? eller ... jeg kan ikke se problemet, med mindre du kommer med lidt flere informationer ...

Igen ... jeg har aldrig haft brug for så meget bruger info, så jeg har altid lavet mit eget ...

Ja, du kan også lave en Customized løsning ... man kan alt ... et spm om hvad man skal bruge det til.

// ouT
Avatar billede dl Nybegynder
28. maj 2008 - 13:19 #9
Jeg har læst en del på det.
Og kan se det måske ikke helt er vejen frem.

Buzzzz  >> Hvordan implementer du så login, via session.
Og hvordan kontrollere du på siderne og man er logget in.  og via en if session[login]  ??
Avatar billede Syska Mester
29. maj 2008 - 00:44 #10
Jeg Arver fra Page ... og implementere så jeg på de siger hvor det er nødvendig, kan kalde:

if(User.IsAuthenticated)
{
// soemthign
}
else
{
// other ...
}

User klassen tester og sætter så nogle ting for den session, tester om autologin er sat ... hvis, prøver at logge ind ( cookie ) som er krypteret ... kan laves på mange måder.

Klassen er så gemt i Session som et User obj.

Lader til at virke fint, om det performer bedre end ASP.NET egen, ved jeg ikke ... men håber da :-), måske jeg gør nogle ting galt, men det virker for mig.

// ouT

// oUT
Avatar billede dl Nybegynder
13. juni 2008 - 14:35 #11
buzzzz ligger du et svar.
Avatar billede Syska Mester
13. juni 2008 - 22:53 #12
svar