Avatar billede anders_cp Nybegynder
15. maj 2008 - 11:59 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Email i ms-sql ved diskpladsmangel

Hej
Jeg ønsker en email som adviserer når Transaction-log (.ldf) er nået en hvis størrelse.
Jeg kan se man kan konfigurere en email i sql-serveren, men hvordan jeg får den til at sende email ved - f.eks. 10 gb .ldf har jeg ikke kunne gennemskue.

Hvis jeg kan få en forklaring, er det meget fint, men et link til et sted hvor det står beskrevet vil også være fjong ;) Bare jeg får løst mit problem.

Anders
Avatar billede bjornicle Nybegynder
15. maj 2008 - 12:40 #1
Du skal blot soerge for at tage backup regelmaessigt, saa bliver ldf filerne ikke saa store
Avatar billede anders_cp Nybegynder
15. maj 2008 - 21:10 #2
Der bliver taget backup hver dag, så problemet ligger måske et helt andet sted..?

Er der noget jeg har misforstået?
Er det ikke sådan at log-filerne vokser og vokser, medmindre man har defineret (snuppet fra en bog):
SIZE - If you specify a secondary or log fle without the size option, the database engine creates files that are 1 MB in size.
MAXSIZE - The maximum size for the file. If you do not specify maxsize or you specify Unlimited value, the file grows until the drive is full...
FILEGROWTH - Specify the automatic growth allowed for the file.

og et eksempel (også fra bogen):
(NAME = Archlog1,
FILENAME = 'F:\Projects_Data\ProjectLog.ldf',
SIZE = 300MB,
MAXSIZE = 800,
FILEGROWTH)

Aktuelt havde jeg problemet da en database var fyldt helt op med en abnorm .ldf-fil på 57 GB. Jeg detachede og attachede databasen og .ldf-filen er nede på et mb-niveau.
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
15. maj 2008 - 22:52 #3
Hvordan laver du din backup? Hvis du laver en fuld backup, så skal du bare lige sørge for, at dit backup-job også trunkerer log'en. Loggen indeholder alle enkelte transaktioner der er blevet foretaget, siden sidste backup. Når du har taget en fuld backup, vinder man altså ikke noget ved at beholde alle transaktionerne i loggen.

Jeg kan godt nok ikke lige huske detaljerne om hvordan man vælger eller fravælger at loggen skal trunkeres, men det må man lige kunne google sig til - eller kigge i sit maintenance job.
Avatar billede bjornicle Nybegynder
16. maj 2008 - 09:42 #4
Du skal tage fuld back f.eks. en gang om dagen, og saa skal du transaction log backup hver 15 min eller 1 time eller hver dag eller hvad der nu passer jer. Det er kombinationen af fuld backup og transaction log backups der soerger for at holde stoerrelsen nede.
En anden loesning er at saette recovery mode til simple, saa er der slet ingen ldf filer.
Avatar billede anders_cp Nybegynder
16. maj 2008 - 10:28 #5
Hej Jeg fandt det script som kører:
NET STOP SQLSERVERAGENT /y
NET STOP MSSQLSERVER /y

XCOPY "D:\SQL Data" "D:\Backup Pickup\SQL Recover" /S /I /Y /C

NET START MSSQLSERVER
NET START SQLSERVERAGENT /y

Lader bare til der bliver kopieret filer. Hvis jeg tager properties på databaserne er de sat til RECOVERY-FULL
Avatar billede bjornicle Nybegynder
16. maj 2008 - 11:12 #6
tja, jeg vil sige at det der maaske er noget af det mest interessant jeg har set i lang tid indenfor mssql :)
Det plejer ikke umiddelbart at vaere saadan at man tager backup. Stop scriptet og benyt mssql's indbyggede backup funktioner, eller et tredjeparts program til at tage backup med.
Avatar billede anders_cp Nybegynder
16. maj 2008 - 11:34 #7
Hvis jeg skal helt ærlig, aner jeg ikke hvordan det er sat op. Hvordan ser jeg om der allerede er sat til at lave MSSQL's indbyggede backup?
Avatar billede bjornicle Nybegynder
16. maj 2008 - 13:35 #8
Tag properties paa din database og check hvornaar der sidst er taget backups. Hvis det er lang tid siden, er der nok ikke noget backup der koerer, ellers kig igennem maintenance plans, sql jobs eller hvis I har et backup system.
Avatar billede anders_cp Nybegynder
16. maj 2008 - 14:25 #9
ok, tak.
Det må være meeeget lang tid siden, der står nemlig "none" på alle databaserne. Jeg må prøve at lave et backup-job i SSMS'en
Avatar billede anders_cp Nybegynder
03. september 2008 - 10:58 #10
Jeg lukker. Tak for response
Avatar billede bjornicle Nybegynder
03. september 2008 - 13:42 #11
Fik du loest dit problem ?
Avatar billede anders_cp Nybegynder
03. september 2008 - 13:54 #12
Ja og nej
Fik talt med ham som har valgt at kopiere database-filen i.s.f. at bruge mssql's backup-muligheder og fik at vide at grunden var performance-problemer; vores sql-server og web-server ligger fysisk på samme drev...

Hvorfor den var vokset fandt jeg ikke ud af, men jeg har renset ud og vil jævnligt holde øje med om den vokser meget. Der har ikke været problemer siden :-)