Avatar billede wiper Nybegynder
15. maj 2008 - 10:36 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

checkbokse validering

Hej

har 5 checkbokse (i en html side) hvoraf mindst en skal udfyldes... name på de 5 er forskellige.. men hvordan validerer jeg at mindst en er udfyldt ?

input type=checkbox value=Ja name=CheckboksNavn
Avatar billede di8leva Nybegynder
15. maj 2008 - 11:10 #1
<html>

<script type="text/JavaScript">
function validateCheck() {
    return document.f.chn[0].checked ||
          document.f.chn[1].checked ||
          document.f.chn[2].checked ||
          document.f.chn[3].checked ||
          document.f.chn[4].checked;
}
</script>

<form name="f" action="go.php" onSubmit="return validateCheck();">
    <input type="checkbox" value="Ja1" name="chn"><br>
    <input type="checkbox" value="Ja2" name="chn"><br>
    <input type="checkbox" value="Ja3" name="chn"><br>
    <input type="checkbox" value="Ja4" name="chn"><br>
    <input type="checkbox" value="Ja5" name="chn"><br>
    <input type="submit">
</form>

</html>
Avatar billede wiper Nybegynder
15. maj 2008 - 11:30 #2
Kan ikke få det til at fungere ...

desuden skal name taggen være forskellige pr. checkboks... ligesom:

<input type="checkbox" value="Ja1" name="checkbox1"><br>
    <input type="checkbox" value="Ja2" name="checkbox2"><br>
    <input type="checkbox" value="Ja3" name="checkbox3"><br>
    <input type="checkbox" value="Ja4" name="checkbox4"><br>
    <input type="checkbox" value="Ja5" name="checkbox5"><br>
Avatar billede w13 Novice
15. maj 2008 - 11:34 #3
Så må du vel overføre navnene:

<script type="text/JavaScript">
function validateCheck(a){
    for(var i=0;i<a.length;i++)if(document.f[a[i]].checked)return true;
    return false
}
</script>

<form name="f" action="go.php" onSubmit="return validateCheck(['checkbox1','checkbox2','checkbox3','checkbox4','checkbox5'])">
    <input type="checkbox" value="Ja1" name="checkbox1"><br>
    <input type="checkbox" value="Ja2" name="checkbox2"><br>
    <input type="checkbox" value="Ja3" name="checkbox3"><br>
    <input type="checkbox" value="Ja4" name="checkbox4"><br>
    <input type="checkbox" value="Ja5" name="checkbox5"><br>
    <input type="submit">
</form>
Avatar billede w13 Novice
15. maj 2008 - 11:35 #4
Hvis det bare er alle checkboksene i formen, kan du også gøre sådan her:

<script type="text/JavaScript">
function validateCheck(o){
    o=o.getElementsByTagName("input");
    for(var i=0;i<o.length;i++)if(o[i].getAttribute("type")=="checkbox"&&o[i].checked)return true;
    return false
}
</script>

<form name="f" action="go.php" onSubmit="return validateCheck(this)">
    <input type="checkbox" value="Ja1" name="checkbox1"><br>
    <input type="checkbox" value="Ja2" name="checkbox2"><br>
    <input type="checkbox" value="Ja3" name="checkbox3"><br>
    <input type="checkbox" value="Ja4" name="checkbox4"><br>
    <input type="checkbox" value="Ja5" name="checkbox5"><br>
    <input type="submit">
</form>
Avatar billede wiper Nybegynder
15. maj 2008 - 13:48 #5
hmmm...synes ikke rigtig det vil virke ... måske er det fordi det er i en cms, hvor der i forvejen ligger et javascript og validerer på én boks vha. validateregexp="\w"...

function ValidateForm(element,regExpPattern,message)
....
case('checkbox'):
                {
                    try
                    {
                        var buttonEnabled = false;
                        var elements = document.getElementsByName(element.name);
                        for(var i = 0; i < elements.length; i++)
                        {
                            if(elements[i].checked)
                            {
                                buttonEnabled = true;
                                break;
                            }
                        result = buttonEnabled;
                    }
                    catch(err)
                    {
                        alert(err.description);
                        result = false;
                    }

.....
Avatar billede w13 Novice
15. maj 2008 - 13:50 #6
Hvis der slet intet sker, så er det nok fordi en anden funktion går ind og dominerer - men du fortæller ikke, hvordan det ikke virker, så det er umuligt for mig at sige.
Avatar billede wiper Nybegynder
15. maj 2008 - 14:19 #7
Hej W13

den validerer ikke på de 5 checkbokse...
Avatar billede w13 Novice
15. maj 2008 - 14:34 #8
Og med validerer, hvad mener du så helt præcist? Mangler du en alert eller noget, for det er ikke kodet ind i vores eksempler.
Avatar billede wiper Nybegynder
15. maj 2008 - 14:36 #9
ja den sender blot formularens øvrige felter....
Avatar billede w13 Novice
15. maj 2008 - 14:48 #10
Ja, så går noget andet vist ind over og sletter vores funktion.
Avatar billede wiper Nybegynder
15. maj 2008 - 14:50 #11
ok...men det er rimeligt ærgerligt...men du skal ihvertfald have de points...
Avatar billede wiper Nybegynder
15. maj 2008 - 14:51 #12
ups..smider du et svar...