Avatar billede flemming39 Nybegynder
14. maj 2008 - 07:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

udtræk via forespørgsel

Hej

Jeg har en tabel hvor der bl.a. intastes operatør, fejl1,fejl2,fejl3,fejl4,operatør2,op2fejl1,op2fejl2,op2fejl3,op2fejl4.

Jeg har brug for, hvis operatør2 er udfyldt, via en/flere forespørgsler at trække data ud for de ti kolonner,på kun 5  kolonner operatør,fejl1,fejl2....fejl4.

Data trækkes dynamisk via odbc ud i et excell regneark der indeholder statistikker.

Håber der er en der kan bekræfte og hjælpe eller fortælle mig at det ikke kan lade sig gøre.

mvh Flemming
Avatar billede mugs Novice
14. maj 2008 - 07:24 #1
Jeg mener ikke, at du kan gøre det på tabel niveau. Du er nødt til at programmere det i en formular i stil med:

If notisnull(Me.felt) then
din kommando
end if

Noget tyder desuden på, at du vil een eller anden form for gruppering eller krydstabulere.
Avatar billede terry Ekspert
14. maj 2008 - 19:07 #2
Can you try explaining in more detail Flemming?
Avatar billede flemming39 Nybegynder
15. maj 2008 - 10:33 #3
Tabel: OP1, Fejl1, Fejl2, OP2, OP2Fejl1,OP2Fejl2

Forespørgsel skal resultere i OP, Fejl1, Fejl2

Det er et tåbeligt design der i sin tid er lavet, altså at der ikke er en kolonne der beskriver OP typen. Men nu er det lavet sådan og jeg skal have lavet en forespørgsel der kan udtrække data på den ovenfor beskrevne måde.

Sådan at de 6 rækker med 6 kolonner i tabellen resulterer i 12 rækker med 3 kolonner i output fra en forespørgsel bygget på en eller flere forespørgsler.

Kan det lade sig gøre?

mvh Flemming
Avatar billede terry Ekspert
15. maj 2008 - 11:47 #4
Still not sure what your after but you can use a UNION SELECT to get the 6 columns into 3.

SELECT OP1 AS OP, Fejl1, Fejl2 FROM Tabel
UNION ALL
SELECT OP2, OP2Fejl1, OP2Fejl2 FROM Tabel
Avatar billede flemming39 Nybegynder
15. maj 2008 - 13:22 #5
Tak for hjælpen mugs og Terry. Det var union all jeg havde brug for til at løse mit problem.

Smid et svar og få point Terry

mvh Flemming
Avatar billede terry Ekspert
15. maj 2008 - 13:59 #6
.