Avatar billede danishhoward Nybegynder
13. maj 2008 - 12:19 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Identificer bestemt dag

Hej.

Jeg søger lidt hjælp med at finde frem til en løsning på følgende problem.

Jeg skal fine alle mandage i en måned, og så kunne indsætte data ud fra de datoer i en database.

Altså en nem måde at indsætte ensartet data i sqldatabase,ud fra en bestemt dag.
Avatar billede johny Nybegynder
13. maj 2008 - 12:30 #1
Så vidt jeg kunne forstå på dokumentationen for "date", så skal du blot bruge følgende:

$dayOfWeek = date("w");

Så vil $dayOfWeek være et tal fra 0 til 6, hvor 0 er en søndag, 1 mandag osv.

Det du muligvis skal tage højde for er tidszone. Så du kan inden du kalder date funktionen kalde følgende:
date_default_timezone_set('Europe/Copenhagen');
Avatar billede danishhoward Nybegynder
13. maj 2008 - 13:08 #2
Det er rigtigt, men som jeg kan se, så vil det kun være en dag jeg får ud af det, og ikke specifike datoer for alle mandage i en måned.
Avatar billede johny Nybegynder
13. maj 2008 - 15:27 #3
Ah, så misforstod jeg hvad du ville. Jeg troede det var current date du søgte efter. Men hvor mange mandage er det så du vil finde? Dem i current måned, eller i en måned du vælger?
Avatar billede danishhoward Nybegynder
13. maj 2008 - 15:59 #4
dem i en måned som jeg vælger. Nogle ideer?
Avatar billede fant0mas Nybegynder
13. maj 2008 - 17:39 #5
$date = $_POST['date'];

$format = '/^(\d\d\d\d)-(\d\d)-(\d\d)$/';

$dates = array();
preg_match($format, $date, $dates);

$year = $dates[1];
$month = $dates[2];
$day = $dates[3];

$currentTime = mktime(0, 0, 0, $month, $day, $year);

for($i=0;$i<=$_POST[antalDage];$i++){

$dato = date('Y-m-d', $currentTime+(7*$i*24*60*60));
//INDSÆT I DB

}

Så let kan det vel gøres? $_POST[antalDage] er hvor mange f.eks mandage frem der skal skrives i.
Avatar billede danishhoward Nybegynder
13. maj 2008 - 18:03 #6
Hvad har du $date = $_POST['date']; for? ud fra hvad jeg kan teste, har den ingen effekt?
Avatar billede fant0mas Nybegynder
13. maj 2008 - 18:34 #7
Date er start datoen. For eksempel:
Avatar billede danishhoward Nybegynder
13. maj 2008 - 18:45 #8
My god. ofc. Min fejl..

Mange tak fant0mas - du må meget gerne lægge et svar. Virker fint ud fra de kriterier jeg har sat.

Tak.
Avatar billede fant0mas Nybegynder
13. maj 2008 - 19:01 #9
Svar. :0)
Avatar billede johny Nybegynder
13. maj 2008 - 20:11 #10
men ja, den fortæller vel ikke om der er 4 eller 5 mandage i en måned, gør den?
Avatar billede fant0mas Nybegynder
13. maj 2008 - 21:05 #11
Nej, det er vel i og for sig også ligemeget. Men hvis du gerne vil se et kode eksempel, til at identificere dage i en måned, så sig endelig til. Jeg synes bare det jeg smed var nemmere.
Avatar billede johny Nybegynder
13. maj 2008 - 22:28 #12
ah ok, troede bare det var det han skulle bruge.
Avatar billede fant0mas Nybegynder
14. maj 2008 - 09:47 #13
Vil man på en bestemt dag og indefor én måned indsætte, så kunne det måske se sådan ud:

for($i=0;TRUE;$i++){
if(date('m', $currentTime+(7*$i*24*60*60)) == date('m',$currentTime)){
$dato = date('Y-m-d', $currentTime+(7*$i*24*60*60));
//INDSÆT I DB
}else{
break;
}