Avatar billede krusnof Nybegynder
13. maj 2008 - 09:22 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Er siden kodet okay?

Hej alle,

Jeg hjælper min mor med at lave hendes hjemmeside, men det er ikke noget jeg beskæftiger mig med særlig meget, hvis overhovedet og derfor er jeg lidt usikker på om det er kodet okay, og om det ser rigtigt ud på jeres computere i forskellige browsere. Jeg bruger selv Mac, Safari 3.1.1.
Jeg har et screenshot, som viser hvordan den skal se ud...
http://designforlife.dk/alk/ss.jpg

Jeg håber at I lige vil vende tilbage og hjælpe mig og evt. give mig nogle tips og tricks.
Og jo forresten, så prøvede jeg at validere den på w3c.org, men den er ikke ok XHTML, da den ikke kender frameborder, scrolling etc. i XHTML siger den. Hvad gør jeg så, for at få den valideret!? Skal jeg lave frame-siden i HTML og så resten i XHTML, eller er det en dum ide??

Mange tak på forhånd.

Kristian
Avatar billede krusnof Nybegynder
13. maj 2008 - 09:22 #1
Og nå ja, siden ligger så på http://designforlife.dk/alk/

Tak tak
Avatar billede krusnof Nybegynder
13. maj 2008 - 09:25 #2
Og lige et spm. mere: hvordan definerer jeg height i tabeller, når XHTML igen ikke validerer det!?
Avatar billede w13 Novice
13. maj 2008 - 09:32 #3
Hvis du bruger style, skal det nok validere: style="height:5px"

Problemet med XHTML 1.1, er at browserne ikke understøtter det - derfor er der, især her på Eksperten, rigtig mange som anbefaler at man venter på XHTML 2.0 og at det bliver understøttet af browserne.

Men ellers ser koden da fin ud. :)
Avatar billede krusnof Nybegynder
13. maj 2008 - 09:37 #4
Okay tak, så jeg skal ind og bruge style (og ikke i CSS right?).
Men det ser altså rigtigt ud hos dig!? Hvilken browser etc.?

Tak igen
Avatar billede krusnof Nybegynder
13. maj 2008 - 09:45 #5
Så fik jeg løst height problemet, men hvad med hele frameset?!
Avatar billede w13 Novice
13. maj 2008 - 09:49 #6
Siden ser rigtig ud hos mig i IE7 på Windows.

Er der noget galt med dit frameset?
Avatar billede krusnof Nybegynder
13. maj 2008 - 09:54 #7
Ikke andet end at den ikke validerer den på w3c.org
Er det XP eller vista?
Avatar billede w13 Novice
13. maj 2008 - 10:22 #8
Det er XP. Prøver lige w3c.org
Avatar billede w13 Novice
13. maj 2008 - 10:23 #9
Som validatoren skriver - fjern:

frameborder="no" border="0"

Det bør sættes med CSS i stedet:

style="border-width:0"
Avatar billede w13 Novice
13. maj 2008 - 10:24 #10
Det samme gælder scrolling.
Avatar billede w13 Novice
13. maj 2008 - 10:24 #11
Og fjern i øvrigt:

<body>
</body>

inde i <noframes>
Avatar billede krusnof Nybegynder
13. maj 2008 - 11:13 #12
Jeg er ikke helt skrap til det her, så hvis jeg kunne få dig til at skrive præcis hvad der skal stå i style.css, så ville det være lækkert. Er det noget som påvirker de andre dokumenter med samme CSS??

a:link, a:visited {
    background-color: transparent;
    color: #333333;
    text-decoration: overline;
}

a:hover {
    background-color: transparent;
    color: #333333;
    text-decoration: none;
}

a:link.menu, a:visited.menu {
    background-color: transparent;
    color: #333333;
    font-size: 12px;
    font-weight:bold;
    text-decoration: none;
}

a:hover.menu {
    background-color: transparent;
    color: #333333;
    font-size: 12px;
    font-weight:bold;

    text-decoration: none;
}

body {
    background-color: #FFFFFF;
    color: #333333;
    font-family: Verdana, Tahoma, Arial, Sans-serif;
    font-size: 11px;
    font-weight: normal;
    line-height: 150%;
}

h1 {
    background-color: transparent;
    color: #FFFFFF;
    font-family: Georgia, "Times New Roman", serif;
    font-size: 30px;
}

h2 {
    background-color: transparent;
    color: #FFFFFF;
    font-family: Georgia, "Times New Roman", serif;
    font-size: 20px;
}

.bold {
    font-weight: bold;
}

.italic {
    font-style: italic;
}
Avatar billede w13 Novice
13. maj 2008 - 12:26 #13
Der skal slet ikke rettes i det CSS-dokument, men derimod i dit default-dokument, som indeholder dine frames, så koden bliver:
****************************************
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-frameset.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />
<title>Annette Lehn Kruse</title>
<link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
</head>
<frameset style="border:0" cols="270,*" framespacing="0">
  <frame src="menu.html" name="menu" noresize="noresize" id="menu" title="menu" />
  <frame src="main.html" name="main" id="main" title="main" />
</frameset>
<noframes>
</noframes>
</html>
Avatar billede krusnof Nybegynder
13. maj 2008 - 13:55 #14
Okay tak igen, men der kommer altså stadigvæk fejl fra validatoren, men er det okay så?

Er der andre som kan give feedback på om siden ser rigtig ud i forskellige browsere og systemer?! På forhånd tak
Avatar billede w13 Novice
13. maj 2008 - 14:23 #15
Ja, der kommer stadig fejl, for koden er ikke ændret på nettet. :)
Avatar billede krusnof Nybegynder
13. maj 2008 - 14:38 #16
Nej, jeg kopierer direkte ind fra min computer og validerer. Jeg har ikke uploadet endnu.
Bare rolig, det havde jeg tjekket ;-), så den driller stadig lidt.
Avatar billede w13 Novice
13. maj 2008 - 14:43 #17
Hvad skriver den så, der er galt?
Avatar billede krusnof Nybegynder
13. maj 2008 - 14:53 #18
3 fejl:
there is no attribute "framespacing".
<frameset style="border:0" cols="270,*" framespacing="0">

document type does not allow element "noframes" here.
<noframes>

end tag for "noframes" which is not finished.
</noframes>
Avatar billede w13 Novice
13. maj 2008 - 15:14 #19
Så bare slet:

framespacing="0"

helt i din kode.

Og fjern også:

<noframes>
</noframes>
Avatar billede krusnof Nybegynder
13. maj 2008 - 15:23 #20
Jeg kan ikke fjerne framespacing og frameborder fandt jeg ud af, for så kommer der rent faktisk en border op på siden...
Avatar billede krusnof Nybegynder
13. maj 2008 - 15:26 #21
Kan jeg virkelig bare fjerne noframes?! Det virker lidt underligt...
Avatar billede w13 Novice
13. maj 2008 - 15:54 #22
Du kan prøve at rette:

<frameset style="border:0" cols="270,*" framespacing="0">
til:
<frameset style="border:0 solid #f00;padding:0;margin:0" cols="270,*">

Og hvorfor skulle du ikke kunne fjerne <noframes>, du viser jo ikke engang noget i den?
Avatar billede krusnof Nybegynder
13. maj 2008 - 16:12 #23
Vidste bare ikke om det så "ødelagde" selve framesettet!

Jeg prøver med det andet... Tak
Avatar billede olebole Juniormester
14. maj 2008 - 01:10 #24
<ole>

frameborder skal lægges på frame elementerne ... ikke på frameset elementet, som mange (hvis ikke alle) editors desværre gør.

framespacing kan man ikke undvære, hvis man vil undgå 'luft' mellem de enkelte frames. Ifølge CSS burde border-spacing kunne bruges, men den har ingen effekt i den virkelige verden (jeg har dog ikke testet i IE7).

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
14. maj 2008 - 01:15 #25
På den anden side, er det vel næppe noget at bekymre sig om. XHTML 1.0 Frameset er ikke bedre end HTML 3.2 - og bliver i alle browsere parset som fejlfyldt HTML 3.2  =)
Avatar billede krusnof Nybegynder
14. maj 2008 - 09:05 #26
Hmmm.... Hvad er løsningen så!? Bare holde mig til det jeg har, eller skifte over til HTML 4?
Avatar billede roenving Novice
14. maj 2008 - 12:45 #27
Da xhtml frameset decideret er at lave grin med borgermusikken, kan det kun -stateres, at det i hvert fald er tåbeligt !-)
Avatar billede krusnof Nybegynder
14. maj 2008 - 13:10 #28
Hvis jeg forstår dig korrekt, så ville det være en god ide at skifte mit frameset til HTML!? Er det så stadig okay at have alle andre sider liggende i XHTML!?
Avatar billede krusnof Nybegynder
15. maj 2008 - 18:04 #29
roenving> hvad mente du, jeg så skulle gøre!?
Avatar billede w13 Novice
15. maj 2008 - 18:14 #30
Lave det hele i HTML 4.01 :)
Avatar billede krusnof Nybegynder
15. maj 2008 - 20:06 #31
Uha, det kommer til at tage tid så... Satans også
Avatar billede krusnof Nybegynder
15. maj 2008 - 21:31 #32
Okay, jeg har valgt at ændre til HTML 4.01, men den driller nu stadig med validering hos W3C.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<title>Annette Lehn Kruse</title>
<link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</head>
<frameset style="border:0" cols="270,*" framespacing="0" frameborder="no">
  <frame src="menu.html" name="menu" noresize="noresize" id="menu" title="menu">
  <frame src="main.html" name="main" id="main" title="main">
</frameset><noframes></noframes>
</html>

Hvad gør jeg!?
Avatar billede krusnof Nybegynder
15. maj 2008 - 21:33 #33
Har også lige et andet spm. - skal nok give flere point hvis I vil have det, men jeg er lidt interesseret i Google Analytics. Hvor skal jeg sætte koden henne!? I index.html, eller menu.html og/eller main.html!?
Jeg har desuden sat koden ind på alle sider (en masse billeder), så jeg kan tracke hver enkelt side folk går ind på! Jeg har forstået det korrekt ikke?!

Tak
Avatar billede w13 Novice
15. maj 2008 - 21:34 #34
Du bruger stadig framespacing, frameborder og noframes, så kan den ikke validere.
Avatar billede krusnof Nybegynder
15. maj 2008 - 21:42 #35
Jamen olebole skrev:

frameborder skal lægges på frame elementerne ... ikke på frameset elementet, som mange (hvis ikke alle) editors desværre gør.

framespacing kan man ikke undvære, hvis man vil undgå 'luft' mellem de enkelte frames. Ifølge CSS burde border-spacing kunne bruges, men den har ingen effekt i den virkelige verden (jeg har dog ikke testet i IE7).

Hvordan skal jeg så gøre, tror ikke at jeg forstår det så!?
Avatar billede w13 Novice
15. maj 2008 - 22:08 #36
Nogle gange må man bare bruge ting, som w3c ikke validerer, for at redde sit design. :)
Avatar billede krusnof Nybegynder
15. maj 2008 - 22:32 #37
Ja men husk på, at der rent faktisk kom en border på skærmen, da jeg slettede framespacing og frameborder - så det skal stadig være med. Skal det så også under style: på en eller anden måde?!
Avatar billede krusnof Nybegynder
15. maj 2008 - 22:33 #38
Jeg forstår ganske enkelt deres validering. Hvorfor kan man ikke bare lave en enkel side med frames uden at den siger fejl!? De må da have en løsning til deres "eget produkt"...
Avatar billede krusnof Nybegynder
15. maj 2008 - 22:33 #39
Var der nogen som kunne svare mht. Google Analystics?
Avatar billede w13 Novice
16. maj 2008 - 11:04 #40
Det er jo ikke deres eget produkt. :) W3C er ikke det samme som Internet Explorer, der jo er lavet af Microsoft, eller Firefox, der er lavet af Mozilla.

Internet Explorer havde i 90'erne tonsvis af koder, som ikke virkede i andre browsere, og som bestemt ikke validerede hos W3C - i dag er de dog blevet langt bedre og der er knap så mange af disse koder tilbage.
Du og jeg kunne også sagtens lave en browser, der gik stik imod alt, hvad W3C siger. Det er der bare ikke noget at gøre ved.
Avatar billede w13 Novice
16. maj 2008 - 11:04 #41
Og jeg har i øvrigt ingen erfaringen med Analytics.
Avatar billede krusnof Nybegynder
21. maj 2010 - 16:23 #42
Avatar billede w13 Novice
21. maj 2010 - 16:41 #43
Husk at acceptere dit svar for at lukke spørgsmålet, hvis du ikke kunne bruge nogle af vores svar.
Avatar billede krusnof Nybegynder
21. maj 2010 - 16:48 #44
Jeg ville godkende dig, men kunne ikke ;-) Har ikke været herind i MEGET lang tid!
Avatar billede w13 Novice
21. maj 2010 - 17:05 #45
Nu kan du. :)