Avatar billede cshein Nybegynder
12. maj 2008 - 23:26 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Simpelt logon script

Hej Eksperter

Jeg skal lave en simpel hjemmeside og har købt et domæne og fået hostet den hos one.com

Jeg skal lave en sektion på hjemmesiden hvor kun folk med password kan have adgang til, jeg forestiller mig at jeg lave brugernavne og password til folk.

Jeg har set der er forskellige løsninger herinde, men er ret grøn hvad angår programmering og håber der er nogen der kan sætte en simpel løsning op, one.com har vist både ASP - PHP5 - MySQL,

Håber I kan hjælpe og på forhånd mange tak.
Avatar billede jarner Nybegynder
13. maj 2008 - 00:05 #1
Avatar billede oomalkeoo Nybegynder
13. maj 2008 - 04:17 #2
så hellere lave det med sessions :)
Avatar billede majbom Novice
13. maj 2008 - 13:32 #3
så du skal bruge et script hvor du kan oprette/slette brugere? skal de osse kunne oprette sig selv, eller er det kun dig der skal kunne det? og så skal de self. kunne loge ind...
Avatar billede danishhoward Nybegynder
13. maj 2008 - 19:32 #4
Jarners er i hvert fald det simpleste du kan gøre, men den tjekker dog ikke om du er logget ind senere hen, og beskytter derfor ikke de andre sider. Som oomalkeoo så kan du bruge sessions, som er rimelig simpel at lære, og så tjekke om bruger og password er sat ved hver side, som skal beskyttes.

<?php
session_start();

// Databaseforbindelse indsættes

if(isset($_POST["pass"]) && isset($_POST["bruger"]))
    {

        $bruger= $_POST["bruger"];
        $pass = md5($_POST["pass"]);

// brugernavn og password er rækker i en tabel i din database
        $sql = 'SELECT bruger FROM elev WHERE brugernavn= "'.$bruger.'" AND password = "'.$pass.'"';

if(!$rows) {

            $error = "Password fejl: " . mysql_error();
            unset($_SESSION["bruger"]);
        }     elseif(mysql_num_rows($rows) == 0) {
            $error = "Password ikke accepteret.";
            unset($_SESSION["bruger"]);
        }
    else {
            // Gyldig login - husk dette.

            $_SESSION["bruger"] = $bruger;

        }
    } elseif(!isset($_SESSION["bruger"])) {
        // Hvis man ikke har logget ind og ikke kommer fra loginformen sendes fejl
                $error = "du skal logge ind.";
    }

        if(isset($error)) {
        echo "<html>\n";
        echo "<head><title>Kan ikke komme ind</title></head>\n";
        echo "<body>\n";
        echo "<h1>Kan ikke komme ind </h1>\n";
        echo "<p>Fejl ved forsøg at komme ind: $error.</p>\n";
        echo "</body>\n";
        echo "</html>\n";
        exit;
    }
?>

De sider du vil beskytte kan du bare include loginvalideringsfilen øverst, før alt html.

<?php
include("filnavn");
?>

Du skal selvfølgelig lige lave en bruger/pass formular som sender info til validering. Men det burde ikke være et problem.
Avatar billede cshein Nybegynder
19. maj 2008 - 14:02 #5
Mange tak til jer for jeres indlæg, beklager det sene svar som skyldes arbejdspres. Jeg har derfor heller ikke haft tid til at prøve de forskellige løsninger af, jeg ved ikke om jeg må lade spm. stå åbent eller om jeg skal give jer point (dele dem?) nu?

@splazz -> så havde jeg egentlig bare tænkt mig at det kun var mig der skulle kunne oprette brugere.

tak igen
Avatar billede majbom Novice
19. maj 2008 - 14:46 #6
du kan se om du kan bruge danishhowards løsning, der er ingen grund til at lukke spørgsmålet bare fordi du ikke har mulighed for at tjekke op på det hver dag :)
Avatar billede cshein Nybegynder
12. juni 2008 - 15:20 #7
Hej Alle

Jeg valgt at gå efter jarner's løsning da den umiddelbart var den mest simple, jeg kan dog stadig ikke få det til at fungere. I kan se siden her: www.roemershus.dk

og her der det script jeg bruger i protected.php siden( indtil videre har jeg intet andet på denne side ( altså heller ikke en <head> eller <body>:

<?php
$user = "test";
$password = "test";
$formuser = $_POST["formuser"];
$formpass = $_POST["formpass"];
if(($formuser == $user) && ($formpass == $password)){

//"her ville jeg så sætte alt mit data ind, det hele opbygget i HTML, der kommer bare ikke noget frem

}
else {
echo("Login Incorrect, Please click back and try again");
}
?>

når jeg skriver en forkert kode virker det fint, alt så kommer fejl meddelsen op men der kommer intet frem når jeg logger ind med det rigtig kodeord.

håber i kan hjælpe!
Avatar billede cshein Nybegynder
12. juni 2008 - 16:18 #8
nu er der sket et lille fremskridt, da jeg nu kan få frem når det rigtig kodeord bliver indtastet, jeg kan dog stadig ikke få html koder til at virke i det beskyttede område, hvordan går jeg det?
Avatar billede majbom Novice
12. juni 2008 - 18:59 #9
kan du poste den kode du har fået lavet indtil nu?
Avatar billede cshein Nybegynder
12. juni 2008 - 19:13 #10
hej splazz jeg har faktisk fået det til at virke nu! lige nu bøvler jeg bare med at tingene ser forskelligt ud i firefox og IE. grunden til at jeg ikke kunne få det til at virke var at jeg brugt " og ikke ' som PHP åbenbart gerne vil have. men ellers tak!

Du kan måske hjælpe mig med at forklare hvorfor to tabeller ser forskellige ud i firefox og IE? ;)

www.roemershus.dk

brugernavn : test
password : test
Avatar billede majbom Novice
12. juni 2008 - 19:30 #11
hmm det kan jeg ikke lige se... men du har ret mange tabeller inde i tabeller inde i tabeller osv. hvilket gør det meget uoverskueligt...

har du selv skrevet koden, eller har du brugt en wysiwyg editor?
Avatar billede cshein Nybegynder
12. juni 2008 - 19:45 #12
Hej igen... helt enig med at det er uoverskueligt... har prøvet at få redet lidt ud nu, jeg har indledningsvist brugt en editor, men retter nu i hånden da den placeringen koden har i Php filen gør at jeg ikke kan bruge min editor.

men jeg har faktisk fundet der hvor det er galt! så jeg home safe! ;)

det er vidst mest rimeligt at det er jarner der får disse point... han var hutigst ude og jeg brugte hans løsning.

vil du smide et svar?
Avatar billede majbom Novice
30. juni 2009 - 13:32 #13
jarner?
Avatar billede jarner Nybegynder
30. juni 2009 - 13:57 #14
okay så, synes dog ikke jeg har lagt det store arbejde i denne tråd ift. andre :)
Avatar billede majbom Novice
30. juni 2009 - 14:10 #15
well, det er jo op til spørger selv at vurdere :)

men ellers må han jo bede om flere svar, hvis han har ombestemt sig - selvom der kun er gået et års tid ;o)
Avatar billede cshein Nybegynder
30. juni 2009 - 15:36 #16
beklager det sene svar, jeg var fuldstændig kommet fra det, so sorry, hermed point.