Avatar billede gimmer Nybegynder
12. maj 2008 - 21:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

VBA programmering?

Hej igen,
sådan er senariet:
hvis A1=B1 gør intet.
Hvis A1<>B2 så skal B2:AW3000 flyttes en kolone ned så det er B1 og B2 der sammenlignes..... dette skal således gøres i temmelig mange linier.

Grafisk:
Før                            Efter
A  A                          A    A
A  B                          A
B  C                          B    B
B  C                          B
C                              C    C
Avatar billede jkrons Professor
12. maj 2008 - 23:10 #1
Prøv med

Sub RykHvis()
    For Each c In Range("a1:a10").Cells
        If c.Value = c.Offset(0, 1).Value Then
            GoTo n
        Else
            c.Offset(0, 1).Select
            Selection.Insert Shift:=xlDown
        End If
n:
    Next c
End Sub

Ret selv antallet af rækker i A, der skal undersøges. Prøv i første omgang i en kopi af regnearket.
Avatar billede gimmer Nybegynder
12. maj 2008 - 23:47 #2
Lækkert.... kan man så lave den lidt mere advanceret så den flytter de 4 næste rækker med altså den flytter B, C, D og E ens? Endvidere. og så lige den en finte mere: Hvis nu der er et tal i celle b som ikke er i celle a så går det galt i den kode du har givet mig.... kan man ændre det således den bare laver en linie i A som er identisk med den i B? giver det mening?
Ps. hvis du ikke har tid til at hjælpe yderligere får du selvfølgelig dine points for denne.
Mange tak
mvh Lars
Avatar billede jkrons Professor
13. maj 2008 - 14:23 #3
Jeg på det i morgen aften, der har jeg lidt bedre tid.
Avatar billede gimmer Nybegynder
13. maj 2008 - 23:32 #4
Super tak!
Avatar billede gimmer Nybegynder
13. maj 2008 - 23:33 #5
For lige at gøre det helt komplekst så kan det godt forekomme at der er nogle tal i b som ikke er i a. Derfor ville det være smart hvis den kunne rykke A en ned således der var tomt i den plads i a som er overfor b :-)
mvh Lars
Avatar billede gimmer Nybegynder
19. januar 2009 - 12:39 #6
lukket har løst det selv.