Avatar billede sibirn Nybegynder
11. maj 2008 - 22:54 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Formatering af ny bærbar uden cd

Jeg har lige købt en ny acer aspire 5315 i coop.

Der hørte ingen cd'er med drivers/vista med. Da jeg startede computeren op, skulle jeg installere vista på den. Da der er problemer med den allerede, ville jeg høre hvordan man skal formatere den. Har ikke haft vista før, så aner intet om det.

Nogen der kender svaret?
Avatar billede enya Nybegynder
11. maj 2008 - 23:34 #1
Hvis den er helt ny, ville jeg ikke begynde at formattere den.. Det må være en "bytter" hos Coop..?
11. maj 2008 - 23:38 #2
Du henvender dig hvor du har købt din computer.
Du har krav på at få dine cd'er med, så du kan ominstallere hvis det skulle blive nødvendig, alternativ kan der være en recovery cd/dvd med, så du kan køre den tilbage til fabriks opsætning.
Det er ikke vanskeligere at formatere en Vista maskine frem for en XP maskine, men det kræver at du har installations cd'en.
Kun katte ville vælge Vista :-)
Avatar billede sibirn Nybegynder
11. maj 2008 - 23:46 #3
Har du noget dokumentation på at jeg har krav på at få cd'er med? Ikke at jeg ikke stoler på dig, bare om jeg kan referere til et eller andet?
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2008 - 23:54 #4
Når det er en Acer computer, kan det være, at du selv skal lave recovery-cd  Du kan få en vejledning til hvordan, det sted du har købt computeren
11. maj 2008 - 23:58 #5
Jeg kan ikke henvise til en paragraf nogen steder. Men i al den tid jeg har arbejdet i edb branchen har vi altid medleveret diverse cd'er og manualer.
Jeg har aldrig selv forhandlet "mærkevare" pc'er, kun "bambus maskiner".
Alle de af mine venner og bekendtes "mærkevare" pc har altid haft medleveret enten en recovery cd, eller et komplet sæt installations cd'er.
Hvis man tænker lidt rationelt over det, så er man jo på herrens mark hvis de ikke er med.
12. maj 2008 - 00:01 #6
Til Samsonjens.
Hvis man selv skal lave sin recovery cd, så skal den laves som det allerførste efter at man har pakket sin pc ud.
Hvis det er tilfældet, kan man som regel ikke bruge sin pc før man har lavet sin recovery.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. maj 2008 - 02:12 #7
@ anton_kruse_andersen:  Jo, det er meget normalt at der ikke er nogen skiver med en ny pc/bærbar. Det er så meningen at man selv skal brænde en dvd med genetablerings softwaren (og det er der rigtig mange der IKKE får gjort)
Når maskinen startes op ligger der som regel et ikon på skrivebordet der starter processen
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2008 - 07:57 #8
Til  anton_kruse_andersen:  Jeg har for ganske få dage siden hjulpet en ven op med en computer, hvor der skulle gendannelles-cd til.Vi ringede til butikken fog fik at vide hvordan det skulle gøres og det var ganske nemt.  Det kørte fra fint uden at cd-en var lavet. Min konens bærbare fulgte der 2 gendannelses-cd-er med fra start. Men den virkede også fint, uden at cd-en var brugt.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2008 - 08:23 #9
Hvis det drejer sig om en Acer computer så taster du blot Alt + F10 når du ser Acer logoèt ved boot, hold tasterne nede ca 3 sekunder så går installationen i gang
Dette er en helt normal procedure og det fremgår med garanti også af din brugermanual
Avatar billede peet-49 Novice
12. maj 2008 - 09:32 #10
Og HP er F11
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2008 - 10:19 #11
Er det c-drevet, driverne eller windows, der bliver gendannet. Hvad hvis man har ændret på størrelsen på c-drevet, vil det så blive lavet som da men købte computeren eller vil den cd kun ændre på den størrelse som man selv har givet c-drevet.
Eller når Det er en Acer og jeg taster Alt+F10 hvad vil der så ske på c-drevet. Vigtigt for mig at vide om størrelsen bliver ændret tilbage, hvis man selv har ændret den.
Avatar billede sibirn Nybegynder
12. maj 2008 - 12:01 #12
Jens stiller nogen gode spørgsmål. Håber i kan svare.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2008 - 12:06 #13
Helgec---> På min kones Acer (en bærbar) dukker ikke noget logo op og der sker intet ved at trykke ALT+F10. Måske det er anderledes ved de stationære.  Har set under bunden. Det er en Acer-computer
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2008 - 12:12 #14
"Jens stiller nogen gode spørgsmål. Håber i kan svare." Nu er det jo dig der har oprettet spørgsmålet, så hvad med at du lige kommer med en status report
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2008 - 12:14 #15
"På min kones Acer (en bærbar) dukker ikke noget logo op" Jeg kender ikke noget til din kones computer, det jeg taler om er en Acer Aspire (bærbar)
Avatar billede sibirn Nybegynder
12. maj 2008 - 12:25 #16
Send et svar helge c
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2008 - 12:25 #17
Avatar billede xpigen16 Nybegynder
05. marts 2011 - 18:03 #18
Hej jeg har et spørgsmål?

Hvordan starter man sin hp mini bærbar fra bunden. Da jeg ik har nogen CD-DREV da min computer skaber sig af og til!

Har virkelig brug for et godt tip her :P
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
05. marts 2011 - 18:27 #19
@xpigen10
Velkommen til Eksperten :)
Må jeg anbefale dig i stedet for at skrive i dette spørgsmål, der er 2 år gammelt at oprette dit eget spørgsmål hvor du kan få hjælp til dit problem.
Avatar billede xpigen16 Nybegynder
05. marts 2011 - 19:01 #20
okii hvor får jeg så det? :P er nemlig ik lige så teknisk hver det angår :D
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
05. marts 2011 - 19:07 #21