Avatar billede leif Seniormester
08. maj 2008 - 16:10 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Field with Multivalue

Hej,

Jeg har et felt med melighed for flere værdier på hver sin linie i samme felt, jeg vil gerne i et nyt felt ligge alle linierne sammen, men hvis jeg blot gør det med (Felt2 er med flere linier):

Felt1 = 10
Felt2 = 10

Så skriver den:
Felt3 = 20

Men der bør kun stå 30 i Felt3

Er dette ikke muligt eller skal man ud i en helt anden løsning ?

/Leif
Avatar billede jogii Nybegynder
08. maj 2008 - 16:59 #1
Du er stødt ind i Notes fremragende liste-håndtering.
Når du skriver 10 + (10 : 10) så bliver 10 lagt til hvert element i anden liste.
derfor bliver resultatet 20 : 20

Hvis du f.eks, har (10 : 20) + (100 : 200), så bliver resultatet  110 : 220

lister bliver håndteret parvis, alstå første element i første liste opereres imod første element i anden liste.

Hvis den ene liste har færre elementer end den anden liste, bliver det sidste element i den korteste liste duppleret op så mange gange at den korte liste er lige så lang som den lange liste, og elementerne operes parvis.

(1 : 2 ) * (5 : 10 : 20) giver således 5 : 20 : 40

og hvis man vil have at hvert element i hver liste bliver opereret imod hvert element i anden liste, så tilføjer man permutationstindikatioren *
f. eks. giver (1:2:3:4:5:6:7:8:9:10) ** (1:2:3:4:5:6:7:8:9:10) den lille multiplikationstabel. Smart, ikke ?

Og du kan også operere på tekst. Bare alle elementer i hver liste er af samme type, så kan man anvende de operatorer som gælder for typen.

Nuvel, du spurgte om sammenlægninger. Så har du brug for @Sum( Felt1 : Felt2)

Bare vær sikker på at de to lister indeholder samme datatype (altså tal). En dom liste er lig med "blank".

Så  @Sum( 10: "") giver @Error
Avatar billede jogii Nybegynder
08. maj 2008 - 17:02 #2
Hvordan laver man smartest en liste over alle tal fra 0 til 99?

_list := "0" : "1" : "2" : "3" : "4" : "5" : "6" : "7" : "8" : "9";
@ToNumber( _list *+ _list)

Og lad nu vær med at måbe sådan ;-)
Avatar billede leif Seniormester
08. maj 2008 - 20:52 #3
Kanon, takker.

Et måske lille side spm. kan man få Notes til at fx. automatisk sætte 2 decimaler på 1 tal ?
Avatar billede jogii Nybegynder
08. maj 2008 - 22:29 #4
Egenskaber, Faneblad 1: Felttype Number, Faneblad 2: Decimal places
Avatar billede leif Seniormester
08. maj 2008 - 23:24 #5
Takker