Avatar billede moore Nybegynder
08. maj 2008 - 11:18 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Klassisk DB problem

Hej

Jeg har fået et klassisk database problem når jeg skal udskrive via Access og ASP.
Den vender datoen om...

Jeg har smidt <% Session.LCID = 1030 %> i toppen af hvert asp side, men når jeg skal skrive f.eks. 01-10-2008, så skriver den 10-01-2008..

Håber en kan hjælpe..

Her er koden som udskriver siden på skærmen..

<% Session.LCID = 1030 %>

<center>
<%
Sub Tabel(Byref objRecordSet)
    Dim i
    Response.Write"<TABLE BORDER=1  CELLSPACING=0 CELLPADDING=2 ALIGN=CENTER frame=below>"

    'udskriv header( feltnavn)
    Response.Write "<tr bgColor=#CDC9C9>"

        For i = 0 to objRecordset.Fields.Count - 1

            Response.Write "<td><font face=arial size=1><b>" & objRecordset.fields.item(i).name & "</b></font></td>"

        Next

    Response.Write "</tr>"

    'udskriv krop (feltpost)

    j=0

    Do While Not objRecordset.EOF
    select case weekday(objrecordset("Spilledato"))
    case 1
    dage ="Søndag"
    case 2
    dage ="Mandag"
    case 3
    dage ="Tirsdag"
    case 4
    dage ="Onsdag"
    case 5
    dage ="Torsdag"
    case 6
    dage ="Fredag"
    case 7
    dage ="Lørdag"

    end select

    j=j+1

        if(j mod 2)=0 then

        Response.Write "<tr bgColor=#F8F8FF>"
            else Response.Write "<tr bgColor=#E8E8E8>"
        End if

            'response.write "<td>" & objRecordset("Id") & "</td>"
            response.write "<td>" & objRecordset("Person") & "</td>"
            'response.write "<td>" & objRecordset("Spillested") & "</td>"
            response.write "<td>" & dage & "</td>"
            'response.write "<td>" & objRecordset("Spilletid") & "</td>"
            response.write "<td>" & objRecordset("Spilledato") & "</td>"

            'response.write "<td>" & objRecordset("Beskrivelse") & "</td>"

            response.write "<td><a href=sletpost.asp?ID=" & objRecordset("ID") & ">Slet</a></td>"

        objRecordset.MoveNext

        Response.Write "</tr>"

    Loop

    Response.Write "</table>"

End Sub
%>
</center>
Avatar billede moore Nybegynder
08. maj 2008 - 11:20 #1
Glemte at skrive, at i Access står datofeltet som . Kort datoformat og indputmasken er sat til "dd"-"mm"-"yyyy";;_
Avatar billede solle Nybegynder
08. maj 2008 - 11:34 #2
select case weekday(objrecordset("Spilledato"))
    case 1
    dage ="Søndag"
    case 2
    dage ="Mandag"
    case 3
    dage ="Tirsdag"
    case 4
    dage ="Onsdag"
    case 5
    dage ="Torsdag"
    case 6
    dage ="Fredag"
    case 7
    dage ="Lørdag"

    end select

Kan så gøre således:
WeekdayName(weekday(objrecordset("Spilledato")))

.. bare en kommentar :P
Avatar billede moore Nybegynder
08. maj 2008 - 11:38 #3
solle>.. takker.. .. dvs. den ene sætning skal jeg bare sætte ind i stedet for alt det andet??
Avatar billede solle Nybegynder
08. maj 2008 - 11:41 #4
dage = WeekdayName(weekday(objrecordset("Spilledato")))

Har du prøvet at smide "objRecordset("Spilledato")" ind i en "CDate()"??

response.write "<td>" & CDate(objRecordset("Spilledato")) & "</td>"
Avatar billede moore Nybegynder
08. maj 2008 - 11:45 #5
Har lige prøvet det

response.write "<td>" & CDate(objRecordset("Spilledato")) & "</td>"

men den udskriver stadgivæk forkert...
Avatar billede w13 Novice
08. maj 2008 - 11:47 #6
Jeg har også bakset med det længe, indtil jeg fandt ud af, at jeg måtte bruge denne funktion, når jeg gemte en dato i databasen:

function DBDate(sDate)
    DBDate=right("0"&month(sDate),2) &"-"& right("0"&day(sDate),2) &"-"& year(sDate)
end function

Så gemmer du datoen med:

DBDate(datoen)

Og det fungerer bare!
Avatar billede solle Nybegynder
08. maj 2008 - 11:48 #7
gæt nr. 2:

session.LCID=1030
FormatDateTime(CDate(objRecordset("Spilledato")) ,2)
Avatar billede solle Nybegynder
08. maj 2008 - 11:50 #8
w13 ... må erkende jeg også selv benytter egen funktion til det pjat :P
Avatar billede moore Nybegynder
08. maj 2008 - 11:51 #9
w13..
Er lige lidt lost der.. hvordan vil du sætte det ind i min kode?
Avatar billede w13 Novice
08. maj 2008 - 11:54 #10
Jeg vil ikke indsætte det i den kode, for det bliver nødt til at blive indsat på den side, hvor man gemmer datoen.

F.eks. sådan her i en SQL:
"INSERT INTO table1 (dato) VALUES (#"&DBDate(01-10-2008)&"#)"
Avatar billede moore Nybegynder
08. maj 2008 - 11:57 #11
Der hvor jeg gemmer er siden her :

<% @language=VBScript %>
<% Session.LCID = 1030 %>
<%

set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("database.mdb")

Person = request.form ("Person")
Spilledato = request.form ("Spilledato")

strSQL = "Insert into kalender(Person, Spilledato) values ('" & Person  &"','" & Spilledato &"')"

Conn.Execute(strSQL)

    conn.Close
    set conn = nothing

response.redirect("tourdate.asp")
%>
Avatar billede w13 Novice
08. maj 2008 - 11:59 #12
Præcis, så retter du:

strSQL = "Insert into kalender(Person, Spilledato) values ('" & Person  &"','" & Spilledato &"')"

til:

strSQL = "Insert into kalender(Person, Spilledato) values ('" & Person  &"','" & DBDate(Spilledato) &"')"
Avatar billede w13 Novice
08. maj 2008 - 11:59 #13
Hov, vi skal også lige have funktionen ind, så ret det til:

function DBDate(sDate)
    DBDate=right("0"&month(sDate),2) &"-"& right("0"&day(sDate),2) &"-"& year(sDate)
end function

strSQL = "Insert into kalender(Person, Spilledato) values ('" & Person  &"','" & DBDate(Spilledato) &"')"
Avatar billede moore Nybegynder
08. maj 2008 - 12:02 #14
det kører jeg super..
10000 tak.. :):)
Avatar billede moore Nybegynder
08. maj 2008 - 12:03 #15
hov.. det kører JO super :)
Avatar billede w13 Novice
08. maj 2008 - 12:33 #16
;) Og tak for point!