Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2008 - 09:03 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Database låser

Hej med jer.

Lidt anderledes spørgsmål, men det er ret kritisk.
Nogle gange låser min database på min hjemmeside og så tager det meget lang tid om at komme på min side. Den står bare og venter i ca. 2 min. før man kommer ind.

Nogle der har oplevet det før, eller har en ide om hvad det kunne være?

Mvh.
Henrik
Avatar billede fennec Nybegynder
08. maj 2008 - 09:08 #1
Hvilken database?? Access?
Avatar billede fennec Nybegynder
08. maj 2008 - 09:09 #2
Og hvilken connection string bruger du? Kan du vise os den (husk at fjerne user/pass hvis du bruger det)
Avatar billede softspot Forsker
08. maj 2008 - 09:13 #3
Det er et typisk problem, ikke mindst for Access, hvis man enten glemmer at lukke sine forbindelser eller der foretages længerevarende opdateringer i databasen, mens der forsøges at læse eller opdatere. Større databasesystemer bør dog kunne håndtere samtidige opdateringer... :)

Jeg er faktisk ikke helt klar over hvordan man kan undgå denne låsning af databasen (hvis man i øvrigt sørger for at lukke forbindelsen ligeså snart man er færdig med at benytte den!).
Avatar billede fennec Nybegynder
08. maj 2008 - 09:33 #4
Med Access plejer det at hjælpe at bruge en JET forbindelse i stedet for ODBC:

Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\mydatabase.mdb;User Id=admin;Password=;
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2008 - 09:59 #5
Det er access database jeg bruger.
Jeg synes jeg har sørget for at lukke alle steder, men er ikke 100%. Vil naturligvis lige checke en ekstra gang.

Jeg bruger følgende connection:

<%
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("/database/database.mdb")
rs.Open strSQL, strDSN, 1

%>
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2008 - 10:00 #6
I kan prøve nu - www.hyggestedet.dk... Den dør totalt og man skal vente rimlig længe inden der sker noget..
Avatar billede fennec Nybegynder
08. maj 2008 - 10:54 #7
Prøv at skifte til en JET forbindelse, som jeg skrev i tidligere post:

strDSN = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source="&Server.MapPath("/database/database.mdb")
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2008 - 11:11 #8
Ok, prøver jeg lige... :-)
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2008 - 13:08 #9
Jeg har nu skiftet til JET forbindelse, men det har ikke hjulpet.
Min database er også stadig låst, har prøvet at slette den men det kan jeg ikke.

Synes bare også det er sider der kører ASP hvor der ikke er forbindelse til min database det er galt med? Det er da lidt mystisk...
Avatar billede softspot Forsker
08. maj 2008 - 18:02 #10
Jeg vil tro at hvis du har en side som benytter sessions som forbinder til databasen og hænger, så vil andre sider der benytter sessions også hænge, da sessions er singlethreaded, dvs. en side der benytter session skal være færdig, før en anden der benytter sessions kan køre...
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2008 - 07:53 #11
Det er nok der det går galt.. Ved det sgu ikke.. Men det er i hvert fald belastende... Det har kørt fint de sidste par dage, så håber det er blevet bedre nu efter jeg har ændret en msse.. :-)
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2012 - 12:48 #12
svar