Avatar billede hjertet Nybegynder
07. maj 2008 - 23:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Flytning og samling af tekster (VBA)

Er der en af Jer kære, dygtige Excel-hajer, der kan hjælpe med følgende?

Eksempel:

A    B    C    D    E    F        G
Sag    Arb.grp    Status    Start    Emne    Beskrivelse    Beskriv 2
94414    Sie    Closed    031207    Dysseg    031207/Cha: Bl.    ddmmåå/In
95220    BDK    Parked    131207    Dysseg    13-12-07 05:12    ddmmåå/In
94406    Sie    Accept    031207    Esperg    080107 AAN: ud.

031207    ddmmåå/Initialer
95266    Siem    Closed    131207    Padbor    131207 14:47/msj Så kom..

131207    ddmmåå/Initialer

Indholdet i de fleste af kolonnerne er forkortet for at kunne være på denne side

Kolonne A indeholder:
- enten et 5 eller 6-cifret sagsnummer - Så vidt jeg kan se alle formatteret som tal (højrestillet)
- eller tekst (venstrestillet)

Kolonne B indeholder:
- enten navnet på den arbejdsgruppe, der skal have sagen
- eller (hvis kolonne A indeholder tekst)teksten "ddmmåå/Initialer"

Sagsnummer i kolonne A hører til i kolonne A
Tekst i kolonne A hører til i kolonne F
Arbejdsgruppenavn i kolonne B hører til i kolonne B
Teksten "ddmmåå/Initialer" i kolonne B hører til i kolonne G

Der optræder tilfældigt tomme rækker - som i ovenstående eksempel linie 5,8 og 10. Disse kan selvfølgelig slettes

Tekst i kolonne F ønskes samlet i én celle - for hvert enkelt sagsnummer. Med linieskift for hver tekstlinie
Altså - eksempelvis: Teksten i A6 skal sammenføjes med F4. Og A9 og A11 skal sammenføjes med F7

De tilsvarende B6, B9 og B11 må gerne flyttes ud i kolonne G
Men teksten "ddmmåå/Initialer" i kolonne B og kolonne G er egentlig ligegyldig. Kan slettes - eller?

Er der en, der kan lave makroen, der kan flytte og samle teksterne (og slette overflødige linier)?
Skal kunne køre automatisk, da der er 30-40.000 rækker i arket.

På forhånd tak - fra Hjertet
Avatar billede hjertet Nybegynder
07. maj 2008 - 23:12 #1
Håber eksemplet er til at forstå. Der sker lidt skred i tabuleringerne - fra Notepad (fast bogstavbredde) til visning på siden.
Hjertet
Avatar billede supertekst Ekspert
08. maj 2008 - 09:03 #2
Prøv at sende et uddrag af data til: pb@supertekst-it.dk
Avatar billede hjertet Nybegynder
08. maj 2008 - 13:25 #3
Udsnit af data er afsendt
Hjertet
Avatar billede supertekst Ekspert
15. maj 2008 - 13:41 #4
Rem Option Explicit

Rem Version 2
Rem =========
Dim antalRæk, SDRække
Sub dataKomprimering_2()
    Application.ScreenUpdating = False
    antalRæk = ActiveCell.SpecialCells(xlLastCell).Row

    traverserRækker

    Application.ScreenUpdating = True
    MsgBox ("DataKomprimering afsluttet")
End Sub
Private Sub traverserRækker()
Dim kolA, kolB, formel
    SDRække = 0

    For ræk = 2 To antalRæk
        If ræk > antalRæk Then
            Exit Sub
        End If

        kolA = Cells(ræk, 1)
        kolB = Cells(ræk, 2)

Rem Test om fejl i kol A p.g.a. "-", så fjern "=" indsæt apostrof foran
        If IsError(kolA) = True Then
            formel = Cells(ræk, 1).Formula
            If InStr(Cells(ræk, 1).Formula, "=-") > 0 Then
                kolA = Chr(39) + Mid(formel, 2)
            End If
            If InStr(Cells(ræk, 1).Formula, "=+") > 0 Then 'LJE: Der testes også for =+
                kolA = Chr(39) + Mid(formel, 2)
            End If

Rem Test om kolonne A er tom - så slet række
        If kolA = "" Then
            sletRække ræk
            ræk = ræk - 1              'modificer - så næste række er aktualiseret
        Else

Rem Test om numerisk i kolone A & er udfyldt - hvis Ja gem rækkeNr
'LJE: Kolonne A kan indeholde andet end sagsnumre. Test for om tallet er under 70000
' fra 01.01.2007 er sagsnumre over 70000 (det fjerner en hel del lokalnumre)
' - samt under 200000 (der fjerner en hel del tlf.numre)
            If IsNumeric(kolA) = True And kolA <> "" And kolA > 70000 And kolA < 200000 Then
                SDRække = ræk
            Else
Rem Ej numerisk og udfyldt - opdater Kol L i sidste SDRække
                opdaterKol_L kolA

                If LCase(kolB) = "ddmmåå/initialer" Then
                    opdaterKol_M kolB
                End If

                formaterSDrække

                sletRække ræk
                ræk = ræk - 1
            End If
    Next ræk
End Sub
Private Sub sletRække(rækNr)
    Rows(rækNr).Select
    Selection.Delete Shift:=xlUp
    antalRæk = antalRæk - 1

End Sub
Private Sub opdaterKol_L(kolA)
Dim ptKolL
Rem Fjern apostrof igen, hvis denne findes i pos. 1
    If Left(kolA, 1) = Chr(39) Then
        kolA = Mid(kolA, 2)
    End If

    ptKolL = Cells(SDRække, 12)
    If ptKolL = "" Then
        Cells(SDRække, 12) = kolA
    Else
        Cells(SDRække, 12) = Cells(SDRække, 12) & Chr(10) & kolA 'LJE: + ændret til &
    End If
End Sub
Private Sub opdaterKol_M(kolB)
Dim ptKolM
    ptKolM = Cells(SDRække, 13)
    If ptKolM = "" Then
        Cells(SDRække, 13) = kolB
    Else
        Cells(SDRække, 13) = Cells(SDRække, 13) & Chr(10) & kolB 'LJE: + ændret til &
    End If
End Sub
Private Sub formaterSDrække()
    Rows(SDRække).Select
    With Selection
        .HorizontalAlignment = xlGeneral
        .VerticalAlignment = xlTop
        .EntireRow.AutoFit
    End With
End Sub
Avatar billede hjertet Nybegynder
15. maj 2008 - 14:35 #5
Godt arbejde. Tak!
Avatar billede supertekst Ekspert
15. maj 2008 - 14:38 #6
Selv tak..