Avatar billede kris75 Mester
07. maj 2008 - 22:12 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Flere virtual hosts i Apache2 på Debian server

Hej
Jeg vil høre hvordan man sætter flere virtual hosts (flere hjemmesider) op i apache2. Den kører på en debian server. Findes der en god manual på nettet eller er der nogen der kan forklare mig det her. På forhånd tak.
Mvh.
Kris
Avatar billede arne_v Ekspert
07. maj 2008 - 22:23 #1
Avatar billede showsource Seniormester
08. maj 2008 - 00:14 #2
Jeg vil gerne foreslå at du som første vhost bruger din ip adresse.
Og blot lader den være en total simpel htmlside.
Hvis en eller anden "ip-spammer" kommer forbi, vil der ikke blive requested en evt. stor side.
Avatar billede kris75 Mester
08. maj 2008 - 19:43 #3
Tak for svarene, men jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte. I modsætning til de tidligere apache udgaver findes der flere filer og mapper. Bla. sites available. Skal man selv oprette filer deri osv.? Findes der ikke en guide der beskriver step for step hvad man skal gøre? Skal bare have 2 sites op at stå til at starte med.
Avatar billede kris75 Mester
08. maj 2008 - 20:30 #4
Det må godt være lidt uddybet, da jeg ikke er helt stærk i det her:-)
Avatar billede tmi Nybegynder
08. maj 2008 - 20:54 #5
i din conf skriver du

NameVirtualHost 12.345.67.89:80
ServerName minserver.dk
ServerAdmin minserver.dk
## Vi vil ikke vise filer hvis i mapper uden indeks
<Directory "/home/vhosts">
    AllowOverride All
    Options SymLinksIfOwnerMatch -Indexes
    Order allow,deny
    Allow from all
</Directory>
## dette er default - hvis ingen anden vhost matcher, så tager vi den her
<VirtualHost 12.345.67.89:80>
    ServerName default
    UseCanonicalName Off
    DocumentRoot /home/vhosts/default
    <IfModule mod_ssl.c>
        SSLEngine off
    </IfModule>
</VirtualHost>
## vhost 1:
<VirtualHost 12.345.67.89:80>
    ServerName  www.domaene.dk:80
    DocumentRoot /home/vhosts/domaene.dk
</VirtualHost>
## evt lav permanent redirect for noget.mitdomæne til www.mitdomæne:
<VirtualHost 12.345.67.89:80>
    ServerName  domaene.dk:80
    ServerAlias  *.domaene.dk
    Redirect permanent / http://www.domaene.dk/
</VirtualHost>

##vhost 2: Kopier ovenstående
Avatar billede tmi Nybegynder
08. maj 2008 - 20:55 #6
altså i vhost 2 skal du blot kopiere fra vhost 1 ;-)
Avatar billede kris75 Mester
08. maj 2008 - 21:07 #7
Er det i http.conf filen alt dette og skal serveren så genstartes bagefter? Hvad med filer som skal ligges i sites availeble? Bliver de genereret automatisk?
Avatar billede tmi Nybegynder
08. maj 2008 - 21:23 #8
du kan formentligt lægge det som en ny fil i sites-enabled. Bare opret en fil og kald den hvad end du vil og så skriv det hele i den. Derefter skal du reloade apache.
Det kan du gøre med # apache2 -k graceful
eller med # /etc/init.d/apache2 restart
Hvis det ikke virker så paste evt. nederste linje i din httpd.conf/apache2.conf, hvor der står noget med include
Avatar billede kris75 Mester
10. maj 2008 - 09:08 #9
super, så virker det, men hvis jeg ikke vil have at alle mine domæner automatisk hopper ind på www.minside.dk, hvad skal jeg så fjerne af den ovenstående tekst?
Avatar billede kris75 Mester
10. maj 2008 - 09:10 #10
Den er nemlig ikke redelegret endnu og jeg vil gerne kunne gå til den fra mit lan netværk
Avatar billede tmi Nybegynder
10. maj 2008 - 10:33 #11
Den der indeholder "ServerName default" tæller for de domæner der ikke er specificerede i en VirtualHost. Sæt evt DocumentRoot til en tom mappe, så får du 404
Avatar billede showsource Seniormester
10. maj 2008 - 12:21 #12
ServerName lannavn.localhost
ServerAlias www.navn.dk navn.dk

I hosts fil på den comp som du sidder ved, ( ikke serverens ) , tilføjer du

lannavn.localhost 10.0.0.2

"10.0.0.2" er serverens INTERNE ip på dit netværk, IKKE den globale

Derudover bruger jeg altid

NameVirtualHost *

<VirtualHost *>
......
</VirtualHost>
Avatar billede kris75 Mester
10. maj 2008 - 20:22 #13
ok, super, har dog et problem mere. I min sites avaleble folder, er der filen fra minside.dk, men den er tom og jeg min side ses ikke under mit lan. Hvad skal der stå i den?
Avatar billede kris75 Mester
11. maj 2008 - 07:12 #14
Så fik jeg det til at fungere. Tak for jeres hjælp!