Avatar billede dj-hupi Nybegynder
07. maj 2008 - 13:30 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opdater XML med LINQ

Hej alle sammen.
Jeg døjer lidt med et problem da jeg gerne vil update nogen elementer i en XML fil. Den når aldrig at komme ind i foreachen. Så det er tilsyneladende min query som der er noget galt med sikkert.

XML filen ser sådan ud:
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
  <Profile_settings>
  <Username>Brugernavn</Username>
  <Password>B58EB230145F496FB52CEE5D69DB7F21</Password>
  <Lastlogon>07-05-2008 12:05:35</Lastlogon>
  </Profile_settings>

Her er min C# kode:

        public static bool UpdateProfilsettings(string username, string password, string lastlogon)
        {
            try
            {
                string pass = MD5(password);
                string xmlFile = Application.LocalUserAppDataPath.ToString() + "\\AS_Settings_" + username + ".xml";

                XElement doc = XElement.Load(Application.LocalUserAppDataPath.ToString() + "\\AS_Settings_" + username + ".xml");
                var query = (from b in doc.Descendants("settings") select b);
                foreach (XElement xe in query)
                    {
                        //xe.ReplaceWith("Username", username);
                        //xe.ReplaceWith("Password", password);
                        xe.SetElementValue("Lastlogon", lastlogon);
                    }
                doc.Save(xmlFile);
                return true;

            }
            catch
            {
                return false;
            }

Nogen gode bud?

På forhånd tak!
Avatar billede bvli Praktikant
07. maj 2008 - 17:36 #1
doc har ikke nogen descendants der hedder "settings" - den hedder "Profile_settings". Mon ikke det er det?

/B :)
Avatar billede dj-hupi Nybegynder
07. maj 2008 - 18:08 #2
Undskyld, fordi jeg testede lidt, jeg har lige rettet det til Profile_settings og det hjælper ikke.
Avatar billede dj-hupi Nybegynder
07. maj 2008 - 18:10 #3
Den kommer aldrig ind i foreach'en. Elementet doc indeholder:
<Profile_settings>
  <Username>Ziij1nwerqwerq</Username>
  <Password>B58EB230145F496FB52CEE5D69DB7F21wqerqwerqwer</Password>
  <Lastlogon>07-05-2008 13:39:10wqerqwerqwerq</Lastlogon>
</Profile_settings>
Når jeg køre debug.
Avatar billede bvli Praktikant
07. maj 2008 - 18:30 #4
Ok.. Men altså - der er jo heller ingen descendants i dit document element der hedder settings - i og med selve dit document element jo _er_ settings.

Prøv noget a'la:

    class Program
    {
        const string xml = "<settings><userName>hrmpf</userName><password>Pa$$w0rd</password></settings>";
        static void Main(string[] args)
        {
            XElement doc = XElement.Load(new StringReader(xml));
            var query = from b in doc.Descendants() select b;
            foreach (XElement e in query) {
                Console.WriteLine(e.Name);
            }

/B :)
Avatar billede dj-hupi Nybegynder
07. maj 2008 - 19:33 #5
Det du lavede virkede heller ikke (Med tilretninger) :(

XElement doc = XElement.Load(xmlFile);
var query = (from b in doc.Elements("Profile_settings") select b);
foreach (XElement e in query)
{
  e.SetElementValue("Lastlogon", lastlogon);
}

Jeg prøvede at lave lidt om på det så det blev doc.elements istedet for
Descendants - Ingen ændring
Avatar billede winners79 Nybegynder
07. maj 2008 - 22:36 #6
Tror du skal løbe alle noder igennem, noget med:

XmlNode node = XmlDocument.root

også lave en recursiv løkke der løber noder igennen ala

private void recNode(XmlNode node)

renameNode(node);

foreach (XmlNode childnode in node.getChildNodes())
recNode(childNode);

i renameNode kan du så oprette en ny node med de ting der skal ændres også..

node.ParentNode.ReplaceChild(newNode, oldNode);
Avatar billede bvli Praktikant
07. maj 2008 - 22:46 #7
Altså - det eksempel jeg gav dig ryger fint ind i foreach'en. Så kunne forestille mig du har lavet noget galt i dine tilretninger.

Anyway - måske er det ikke det rigtige approach du har valgt til lige sådan noget, som at tilgå specifikke elementer direkte. I øvrigt - hvis det er asp.net, findes der en udmærket profileprovider - der kan de ting du vil der - og samtidig kan gøre det "strongly typed".

/B :)
Avatar billede dj-hupi Nybegynder
08. maj 2008 - 18:32 #8
Bvli, hvilken måde er så den rigtige at tilgå (ændre/rette) elementer i en XML fil?
Avatar billede dj-hupi Nybegynder
09. maj 2008 - 10:03 #9
XElement doc = XElement.Load(Program._xmlFile);
                    IEnumerable<XElement> xmlsettings = (from b in doc.Elements(
                                                        "Profile_settings")
                                                        where ((string)b.Attribute(
                                                        "Userid")).Equals(userid)
                                                        select b);
                    foreach (XElement xe in xmlsettings)
                    {
                        xe.SetElementValue("Username", username);
                        xe.SetElementValue("Password", pass);
                        xe.SetElementValue("Lastlogon", lastlogon);
                    }
                    doc.Save(Program._xmlFile);

Jeg fandt selv ud af det. Gav den et element mere det hjalp lidt.