Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2008 - 11:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

FCKEditor: UTF-8 Encoding?

Hey.

Jeg har implementeret FCK editor i mit cms, men fck editoren benytter åbenbart UTF-8, hvor jeg gerne vil have benyttet iso-8859-1 istedet.

Hvordan får jeg dette rettet?

Meta tag'et lyder selvfølgelig på
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
Avatar billede w13 Novice
05. maj 2008 - 12:26 #1
Hvis du f.eks. åbner filerne i Notesblok skal du vælge "Gem som" og i Gem-dialogen skal du sætte "Encoding" til "ANSI".

Det er nemlig ikke nok med meta-tag'et, dokumenterne er også gemt under et bestemt tegnsæt/encoding.
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2008 - 13:51 #2
Der står de allesammen til ANSI

Når jeg fx poster følgende tekst i et input:
mdjlkwqdewqweørøøwåeæ årweæå¨f 2ælrå2 r3æ¨å2r3æå¨p2 3ærå¨213ær¨å21 3r
bliver det til:
mdjlkwqdewqweørøøwåeæ årweæå¨f 2ælrå2 r3æ¨å2r3æå¨p2 3ærå¨213ær¨å21 3r

Sådan vises tegnene også i databasen.

Dvs. at inden de bliver smidt ind i databasen, skal de konverteres. det har jeg prøvet at gøre vha af denne funktion:
function ret(str)
  str = replace(str, "'", "&#39;")
  str = replace(str, "æ", "&aelig;")
  str = replace(str, "Æ", "&Aelig;")
  str = replace(str, "ø", "&oslash;")
  str = replace(str, "Ø", "&Oslash;")
  str = replace(str, "Ã¥", "&aring;")
  str = replace(str, "Ã…", "&Aring;")
  str = replace(str, "æ", "&aelig;")
  str = replace(str, "Æ", "&Aelig;")
  str = replace(str, "ø", "&oslash;")
  str = replace(str, "Ø", "&Oslash;")
  str = replace(str, "å", "&aring;")
  str = replace(str, "Å", "&Aring;")
  ret = str
end function

Når jeg prøver at gøre følgende:
  response.write(ret(request.form("headline")))
  response.write("<br />")
  response.write(request.form("headline"))

Fremkommer følgende resultat: (vha vis-kilde)
&#39;æ&#39;&#39;1øæø1l3
'æ''1øæø1l3

Dvs, den får faktisk slet ikke ændret tegnene æ, ø eller å. Men den får ændret tegnet '

Hvordan kan det være?

(Databasen er MSSQL)
Sig til hvis du gerne vil have "hele" koden.
Avatar billede w13 Novice
05. maj 2008 - 13:58 #3
Så er det jo nok databasen, som er sat op til UTF-8. Den skal jo ligeledes sættes til ISO-8859-1.

Hvordan man gør det i MSSQL skal jeg dog ikke kunne sige..
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2008 - 14:12 #4
Men når jeg ser inde i vis kilde, vises æ ø å som normale tegn, inden de har ramt databasen og efter de har ramt rette-funktionen. Dvs æ bliver fx ikke omdannet til &aelig;

?
Avatar billede w13 Novice
05. maj 2008 - 14:14 #5
Det kunne godt lyde, som om nogle af dine egne dokumenter har noget rod i tegnsæt så.

Et utf-8 Æ betragtes ikke som det samme som et iso-8859-1 Æ.
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2008 - 14:32 #6
Det var dælme fordi at alle dokumenters tegnsæt skulle sættes til UTF-8 :)
Nu ser det ud til at virke, nu skal jeg blot finde en liste over hvad tegnene hedder, som fx æ bliver til &aelig;

Noget du kan hjælpe med evt. ?:)
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2008 - 14:44 #7
Fandt en udemærket liste :) mange tak for hjælpen.
Avatar billede w13 Novice
05. maj 2008 - 14:46 #8
Og mange tak for point! ;)