Avatar billede jokkejensen Novice
02. maj 2008 - 15:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Finde typen af en exception.

Hej.

Jeg er noget grøn til backend.

Jeg har lavet noget fejlhåndtering, til et simpelt program der bare lige skal hjælpe mig med nogle arbejdsprocesser.

Men jeg er lidt i tvivl om jeg har lavet det forkert.

I alle mine try catch blokke, har jeg:

            catch (Exception exp)
            {
                handleError(exp);
            }

Men jeg vil så gerne i handleError vide om det er en Format Exception eller hvilken type det er, ikke message, osv, men gerne bare udskrevet "FormatException" og så ellers skrive nogle fornuftige fejlmeddeleser afhængigt af typen..

Det er et simpelt program, ved godt det ikke er en hensigtsmæssig måde, men kan man aflæse hvilken type exception en Exception er ?

Eller skal jeg i mine try catch blokke sige catch(FormatException exp) osv ?

Vh.

Vh
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2008 - 16:33 #1
Du boer catche specifikke exceptions.

Og jeg er lidt skeptisk overfor din handler. Lav kun det metode specfikke
i en catch blok, lav evt. en rethrow og lad en anden catch laengere ude haandtere
det generelle.

Du kan teste paa konkret type med is keyword, men det er ikke paent.
Avatar billede jokkejensen Novice
02. maj 2008 - 16:39 #2
Jeg fandt det her: exp.GetType().Name;

(jeg er godt klar over det ikke er smukt, er kun frontender :))

Smid et svar som tak for din tid.

Vh.

http://forums.microsoft.com/MSDN/ShowPost.aspx?PostID=1274790&SiteID=1
Avatar billede jokkejensen Novice
02. maj 2008 - 16:43 #3
Kan du evt lige sige ja/nej til om man skal fange en forms onresize og resize sine inputfelter hvis man ønsker dem lige så brede som formen ?

Eller kan man som i html angive i % ?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2008 - 17:12 #4
hvis man skal teste vil jeg mene at

if(exp is Foobar)

er paenere end

if(exp.GetType().Name == "Foobar")

bl.a. kan den haandtere sub classing.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2008 - 17:18 #5
Jeg er ikke skrap til win forms. Men check http://msdn.microsoft.com/en-us/library/991eahec.aspx
Avatar billede arne_v Ekspert
02. maj 2008 - 17:18 #6
og et svar
Avatar billede jokkejensen Novice
05. maj 2008 - 11:00 #7
takker :)