Avatar billede idani Praktikant
02. maj 2008 - 14:56 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hjælp, til novice, til at lave et par ændringer i en formular

Hejsa

Jeg har benyttet mig af en template som ligger i Access 2003 - den hedder expenses.
Den benytter jeg til at holde styr på nogle udgifter på medarbejderne.
MEN jeg kan ikke finde ud af at redigerer i den.
Jeg har behov for at jeg kan søge medarbejder navnet frem, istedet for at skulle taste det hvergang.
Jeg benytter pt. den formular som hedder "Expense reports by employee"
Nederst i denne kan jeg klikke mig frem og tilbage mellem de forskellige medarbejderer - men jeg kan ikke finde ud af at søge dem frem.
En anden ting er at i de fast defineret rapporter kan jeg sætte en periode på som den så sammentæller i, men jeg kunne godt bruge en ekstra kolonne hvor jeg kan lægge år til dato.
Så hvis nogen kan hjælpe mig med at få rettet disse ting, så er jeg sikker på at jeg nok selv skal få lært det hen af vejen - sådan er det da lykkes mig at lære en del om macroer i Excel ;o)

Hilsen
Ida

P.S 200 point fordi jeg er en novice og stiller mange dumme spørgsmål ;o)
Avatar billede mugs Novice
02. maj 2008 - 15:01 #1
For det første findes der ikke dumme spørgsmål.
Om 200 point er for meget ved kun du - Hvad der er svært for den ene, er nemt for den anden.

Jeg kender ikke denne template du omtaler. Men generelt kan du redigere i formularens design ved at gå i Vis > Designvisning.

M.h.t. rapporten kan du lave et felt i din tabel med datoen for udgiften og trække dette felt ind i den forespørgsel, der ligger til grund for rapporten. Derefter kan du benytte guiden rapport til at lave en ny rappport hvor du grupperer på året, evt. ved i forespørgslen at lave en DatePart på din dato der så udtrækkker året.
Avatar billede idani Praktikant
02. maj 2008 - 15:27 #2
Oki jeg sad lige og legede lidt viderer og opdagede til min store glæde at jeg kan kopierer felterne fra et sted til et andet - så så langt så godt.
Rent faktiske er jeg tæt ved at lykkes med at få min rapport til at se pæn ud.
Så kommer den store opgave med at få tilpasset min formular, sådan at jeg kan søge navnet på medarbejderne ud i den enkelte, der har jeg endnu ikke fundet de vise sten.
Det jeg godt kunne tænke mig var at hvis jeg nu søgte ud på navnet, så fyldte den selv de andre stam oplysninger ud.
Nogen gode råd?????
Avatar billede mugs Novice
02. maj 2008 - 15:44 #3
Det kunne tyde på, at dine relationer ikke er iorden. Du bør have et register med dine medarbejdere hvor et medarbejdernr. er PK. Derefter en anden tabel hvor du lister udgifterne og blot skriver et medarbejdernr. Der skal så være en relation mellem de 2 felter med medarbejdernr. Derefter en forespørgsel med begge tabeller og medarbejdernr fra "udgiftstabellen" og alle andre felter fra medarbejderregisteret. Så burde det køre.

Disse templates er gode nok, men alt for ofte, skal uerfarne brugere ind og redigere i designet, og det kan ofte være mere omfattende end at lave sin egen db fra grunden, skræddersyet til den enkeltes behov.
Avatar billede idani Praktikant
02. maj 2008 - 15:53 #4
he he det lyder så nemt når du siger det....
Men lige et hurtigt sp. hvad er PK ??? er det, det unikke nummer for hver person i tabellen???
Forresten kan man benytte cpr. nummeret som unik nummer i tabelle, og kan det unikke nummer være en blanding af tal og bogstaver??
Avatar billede mugs Novice
02. maj 2008 - 16:00 #5
PK = Tabellens primære unikke nøgle for hver medarbejder.

Det er at foretrække med en PK som et numerisk felt. Du kan bruge et asutonummerfelt der selv genererer værdien i medarbejder registeret.
Men der er intet i vejen for, at du kan benytte et CPRNR (husk på dataregisteret), eller et tekstfelt med ren tekst eller en kombination af tal og tekst.
Avatar billede idani Praktikant
02. maj 2008 - 16:04 #6
Super
Mht. cpr. nummeret -  så sidder jeg i en lønsektion og det skal bruges i den forbindelse :o) - men eller tak for remberen...

Men jeg kan da godt se at det kan være at jeg selv skal oprette basen fra bunden af, det må jeg lige lege lidt med.
Ellers kan det være at jeg bare skal oprette mine egen formularer fra bunden af

MEn ellers tak.
Avatar billede mugs Novice
02. maj 2008 - 16:23 #7
Hvis du lægger din e-mail, kan jeg strikke et eksempel sammen senere.
Tak for point.
Avatar billede idani Praktikant
02. maj 2008 - 16:47 #8
he he meget gerne kommer her
in(a)ciic.dk
jeg mailer også gerne en kopi af det jeg allerede har......
Avatar billede mugs Novice
02. maj 2008 - 16:55 #9
Send hvad du har som enn .zip til:

mugs snabelting mail.dk
Avatar billede idani Praktikant
05. maj 2008 - 13:05 #10
mail sendt - skulle lige på arbejde igen igen....:o)
Forresten jeg har fået lavet et eller andet på rapport generatoren - så nu kan jeg ikke taste nye expenses ind..... hmmmm jeg er vist en rigtig novice på dette område