Avatar billede tiller Nybegynder
19. juni 2001 - 21:28 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

JSP Opstilling

Jeg har hidtil kørt med Sun\'s JSWDK-1.0.1 som server til både servlets/JSP. Efer at have set svar her på eksperten kan jeg se at man anbefaler andre servere til at køre dette. Problemet er, at min stærke side ikke konfiguration og valgte derfor at se på Resin 2.0, som der i tidligere svar ikke kræver opsætning. Nu har jeg prøvet den, men kan ikke få den til at fungere. Er der nogen der kan skære dette ud i pap for mig.

1) Skal jeg køre Srun.exe, httpd.exe eller standalone.exe???????

2) Hvor skal jeg lægge filerne som der udvikles på???

3) Skal serveren restartes hvis man ændrer i sine filer???

4) Uanset hvilken en af programmerne i spørgsmål 1 der køres skriver den i en dos-prompt:
http listening to:*8080
srun listening to 127.0.01:6802

Hvilken port skal jeg afprøve filerne på - 8080 eller 6802????

Dette var en ordentlig smøre og jeg håber i kan svare på dette og få hjulpet mig godt på vej ind i JSP-verdenen.
Avatar billede mcphreak Nybegynder
20. juni 2001 - 10:23 #1
Hvis du kører standalone.exe burde den køre

Filerne som der udvikles på skal ligge i
homedir/WIB-INF
, jeg har fået serveren til at køre så man ike skal genstarte, dog kan serveren godt cache dine klassefiler hvis de ligger de forkerte steder, og så skal den genstartes.

Du skal køre programmerne på port 8080 som den kører nu, men skriv til mig på jb@jepcom.dk så kan jeg hjælpe dig med en konfigurationsfil. Den kan være lidt kryptisk

Klartklart
/McPhreak
Avatar billede tiller Nybegynder
20. juni 2001 - 11:38 #2
Hvad skal man så skrive i URL\'en...???? Hvis jeg f.eks skriver http://localhost:8080/Test.jsp får jeg bare en fejl 404.
TEst har jeg så lagt i RESIN_HOME_DIR/doc/WEB-INF/Test.jsp

Hvad skal jeg gøre med den konfigurationsfil????

/tiller
Avatar billede nomiz Nybegynder
20. juni 2001 - 18:27 #3
spm. 83000
Avatar billede disky Nybegynder
21. juni 2001 - 18:56 #4
tiller: hvad siger din log fil ?`

Måske fortæller den dig noget spændende.

FOr det skulle egentligt være iorden.

Jeg bruger selv Resin, men kører den ovenpå Apache. Og det fungerer perfekt
Avatar billede tiller Nybegynder
21. juni 2001 - 23:33 #5
Til orientering bruger jeg win2000 og så også resin 2.0.0

jeg har prøvet ovenstående men får en fejl 500 i IE (den kan ikke finde en fil jeg inkluderer, skønt den ligger i samme bibleotek....og dette har virket i JSWDK-1.0.1??????). Den giver mig linienummeret om hvor det går galt...<%@ include file=\"Top.jsp\" %> OG DEN LIGGER DER

Under resin er der et bib. som hedder conf. Der ligger en fil resin.conf. Jeg går ud fra det er den som vi snakker om. Jeg kan ikke umiddelbart hitte ud af om den er rigtig nok. Her kommer den:

Jeg har lagt filerne i kataloget RESIN_HOME/doc/WEB-INF/classes/Test.jsp    og tilgår så filen i IE (efter jeg selvfølgelig har startet serveren...) i URL\'en http://localhost:8080/Test.jsp. Hvad skal da ændres i den conf for at den også vil inkludere....??????

Logfilen siger nu dette:
[2001/06/21 23:26:11] /login.jsp:12: can\'t find include file `Top.jsp\' ????

Jeg tror nu at selve opsætningen er ved at være der....Der mangler bare lige det sidste......

/tiller
Avatar billede disky Nybegynder
22. juni 2001 - 08:19 #6
ligger din Top.jsp samme sted som din Test.jsp ?
Avatar billede tiller Nybegynder
22. juni 2001 - 09:54 #7
Ja, det gør den....
Avatar billede disky Nybegynder
22. juni 2001 - 10:03 #8
Virker det hvis du ikke har includes i din Test.jsp ?
Avatar billede tiller Nybegynder
22. juni 2001 - 10:19 #9
Jeg sidder med et eksempel som virker både i Resin og i JSWDK. Det er en simpel date.jsp som bare udskriver tid og dato(jeg er jo begynder :-) ) og den benytter sig af en bean.

Og som sagt så virker det eksempel også i JSWDK. Kan det have noget at gøre med min classpath???

Linien hvor det går galt hedder: <%@ include file=\"top.jsp\" %> (og filen hedder selvfølgelig det samme)

Kan det have noget at gøre med syntaksen? Hvilken version af JSP understøtter Resin. Nu er JSWDK jo en gammel svend, og resin er nyere????

/tiller
Avatar billede disky Nybegynder
22. juni 2001 - 10:22 #10
jeg laver includes på samme måde som du gør og det virker fint.

okay jeg bruger resin sammen med Apache, men jeg kan ikke se noget i config filen der skulle have indflydelse
Avatar billede tiller Nybegynder
22. juni 2001 - 10:26 #11
Jeg syntes også det er vildt underligt....Jeg kan heller ikke se hvad jeg gør forkert. Umiddelbart så kører det jo fint nok.........Men hvis der kan komme fejl på en include, så kan der jo komme så mange andre, og som nybegynder har man jo rigelig med fejl i forvejen. Så man vil jo helst undgå at rode med en syntaks der ER korrekt, men bare ikke virker.

Har du noget specielt i din classpath, eller ekstra (miljø)variabler eller lign????????
Avatar billede disky Nybegynder
22. juni 2001 - 10:30 #12
prøv evt, at få den directory hvor dine .jsp filer ligger i til at være med i din CLASSPATH

det hjælper måske
Avatar billede tiller Nybegynder
22. juni 2001 - 10:31 #13
Det skal lige siges at fejlen jeg får nu ikke er en 403 (forbidden) men en 500 (Servlet Exception)...Hvis det er til nogen hjælp.

/tiller
Avatar billede disky Nybegynder
22. juni 2001 - 10:32 #14
mærkeligt.
Avatar billede tiller Nybegynder
22. juni 2001 - 10:45 #15
Det hjalp heller ikke med classpathen, heller ikke efter en genstart. Nu har jeg slettet det igen.......Hvis du kører setup.exe på hos, disky, hvordan ser den så ud. Min ser således ud:
Afkrydset i Apapce og IIS/PWS
C:\\Apache Group\\Apache
c:\\inetpub\\scripts

Ikke afkrydset i Netscape og heller ikke i Website. Har denne fil noget at sige specielt til mit problem....?????
Avatar billede disky Nybegynder
22. juni 2001 - 10:49 #16
samme hos mig.

skal jeg poste min apache config og resin config ?
Avatar billede tiller Nybegynder
22. juni 2001 - 10:54 #17
Det er da et forsøg værd......
email eller her??
Avatar billede disky Nybegynder
22. juni 2001 - 10:55 #18
email eller icq er nok det nemmeste,
Avatar billede tiller Nybegynder
22. juni 2001 - 10:58 #19
postmaster@tilsted.org
Avatar billede disky Nybegynder
22. juni 2001 - 11:04 #20
er sendt
Avatar billede tiller Nybegynder
22. juni 2001 - 11:38 #21
PT kan jeg slet ikke ikke starte serveren. Jeg skal lige finde alle de steder som skal rettes....
Avatar billede disky Nybegynder
22. juni 2001 - 11:39 #22
søg efter steder med

e:\\

og c:\\

jeg har source koder på e:\\ drevet og serverne på c:\\
Avatar billede tiller Nybegynder
23. juni 2001 - 22:42 #23
disky>> Jeg har endnu ikke fået det op og køre (altså det med file include). Men behøver Apache da at køre for at man kan køre Resin???? For jeg foretrækker pt bare at for Resin til at fungere

/tiller
Avatar billede disky Nybegynder
25. juni 2001 - 08:37 #24
nej du behøver det ikke
Avatar billede tiller Nybegynder
25. juni 2001 - 09:19 #25
Umiddelbart ser det ikke ud til at blive bedre med din config fil. Den ligner min (bortset fra det med stierne, selvfølgelig). Så jeg kan ikke forstå at den ikke kan inkludere mine filer......Jeg prøver lidt endnu...
Avatar billede tiller Nybegynder
22. juli 2001 - 08:50 #26
Jeg har ikke glemt jer mht point, men jeg har bare ikke fået det op og køre endnu
Avatar billede tiller Nybegynder
28. juli 2001 - 22:15 #27
Tilbage fra ferie....Disky, skal man tilføje noget i sin resin.conf for at fortælle hvor man lægger sine filer???

Jeg tror jeg er tæt på løsningen :-)

/tiller
Avatar billede tiller Nybegynder
30. juli 2001 - 22:28 #28
Nu har jeg fundet løsningen. Den var ikke helt præcis som du beskrev det disky, men det var en god start at få.

For at få det til at køre måtte jeg i resin.conf tilføje en web-applikation tilsvarende til det bibliotek som jeg arbejder i. Jeg tror at denne lille sætning havde gjort underværker.

disky får pointene får sin vedvarende hjalp. Tak

/tiller
Avatar billede wanger Nybegynder
04. juli 2002 - 00:45 #29
WANGEREN var her.. .,'¨´,.

TILLYKKE MED DE 83000