Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
01. maj 2008 - 15:18 Der er 1 løsning

Dynamisk opslag i join tabel?

Hejsa
Jeg har en tabel med en masse tekster i (items hedder tabellen), disse refererer med et kategori id (katid hedder feltet) til en anden tabel (kategorier hedder den tabel), hvor katagorierne er i.

kategoritabellen har denne opbygning:
id  parent    kategori
1    0          HovedkategoriA
2    0          HovedkategoriB
3    2          UnderkategoriA til hovedkategoriB
4    2          UnderkategoriB til hovedkategoriB
5    2          UnderkategoriC til hovedkategoriB
6    4          UnderkategoriA til underkategoriB
også videre...

Hvordan laver jeg en SELECT ned i items, hvor jeg får alle poster der matcher en kategori og alle tilhørende underkategori?

Altså hvis jeg kommer med katid = 2, skal jeg ud fra det have opbygget en SELECT ned i items:

SELECT * FROM items WHERE (katid = 2 OR katid = 3 OR katid = 4 OR katid = 5 OR katid = 6)

Så jeg får alle de poster der matcher kategorien 2 eller en af dennes underkategorier.

Hvis jeg fx var kommet med katid = 4, skal resultatet være:
SELECT * FROM items WHERE (katid = 4 OR katid = 6)

Hvis jeg fx var kommet med katid = 3, skal resultatet være:
SELECT * FROM items WHERE (katid = 3)

Er spørgsmålet til at forstå?
Avatar billede kimlarsen1978 Nybegynder
01. maj 2008 - 17:28 #1