Avatar billede foe Nybegynder
30. april 2008 - 11:26 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

XMLhttp POST form encodeURI (js) til decodeURI (ASP), hvordan?

Hey

Jeg poster en formular gennem xmlHttp. Der skal man som bekendt sørge for at encodeURI sin datastreng.

Jeg har klippet de væsentligste linjer ud af min xmlHttp send funktion - se nede:

Dataene bliver fint sendt igennem, men problemet opstår på den anden side, når jeg i min asp fil modtager post dataene (med Request.Form).

Så bliver "Alexæøå øæå" til "Alexæøåøæå"

Spørgsmålet er således:
Hvordan får jeg ASP/VB til at decode de der stygge tegn?

Jeg ved at der findes en javascript funktion til decodeURI, men den er ikke rigtig aktuel, da det ville blive noget bøvl.

java script:

var data = "";
    for (i=0; i<theForm.elements.length; i++) {
        if (theForm.elements[i].tagName == "INPUT") {
            data += encodeURI(theForm.elements[i].name) + "=" + encodeURI(theForm.elements[i].value) + "&";

        }

    xmlHttp.open("POST",url,true);
    xmlHttp.setRequestHeader("Content-Type","application/x-www-form-urlencoded");
    xmlHttp.send(data);
Avatar billede w13 Novice
30. april 2008 - 11:30 #1
Det lyder lidt som om, din ene side "snakker" i ISO-8859-1-tegnsæt, mens den anden "snakker" i UTF-8.
Avatar billede w13 Novice
30. april 2008 - 11:34 #2
En side bruger et tegnsæt, hvis alle følgende punkter er opfyldt:

1) Et evt. charset-meta-tag angiver tegnsættet.
2) Dokumentet er gemt i det rigtige tegnsæt (gøres f.eks. i Notesblok under "Encoding" i Save-dialogen).
3) Hvis der hentes fra en database, skal denne også være sat op til at benytte samme tegnsæt.
Avatar billede foe Nybegynder
22. januar 2009 - 16:17 #3
Gad vide hvordan man lukker et spørgsmål uden svar?
Avatar billede zips Juniormester
22. januar 2009 - 16:26 #4
Ved at bede den som har givet dig en kommentar som løste dit problem om at lægge et svar :-)