Avatar billede kook Nybegynder
30. april 2008 - 10:36 Der er 23 kommentarer

Problemer med nyt hardware

Hej,

Jeg håber der er en derude der kan hjælpe mig med at løse dette problem. Jeg har netop bygget en ny maskine, dvs. nyt bundkort, grafikkort, ram og processor.

Alting er samlet i kabinettet, og forbundet tilsyneladende korrekt. Når jeg trykker på Power-knappen kan jeg også se og høre kølere, blæsere og harddiske gå igang.
Men jeg får intet billede frem på skærmen. Ikke engang BIOS boot billede.

Jeg ved der går strøm til grafikkortet fordi køleren på kortet aktiveres og spinder. Bundkortet ser også ud til at have det fint, da der tænder lys alle de rigtige steder og jeg får ingen af advarselsbip af nogen art!

De specifikke hardware enheder jeg har brugt er:
- Sapphire Radeon HD 2400PRO HDMI
- Asrock 4Core1333-GLAN Bundkort

Kan der være noget af det hardware jeg har modtaget der er DOA eller har jeg kvajet mig et eller andet sted?
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2008 - 10:52 #1
hvis der er indbygget grafik på bundkortet kan det være du skal flytte en jumper.
Læs i manualen omkring HDMI, du kan risikere at ødelægge noget, hvis du ikke har sat det hvide stik rigtigt
Avatar billede dragonknight Juniormester
30. april 2008 - 12:33 #2
Du har monteret det 4/8 pins powerstik til CPU'en ?
Avatar billede matcho Nybegynder
30. april 2008 - 13:16 #3
Nu skriver du ikke hvilken cpu du har fået,undersøg på bundkortets hjemmeside om det understøtter den med den bios der er på,det kan jo være den skal opdateres.
Avatar billede Jensen DK Novice
30. april 2008 - 13:51 #4
Er din strømforsyning stor nok? og er der kun 20 pin stik eller er det 24 pin?
Avatar billede kook Nybegynder
30. april 2008 - 17:17 #5
Der er ikke onboard grafik, så det er ikke et issue.
Der er 20 pins fra ny DeZen 400 watt PSU, og det understøtter bundkortet.
Der er monteret 4 pins stik til CPU.
Det eneste jeg ikke har tjekket er om selve CPU'en passer til MB, men et hurtigt tjek på ASRocks hjemmeside fortæller mig at bundkortet er kompatibelt med alle 1333/1066/800 FSB C2D'ere, så det er også fint.
Avatar billede kook Nybegynder
30. april 2008 - 17:19 #6
Avatar billede matcho Nybegynder
30. april 2008 - 18:27 #7
Hvis det er en Q9300 du har købt ser det ud som den skal have en nyere bios.
Avatar billede matcho Nybegynder
30. april 2008 - 18:35 #8
http://www.shg.dk/p/800449
Måske vil det være en fordel og købe sådan en.
Avatar billede kook Nybegynder
30. april 2008 - 18:55 #9
Det du linker er en lang liste over forskellige adaptere. Processoren er en E6300 1.86 GhZ C2D.
Avatar billede matcho Nybegynder
30. april 2008 - 19:21 #10
Ja de kan lave 20pins til 24,og en 4pins til 8.
Avatar billede matcho Nybegynder
30. april 2008 - 19:29 #11
Grunden til at jeg skriver dette er at det virker som den ikke får nok strøm til og starte op,hvis ellers alle stik sidder rigtigt.
Har du prøvet og resette bios.
Avatar billede kook Nybegynder
30. april 2008 - 20:23 #12
Ja, det har jeg prøvet. Desværre uden held. Men så må jeg jo prøve at anskaffe mig sådan en adapter 20 > 24 pins (håber SHG har åben imorgen så jeg kan skaffe mig det stik ;) ).
Avatar billede thesheriff Nybegynder
30. april 2008 - 20:30 #13
Dit bundkort behøver ikke den adapter.

Som matcho skriver, skal din BIOS min. være P1.20

Har du mulighed for at starte op med en anden cpu?
Avatar billede kook Nybegynder
30. april 2008 - 21:27 #14
Nej, det har jeg desværre ikke.

Fandt også ud af at min PSU rent faktisk havde sådan en ekstra 4-pins dimmer jeg satte til, som nævnt, uden nødvendighed og uden held.

Så når nu jeg ikke kan komme til BIOS'en, er jeg så bare på røven?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
30. april 2008 - 21:29 #15
Du kan evt. låne en cpu fra en bekendt.

Men ellers må du købe den billigste kompatible cpu og bruge den til du har fået opdateret BIOS.

Liste med kompatible cpu:

http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=4Core1333-GLAN&s=775
Avatar billede kook Nybegynder
30. april 2008 - 21:30 #16
Øhm, nu er det nok bare mig der er dum, men ifølge deres CPU Support List (http://www.asrock.com/mb/cpu.asp?Model=4Core1333-GLAN&s=), så er BIOS P1.20 til understøttelse af Q9300(M1).
Avatar billede thesheriff Nybegynder
30. april 2008 - 21:33 #17
Sorry, havde læst forkert tidligere i tråden.

Men igen, for at spore dig ind på fejlen ville det være optimalt, om du kunne teste med en anden cpu.

Prøv evt. at tale med din forhandler om problemet. Måske de er flinke at teste gratis for dig.
Avatar billede kook Nybegynder
30. april 2008 - 21:33 #18
Det er jo netop det. Den CPU jeg har siddende i er jo netop kompatibel? Jeg fatter hat og briller af det her problem :D
Avatar billede kook Nybegynder
30. april 2008 - 21:35 #19
Urgh. Tvivlsomt eftersom at CPU er scrounged fra en "ældre" HP DC7700 og bundkortet er bestilt over nettet.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
30. april 2008 - 21:37 #20
Tja, du kan jo tage chancen og returnere mobo som defekt.
Avatar billede kook Nybegynder
30. april 2008 - 21:38 #21
En DOA ... tjah, det kan jo blive sidste udvej. Satans også.
Avatar billede matcho Nybegynder
30. april 2008 - 21:41 #22
Du er helt sikker på at køleren trykker rigtigt på cpu.
Avatar billede kook Nybegynder
30. april 2008 - 21:58 #23
Ja, jeg kan ikke skrue den strammere på, og det sidder ikke løst.