Avatar billede toonblood Nybegynder
30. april 2008 - 08:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hent oplysninger fra tabel..

jeg vil høre om der er en der kan forklare mig hvordan jeg henter et tal fra en tabel, via en rolldown menu i excel. tabellen skal være extern i et andet excel dokument.. håber det lyder forståeligt.. ellers må i lige spørge igen.

f.eks.

skal jeg hente et tal som hedder vilieholdelsesfaktor:(her vil jeg have en rolldown) i den rolldown skal man kunne vælge nogle forskellige amarature og ud fra det navn så skal den give et tal.
Avatar billede supertekst Ekspert
30. april 2008 - 08:39 #1
Kunne det være en ide med en userform, der indeholdt liste over armaturer via VBA?
Avatar billede toonblood Nybegynder
30. april 2008 - 08:47 #2
det lyder meget smart.. hvis du ved noget om amarature så kender du garantert også NB metoden.. det er den jeg er igang med at lave i excel så jeg ikke skal til at lave det på papir hele tiden.. den liste du snakker om har den alle tallene over vedligeholdelses faktor og tilsmudsning? eller er det bare en liste over amarature
Avatar billede supertekst Ekspert
30. april 2008 - 09:04 #3
Nej - jeg ved ikke noget specielt om armaturer & NB-metoden.
Det jeg kunne forestille mig er følgende:

- datafil, hvor alle armaturer m/diverse data er lagret - f.eks. vedligh.faktor m.v., som du nævner.

- brugerfil, der ved aktivering viser en Userform (dialogboks) med en liste over alle armaturer i en listen (hentet automatisk fra datafilen).
Der skal så kunne vælges, hvilke data, der skal hentes fra datafilen - eller det kunne evt. bestemmes iflg. den kolonne man har markeret. Dette kunne lade sig gøre, såfremt data i de to nævnte filer, der placeret ens.
Avatar billede toonblood Nybegynder
30. april 2008 - 09:49 #4
det er lige netop det jeg godt kunne tænke mig.. og gerne så at tabellerne ligger i sheet2
Avatar billede supertekst Ekspert
30. april 2008 - 09:55 #5
Datafil - data i ark2?

Prøver at lave en model - hvis muligt ville det være en hjælp - hvis du kunne sende datafil - eller noget der ligner ombygningen af denne - til: pb@supertekst-it.dk

PS: Har nu læst lidt om NB-metoden..
Avatar billede toonblood Nybegynder
30. april 2008 - 09:58 #6
oki det gør jeg lige..
Avatar billede toonblood Nybegynder
30. april 2008 - 10:53 #7
har du modtaget min mail?
Avatar billede supertekst Ekspert
30. april 2008 - 11:17 #8
Ja - er modtaget - men er lidt i tvivl - da det jo ligner det, som jeg benævner "brugerfilen" - eller har jeg misforstået noget?
Avatar billede toonblood Nybegynder
30. april 2008 - 11:36 #9
lad os sige at jeg har en tabel med år ned af og armaratur type hen ad.. så vil jeg have 2 drop down menuer hvor jeg kan vælge 2år, og et armaratur type.. og så skal den så læse hvilken tilsmudsningsfaktor det så bliver
Avatar billede supertekst Ekspert
30. april 2008 - 22:45 #10
Rem KODE I ARK
Rem ==========
Private Sub Worksheet_Deactivate()
    Unload UserForm2
End Sub
Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    If Target.Address = "$H$42" Then
        Load UserForm2
        UserForm2.Show 0
    End If
End Sub

Rem KODE I USERFORM
Rem ===============
Rem Kan justeres=================
Rem Celle for "Armaturtilsmudsning"
Const armTilsmuds = "H42"

Rem Start- Slut-række f/Armaturer
Const armStart = 50
Const armSlut = 55

Rem Default-Indstillinger for Udskiftningsinterval & Omgivelser
Const udskiftD = "op_2år"
Const omgivelserD = "op_middel"
Rem =============================
Dim Arm, Udskift, Omgiv

Private Sub ListBox1_Click()                        'Armatur valgt
    Arm = Me.ListBox1.ListIndex
    beregn
End Sub
Private Sub op_1år_Click()
    Udskift = 5
    beregn
End Sub
Private Sub op_2år_Click()
    Udskift = 8
    beregn
End Sub
Private Sub op_3år_Click()
    Udskift = 11
    beregn
End Sub
Private Sub op_4år_Click()
    Udskift = 14
    beregn
End Sub
Private Sub op_5år_Click()
    Udskift = 17
    beregn
End Sub
Private Sub op_ren_Click()
    Omgiv = 0
    beregn
End Sub
Private Sub op_middel_Click()
    Omgiv = 1
    beregn
End Sub
Private Sub op_snavset_Click()
    Omgiv = 2
    beregn
End Sub
Private Sub UserForm_activate()
    opbygArmaturliste
End Sub
Private Sub opbygArmaturliste()
    Me.ListBox1.Clear

    For ræk = armStart To armSlut
        Me.ListBox1.AddItem Cells(ræk, 1)
    Next ræk

    sætDefaults udskiftD
    sætDefaults omgivelserD
End Sub
Private Sub sætDefaults(ccNavn)
Dim cc
    Set cc = UserForm2.Controls(ccNavn)
    cc.Value = True
End Sub
Private Sub beregn()
Dim kRæk, kKol
Rem hvis armatur er valgt
    If Me.ListBox1.ListIndex <> -1 Then
Rem Beregn kooordinat
        kRæk = armStart + Arm
        kKol = Udskift + Omgiv
        Range(armTilsmuds).Value = Cells(kRæk, kKol)
    End If
End Sub
Private Sub UserForm_terminate()
    Range("H43").Activate
End Sub