Avatar billede fenriz Nybegynder
29. april 2008 - 22:39 Der er 14 kommentarer

Installer på RAID

Hej,
har fået en Fujitsu Siemens M4438G Notebook og har problemer med at installere nyt operativ system.

Den er med RAID og har sat den til at køre RAID 1, når jeg så prøver at installere XP PRO og jeg kommer til at skulle vælge destination af hvor jeg vil installere OS, er der intet !!!

Dette er selvfølgelig et RAID driver problem...
Men hvis jeg prøver at ville installere andre RAID drivere i installations fasen "F6" siger den at den ikke kan finde nogen driver på Floppy ???

Jeg har jo ingen floppy på den bærbar og ingen muligheder for at vælge cd eller USB...

Alt hjælp modtages ???

P
Avatar billede showsource Seniormester
29. april 2008 - 22:56 #1
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
29. april 2008 - 22:57 #2
det virker kun med et floppy drev, så hvis du har et usb floppydrev kan det bruges

en anden udvej er at integrere driverne på den cd di installerer fra.
til dette formål kan nlite anbefales
http://www.nliteos.com

på den måde kan du lave en xp cd med raiddriverne integreret
Avatar billede mash Mester
30. april 2008 - 01:07 #3
Man kan osse installere hele styre system(med raid driveren indbygget,som cool_m_f nævner,er samme process,.iso skal bare på en usbkey/usbhd istedet for at brænde en cd) via usbkey/usbhd, at forklare ville kræve en større afhandling men google er din ven :P (hedder noget med bart)

Grunden til jeg ved det er at jeg sidste år fik den opgave at installere en labtop uden cd drev.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2008 - 06:36 #4
Jeg vil tro at det kan fixes i BIOS -> gå ind under ADVANCED og se efter noget der hedder "Sata native" "AHCI"  eller lign.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
30. april 2008 - 12:36 #5
@ helgec: det er raid der er snak om, ikke sata

@tgkdk:  mener du bartpe, jeg kan ikke lige få øje på hvordan det skulle hjælpe, hvis du finder en guide må du godt lige poste et link
Avatar billede mash Mester
01. maj 2008 - 04:56 #6
ja bartpe, men du skal stadig smide raid driverne ind på et kørene os før du laver en bartpe der fra, og du skal stadig osse lave din egen xp version med raid driverne på som du(cool_m_f) er inde på, er ikke nemt man thats life :P

hvis du kun skal køre fra en disk af gangen er helgec inde på det rigtige, raid er controlleren, sata er disk typen(eller sas, scsi, ide, fiber)men er samme problem.

raid skal configurers i bios(eller lige efter nok en f-tast for at komme ind i menu).

der ca. 1 mill guide til hvordan du installere via bartpe(fortæl xp setup at den skal smide al data på install drev før den starter selve installationen(ellres går det galt ved 1. reboot)
Avatar billede fenriz Nybegynder
01. maj 2008 - 11:56 #7
"Cool m f" du er nok inde på den eneste rigtige løsninig...

Prøvede igår med "BootDisk2BootStick" og fungerede næsten en gang hvor den aksepterede USB som floppy, men så meldte den fejl på "txtsetup.oem"

SÅ prøvede jeg at lave en boot cd med nLiteos og den cd ville pc ikke boote fra?

Er der nogen der ved præcis hvilken filer man skal tilføje, RAID driver?
og hvordan vælger den så egentligt de rigtige?
Avatar billede mash Mester
01. maj 2008 - 13:24 #8
det link som showsource har smidt i første post er en "guide" i hvordan man gør det med at intigerer driverne, må indrømme at jeg synes det er svært men burde være til at lave hvis man tager det step by step.

vil sige at der ikke er rigtige og forkerte løsninger her, der er bare forskællige måder at gøre det på.
Avatar billede fenriz Nybegynder
01. maj 2008 - 15:37 #9
Den første guide handler om SATA og mit problem er RAID driver, hvor kan det rettes/tiløjes i den metode?
Avatar billede mash Mester
01. maj 2008 - 16:56 #10
nej den handler om hvordan man ligger en driver ind(er bare til at bruge som guide), brug den som eksempel.

du snakker om raid, har du 2 stk. hardisk i den pc ?

din disk er jo en sata, som sidder på en raid controller.

har du prøvet at rode i bios, som helgec siger ?

det ser ud til at jeg er den eneste der gider at hjælpe, har du meget forstand på pc eller er du bare "bruger" ?
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2008 - 17:14 #11
"det ser ud til at jeg er den eneste der gider at hjælpe" det syntes jeg ikke er en rimelig konklussion -  spørger har jo li`som låst sig fast 01/05-2008 11:56:11
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
01. maj 2008 - 17:18 #12
"det ser ud til at jeg er den eneste der gider at hjælpe"

ja undskyld at vi har et liv og en familie der også gerne vil se lidt til os
Avatar billede mash Mester
01. maj 2008 - 17:29 #13
nu var det jo ikke en negativ kommentar, mere fordi at når dem man prøver at hjælpe ikke svare på det man spørger om, så er det mange der springer fra når det bliver lidt "tungt" at ha med at gøre.

osse derfor at jeg spørger til hans pc viden.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
01. maj 2008 - 17:36 #14
http://support.fujitsu-siemens.com/Download/ShowDescription.asp?SoftwareGUID=4661437D-7F0A-43D6-8790-2B4A9815C21D&OSID=665F4A20-6E31-43C3-82C2-D98CE773007C&Status=True&Component=VT6421

pak den ud, så ligger der en mappe der hedder drvdisk, inde i den vælger du om det skal være 32 bit (i386)  eller 64 bit (amd64)