Avatar billede nico-nico Nybegynder
29. april 2008 - 19:12 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Pile i TeX

Jeg sidder og er i gang med en sprogopgave, hvor jeg har brug for at lave pile, som går fra et ord i en sætning til et andet. Findes der en måde, hvorpå jeg kan gøre dette i TeX?

Jeg ved ikke, om ovenstående giver mening, men stil endelig uddybende spørgsmål.

På forhånd tak. :)
Avatar billede Slettet bruger
29. april 2008 - 23:17 #1
tikz

http://www.fauskes.net/pgftikzexamples/global-nodes/

man kna ogsaa anvende PSTRICKS, man da de fleste idag anvender pdflatex, saa kan det ikke betale sig at rode med.
Avatar billede nico-nico Nybegynder
01. maj 2008 - 02:10 #2
Jeg troede, egentlig, at jeg havde okay styr på TeX, men det går altså fuldstændig skævt for mig. Jeg har kopieret sty-filen tikz.sty ind i mappen E:\Program Files\MikTex\tex\latex\tikz, men alligevel får jeg at vide, at tikz.sty ikke findes.

Noget bud?
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2008 - 11:11 #3
Du skal IKKE installere tikz pr. haandkraft. Hvis din MiKTex ikke allerede har den saa anvend pakke manageren til at installere tikz/pgf.

Der skal installeres mange filer, saa tikz.sty er i forvejen ikke nok.

Hvilken MiKTeX version har du?
Avatar billede nico-nico Nybegynder
01. maj 2008 - 15:23 #4
MiKTeX 2.6
Avatar billede nico-nico Nybegynder
02. maj 2008 - 19:33 #5
Min MiKTeX Package Manager indeholder ikke Tikz. Den indeholder en pakke, der hedder pgf, men prøver jeg at installere den (eller hvilken som helst anden pakke), skriver den "The remote package repository may be corrupted.".
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2008 - 20:42 #6
tikz gaar nogle gange under navnet tikz/pgf, det er noget af de samme bare med forskellige interfaces.

Jeg ville nok tage et kig paa miktex.org, under 2.6 issues og ellers opgradere til version 2.7

Proev at bede den og at anvende et andet repository, der er rigtigt mange

Som altid anbefaler jeg at man installerer det hele. Saa er man for det meste ude over dette med repositories som der ikke kan snakkes med.
Avatar billede nico-nico Nybegynder
03. maj 2008 - 12:06 #7
Tak for det daleif. Jeg kigger på det i løbet af dagen, og så vender jeg tilbage.

Hey! :)
Avatar billede nico-nico Nybegynder
05. maj 2008 - 00:44 #8
Tusind tak for det daleif! Det har virkelig været en helt enorm hjælp! Jeg har siddet og rodet lidt med det, og det virker rigtig fint. Jeg sidder og arbejder på en lingvistik-opgave omhandlende generative grammatikker, hvorfor det er vigtigt for mig at kunne illustrere forskellige transformationsregler. Jeg er kommet frem til nedenstående:

\begin{center}
        \tikz[baseline]{
            \node[fill=blue!20,anchor=base] (move1)
            {K{\o}ber};
        } manden
        \tikz[baseline]{
            \node[fill=blue!20,anchor=base] (move2)
            {-};
        }
        en bil?
\end{center}

\begin{tikzpicture}[overlay]
        \path[->] (move2) edge [out=-90, in=-90] (move1);
\end{tikzpicture}

Dette frembringer en centreret sætning. Ved du, hvordan jeg kan tildele denne sætning et referencenummer, som jeg senere kan henvise til? Ligesom når matematiske udtryk via \begin{equation} får tildelt et referencenummer?

Jeg har kigget lidt i dine LaTeX-noter, og jeg synes, at de er virkelig gode. Hvordan er du blevet så dygtig til TeX? :)

Endnu en gang tak - det er en stor glæde for mig, når folk som dig, der er eksperter på et område, tager sig tid til at hjælpe os, der stadig har meget at lære. :)
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2008 - 09:12 #9
Ved at bruge latex og læse en masse manualer og kigge i kildekoden.

prøv at anvende

\begin{minipage}{0.75\textwidth}
\centering
tikz billede
\end{minipage}

i stedet for din center, og pak så et gather environment omkring dette

bemærk jeg kunne ikke få dit eksempel til at virke (sikkert fordi jeg ikke anvender den nyeste version af tikz)
Avatar billede nico-nico Nybegynder
07. maj 2008 - 22:56 #10
Jeg skriver

\tikz[baseline]{
    \node[fill=none,anchor=base] (move1)
    {K{\o}ber};
    } manden
\tikz[baseline]{
    \node[fill=none,anchor=base] (move2)
    {-};
    }
    en bil?

\begin{gather}
\begin{minipage}{0.75\textwidth}
\centering
\begin{tikzpicture}[overlay]
        \path[->] (move2) edge [out=-90, in=-90] (move1);
\end{tikzpicture}
\end{minipage}}
\end{gather}

Der kommer rigtignok et formelnummer på, men det står på linjen under mit tikz-billede. Kan jeg få gøre, så det kommer til at stå lige ud for?

Hvordan giver jeg den en ref, som jeg senere kan vise tilbage til?
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2008 - 23:28 #11
kan du ikke smide et helt dokument i stedet med versions numre, jeg kan slet ikke faa min udgave af tikz til at vise mig pilene, saa jeg vil gerne se hvilken version du anvender, smid en \listfiles foer \documentclass

desuden ville jeg nok saette minipage og gather omkring teksten i stedet
Avatar billede nico-nico Nybegynder
07. maj 2008 - 23:59 #12
Dit tip om at sætte minipage og gather omkring teksten gjorde tricket!

Nu mangler jeg bare at vide, hvordan jeg laver referencerne.
Avatar billede nico-nico Nybegynder
08. maj 2008 - 21:27 #13
Nu har jeg fundet ud af det. Tusind tak for din tid daleif. :)