Avatar billede enggaard Nybegynder
28. april 2008 - 23:14 Der er 1 kommentar

medtag tomme resulter ved "group by"

Hvis man f.eks. har en tabel, hvor hvert post i tabellen kan have 0 eller flere referencer i en anden tabel.

Der kan man selvfølgelig med "group by" tælle antal referencer for hver post i den første tabel.

f.eks:
select navn, count(*) from tabel1, tabel2 where tabel1.id = tabel2.id group by navn

(eller noget i den stil, sætningen er taget ud i den blå luft)

Problemet med dette er at den jo kun vil retunere de poster fra tabel1 hvor navn har en reference i tabel2. (logisk nok. Det er jo det jeg beder den om)

Det jeg gerne vil frem til er: Er der en måde at få den til også at retunere de poster i tabel1 ikke har noget referencer i tabel2, med et count på 0, istedet for ikek at tage dem med, i en enkelt SQL sætning.

Det jeg gerne vil være fri for er at skulle lave et count(*) i tabel2 for hver post i tabel1
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. april 2008 - 23:31 #1
Kig på en left join mellem de 2 tabeller før du laver en group by