Avatar billede pixelboxdk Nybegynder
28. april 2008 - 21:18 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Første ord i overskrift

Hejsa

Jeg har en database (access) med en nyheds tabel, og et par punkter - "nyhed", "overskrift", "tidspunkt" osv.. Hvis jeg så fx skriver "Vejret: Blablabla" i overskriften, og gerne vil sortere efter alle de posts hvor det første ord i overskrift er "vejret", hvordan gør jeg så? Dette ser ikke ud til at virke:

<%
strSQL = "Select * From nyheder where overskrift = 'vejret' ORDER BY id DESC"
Set rsVejret = Conn.Execute(strSQL)
%>

Den melder ikke fejl, men når jeg prøver at trække det ud i et loop, kommer der intet - den når til EOF.

Hvad skal jeg gøre? Er det fordi der står mere i overskriften end bare "vejret"?
Avatar billede w13 Novice
28. april 2008 - 21:21 #1
Du skal gøre det med LIKE og % således:

<%
strSQL = "Select * From nyheder where overskrift LIKE 'vejret%' ORDER BY id DESC"
Set rsVejret = Conn.Execute(strSQL)
%>
Avatar billede pixelboxdk Nybegynder
28. april 2008 - 21:28 #2
Selvfølgelig.. Tak! Lav et svar :)
Avatar billede w13 Novice
28. april 2008 - 21:48 #3
:)