Avatar billede solsken Nybegynder
27. april 2008 - 13:09 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Javascript menu i Windows 2000

Jeg er ikke sikker på om det er den rette kategori men jeg prøver.
Jeg har lavet en kombinert javascript/CSS menu der virker meget godt i Windows XP og Vista men ikke i Windows 2000. Selve javascriptet ligger for sig selv i en .js file og er linket til i <head> sektionen. Jeg har prøvet lægge scriptet direkt i html coden men det hjælper ikke. adressen er http://www.sv-konstnarsforb.se/pre1228/index.php hvis I vil se hvordan menuen ser ud.
Avatar billede w13 Novice
27. april 2008 - 14:05 #1
Hvordan virker den ikke?
Avatar billede solsken Nybegynder
27. april 2008 - 15:37 #2
Når man klikker på plus og minus knapperne ( bilder) sker der intet. Menuen udvider sig kun når man klikker direkte på namnet i menuen.
Avatar billede w13 Novice
27. april 2008 - 15:38 #3
Har du mulighed for at copy+paste javascriptkoden til menuen ind her.
For når jeg går ind for at se det, står det hele på én linje, og det bliver trættende at prøve at læse i længden. :)
Avatar billede solsken Nybegynder
27. april 2008 - 15:46 #4
function initMenus() {
    if (!document.getElementsByTagName) return;

    var aMenus = document.getElementsByTagName("LI");
    for (var i = 0; i < aMenus.length; i++) {
        var mclass = aMenus[i].className;
        if (mclass.indexOf("treenode") > -1) {
            var submenu = aMenus[i].childNodes;
            for (var j = 0; j < submenu.length; j++) {
                if (submenu[j].tagName == "A") {

                    submenu[j].onclick = function() {
                        var node = this.nextSibling;

                        while (1) {
                            if (node != null) {
                                if (node.tagName == "UL") {
                                    var d = (node.style.display == "none")
                                    node.style.display = (d) ? "block" : "none";
                                    this.className = (d) ? "treeopen" : "treeclosed";
                                    return false;
                                }
                                node = node.nextSibling;
                            } else {
                                return false;
                            }
                        return false;
                    }

                    submenu[j].className = (mclass.indexOf("open") > -1) ? "treeopen" : "treeclosed";
                }

                if (submenu[j].tagName == "UL")
                    submenu[j].style.display = (mclass.indexOf("open") > -1) ? "block" : "none";
            }

window.onload = initMenus;
Avatar billede w13 Novice
27. april 2008 - 16:17 #5
Jeg tror, problemet opstår ved "className" som nogle gange også skal angives med "class":
-------------------------------------------
function initMenus() {
    var aMenus = document.getElementsByTagName("li");
    for (var i = 0; i < aMenus.length; i++) {
        var mclass = null;
        mclass = aMenus[i].className ? aMenus[i].className : aMenus[i].class;
        if (mclass.indexOf("treenode") > -1) {
            var submenu = aMenus[i].childNodes;
            for (var j = 0; j < submenu.length; j++) {
                if (submenu[j].tagName == "A") {

                    submenu[j].onclick = function() {
                        var node = this.nextSibling;

                        while (1) {
                            if (node != null) {
                                if (node.tagName == "UL") {
                                    var d = (node.style.display == "none")
                                    node.style.display = (d) ? "block" : "none";
                                    this.class = this.className = (d) ? "treeopen" : "treeclosed";
                                    return false;
                                }
                                node = node.nextSibling;
                            } else {
                                return false;
                            }
                        return false;
                    }

                    submenu[j].class = submenu[j].className = (mclass.indexOf("open") > -1) ? "treeopen" : "treeclosed";
                }

                if (submenu[j].tagName == "UL")
                    submenu[j].style.display = (mclass.indexOf("open") > -1) ? "block" : "none";
            }

window.onload = initMenus;
Avatar billede solsken Nybegynder
27. april 2008 - 17:47 #6
Jeg ved intet om javascript, mener du man skall fjerne Name i className og kun have class, eller hvad?
Avatar billede w13 Novice
27. april 2008 - 18:09 #7
Nej, jeg sætter begge to i mit eksempel. Men du kan jo prøve at bruge min kode.
Avatar billede olebole Juniormester
29. april 2008 - 00:24 #8
<ole>

Når et CSS-klassenavn skal sættes, kan det gøres på to måder. Man kan enten bruge DOM'ens setAttribute metode. I så fald bør der bruges 'class' - men IE insisterer på 'className' - som er property'ens navn i IDL:
    ELEMENT.setAttribute("class", "klasseNavn"); // Standard syntaks

    ELEMENT.setAttribute("className", "klasseNavn"); // IE syntaks

Bruges 'class' i IE, sættes blot en ubrugelig attribut med det navn, som ikke har CSS-mæssig indflydelse på elementets rendering.

Det andet, man kan gøre, er at sætte klassenavnet som property på HTML-DOM objektet. I så fald skal man altid bruge 'className' - der som sagt er navnet i IDL:
    ELEMENT.className = "klasseNavn";

Det sidste giver ikke mening under XHTML. Da siden er skrevet i XHTML 1.0 Transitional - der i virkeligheden ikke er andet end HTML 3.2 og aldrig kan parses som XHTML - sker der dog ikke så meget ved at bruge den.

/mvh
</bole>
Avatar billede solsken Nybegynder
04. maj 2008 - 12:47 #9
Det hjalp ikke men jeg gir dig poæng alligevel da du i det mindste prøvede hjælpe.
Avatar billede olebole Juniormester
04. maj 2008 - 16:33 #10
Til en start har du en fejl her:

<ul class="treemenu">
  <a href="http://www.sv-konstnarsforb.se/pre1228/index.php">Home</a>

Et ul-element kan kun have li-elementer som børn, så a-elementet skal ind og ligge under et li-element, hvis koden skal være valid.

Dernæst skal du passe på med 'childNodes' og 'next-/previousSibling' ... en tekst node er jo også en childNode  ;o)

Test f.eks. denne kode:

<button onclick="alert(this.nextSibling.nodeName)">TEST</button>
<div>Blablabla</div>

Den returnerer '#text'! Knappens nextSibling er nemlig ikke divet - men tekst noden, som indeholder linjeskiftet efter knappen  =)