Avatar billede charley78 Novice
25. april 2008 - 10:18 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

mangler forklaring på fejl fra http://validator.w3.org/check

Jeg har fået en validation error som jeg desværre ikke kan forstå, hvordan jeg skal rette.
Det drejer sig om flg. side:
http://www.yes-yes.dk/daisyhill/

og fejlen er beskrevet som følger:

Validation Output: 1 Error
Line 382, Column 39: there is no attribute "ONFOCUS".
<div class="aktiv" id="footer" onfocus="MM_openBrWindow('http://www.krak.dk/Pers&#9993;
You have used the attribute named above in your document, but the document type you are using does not support that attribute for this element. This error is often caused by incorrect use of the "Strict" document type with a document that uses frames (e.g. you must use the "Transitional" document type to get the "target" attribute), or by using vendor proprietary extensions such as "marginheight" (this is usually fixed by using CSS to achieve the desired effect instead).

This error may also result if the element itself is not supported in the document type you are using, as an undefined element will have no supported attributes; in this case, see the element-undefined error message for further information.

How to fix: check the spelling and case of the element and attribute, (Remember XHTML is all lower-case) and/or check that they are both allowed in the chosen document type, and/or use CSS instead of this attribute. If you received this error when using the <embed> element to incorporate flash media in a Web page, see the FAQ item on valid flash.

Det aktuelle sted drejer sig om at åbne en popup med kraks map af den geografiske adresse.

Kunne det fx have noget at gøre med at dokumentet er "Transitional" og måske bør være noget andet?
Avatar billede w13 Novice
25. april 2008 - 10:21 #1
Nej, det er bare ikke muligt at sætte en onfocus-attribut på en div, da denne reelt set ikke burde kunne få fokus (selvom den sikkert kan i mange browsere). Men skal det ikke bare være, når man klikker på div'en? For så brug da onclick i stedet.
Avatar billede charley78 Novice
25. april 2008 - 10:22 #2
jeg har vel at mærke 'døbt' mit dokument Transitional efter at jeg først har arbejdet med det som Strict. Dokumentet var altså født strict! - Men det efterlader måske af den grund andre reminiscenser i dokumentet, der burde slettes?
Avatar billede charley78 Novice
25. april 2008 - 10:26 #3
whauw - sikken et navn ;o)
- hvordan bærer man sig så ad? Jeg har nemlig forsøgt at omdøbe onfokus til onclick (hvilken jo også er den attribute jeg har valgt), men den svupper tilbage og kalder det onfocus igen.

Jeg har markeret "Topasvej 20" og ville linke til det, men det kan måske slet ikke lad sig gøre, når Topasvej ligger i en 'footer div'?
Avatar billede charley78 Novice
25. april 2008 - 10:28 #4
... jeg ved faktisk slet ikke hvad en onfocus attribute normalt reagerer på. Nogen der kan svare mig på det.
Avatar billede w13 Novice
25. april 2008 - 10:31 #5
Onfocus bruges på tekstfelter o.lign. Dvs. felter, man kan have i en formular. Så når markøren sættes i feltet, udføres en kommando.

Hvordan kan den "svuppe" tilbage? Når du retter til onclick, står der vel onclick?
Det lyder som om, du bruger et eller andet program, der roder med koden, eller som om du ikke får det lagt rigtigt ud?
Avatar billede w13 Novice
25. april 2008 - 10:32 #6
Din div er lige nu:

<div class="aktiv" id="footer" onfocus="MM_openBrWindow('http://www.krak.dk/Person/Kort.aspx?Who=vinther&amp;Area=topasvej&amp;PersonId=1148061&amp;BackLink=V2hvPXZpbnRoZXImQXJlYT10b3Bhc3ZlaiZXaG9Pbmx5U2VhcmNoPXRydWUmRXh0ZW5kU2VhcmNoPWZhbHNl','krak','width=700,height=700')">

og du retter bare til:

<div class="aktiv" id="footer" onclick="MM_openBrWindow('http://www.krak.dk/Person/Kort.aspx?Who=vinther&amp;Area=topasvej&amp;PersonId=1148061&amp;BackLink=V2hvPXZpbnRoZXImQXJlYT10b3Bhc3ZlaiZXaG9Pbmx5U2VhcmNoPXRydWUmRXh0ZW5kU2VhcmNoPWZhbHNl','krak','width=700,height=700')">
Det eneste, der skal ændres, er altså focus til click.
Avatar billede charley78 Novice
25. april 2008 - 10:50 #7
jeg har prøvet og det hjælper desværre ikke. For mig at se er problemet også at det jo bør ligge omkring "topasvej 20" og opføre sig som (altså i dette tilfælde kan ses pga anden farve, reagerer på mouseover osv) og det sker jo ikke hvis den bliver ved med at hope væk fra de¨valgte ord, hoppe over i div tag'en og endvidere omdøbe onclick til onfocus... Men jeg begynder at få øjnene op for at det må være en dreameaverfejl og at jeg nok må håndkode.
Avatar billede w13 Novice
25. april 2008 - 10:52 #8
Ja, det lyder sådan. Du kan lægge det på dele af en tekst ved at bruge en SPAN:

tekst <span onclick="DO THE STUFF">tekst</span> tekst
Avatar billede charley78 Novice
25. april 2008 - 11:05 #9
måske er fejlen at jeg skal have fat iu den behaviour der begynder med "a:...onclick.." Det er bare umuligt at finde andet end behaviours uden 'a:'! Har du en idé w13?
Avatar billede w13 Novice
25. april 2008 - 11:12 #10
Nej, det er bestemt ikke sådan. Kan du ikke bare rette det i koden? For det er noget af det simpleste JavaScript, så det skal virke.
Det kan kun blive besværligere med andre løsninger.
Avatar billede charley78 Novice
25. april 2008 - 11:39 #11
jeg har prøvet at rette 'onfocus' til 'onclick', men koden ser jo stadig ud om følger:

<div class="aktiv" id="footer" onclick="MM_openBrWindow('http://www.krak.dk/Person/Kort.aspx?Who=vinther&amp;Area=topasvej&amp;PersonId=1148061&amp;BackLink=V2hvPXZpbnRoZXImQXJlYT10b3Bhc3ZlaiZXaG9Pbmx5U2VhcmNoPWZhbHNlJkV4dGVuZFNlYXJjaD1mYWxzZQ==','krak','width=700,height=700')">DAISYHILL v. Nina og Finn Vinther - Topasvej 20 - 2730 Herlev - telefon: 44 94 88 45 -mobil: 29 40 88 45 - email: <a href="mailto:nina@daisyhill.dk">nina@daisyhill.dk</a></div>

- og opfører sig altså ikke som det link, jeg gerne ville have på 'topasvej 20'.
For den sags skyld virker den jo netop heller ikke.

Jeg tror at linket må skulle ligge omkring 'på topasvej' med en <a> af en art.
Avatar billede w13 Novice
25. april 2008 - 11:40 #12
Gør sådan her i stedet:

<div class="aktiv" id="footer">DAISYHILL v. Nina og Finn Vinther - <span style="cursor:pointer" onclick="MM_openBrWindow('http://www.krak.dk/Person/Kort.aspx?Who=vinther&amp;Area=topasvej&amp;PersonId=1148061&amp;BackLink=V2hvPXZpbnRoZXImQXJlYT10b3Bhc3ZlaiZXaG9Pbmx5U2VhcmNoPWZhbHNlJkV4dGVuZFNlYXJjaD1mYWxzZQ==','krak','width=700,height=700')">Topasvej 20 - 2730 Herlev</span> - telefon: 44 94 88 45 -mobil: 29 40 88 45 - email: <a href="mailto:nina@daisyhill.dk">nina@daisyhill.dk</a></div>
Avatar billede charley78 Novice
25. april 2008 - 11:49 #13
tak, det virker :o)
Gad are vide hvad tankesættet er bag det kloge forslag!
Avatar billede charley78 Novice
25. april 2008 - 11:50 #14
.. du må også 'svare' så du kan få points!
Avatar billede w13 Novice
25. april 2008 - 11:50 #15
"Gad bare vide hvad tankesættet er bag det kloge forslag!"
- hvad? :P
Avatar billede charley78 Novice
25. april 2008 - 11:53 #16
Jeg mener.. jeg må undersøge hvordan man kan bruge "span style"-tags! ;o)
Avatar billede charley78 Novice
25. april 2008 - 11:57 #17
i øvrigt.. hvis du har mod på at fortsætte, så er validation status på w3 desværre, at jeg nu får 6 fejl mod 1 fejl før.
Jeg ved ikke om det lige er årsagen, men det layoutet ser herrens ud i alt andet end IExpl.

Jeg kan lægge flere points ind, hvis vi kan fortsætte med problemløsning her!
Avatar billede charley78 Novice
25. april 2008 - 12:00 #18
alle fejlene henviser til "Line 382" hvor krakkort-linket ligger!
Avatar billede w13 Novice
25. april 2008 - 12:03 #19
Alle &-tegn i linket:

http://www.krak.dk/Person/Kort.aspx?Who=vinther&amp;Area=topasvej&amp;PersonId=1148061&amp;BackLink=V2hvPXZpbnRoZXImQXJlYT10b3Bhc3ZlaiZXaG9Pbmx5U2VhcmNoPWZhbHNlJkV4dGVuZFNlYXJjaD1mYWxzZQ==

skal rettes til &amp; som i mit eksempel.

Af en eller anden grund har w3c aldrig kunne finde ud af &-tegn i links, men hvis du skriver &amp; i stedet, fungerer det, og der kommer ingen fejl.
Avatar billede w13 Novice
25. april 2008 - 12:04 #20
Avatar billede charley78 Novice
25. april 2008 - 12:24 #21
super duper. Så er alt som det skal være!

Mange tak :o)