Avatar billede mads375 Juniormester
23. april 2008 - 10:59 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

login funktion

Hejsa.

jeg skal have lavet en login funktion til min side, men jeg er lidt i tvivl om hvordan det fungerer. jeg har denne kode:

Indtast Brugernavn & Password.
<br /><br />
<form method="post" action="login.asp?action=login">
<table cellpadding="2" cellspacing="2" border="0">
    <tr>
        <td>Login:</td>
        <td><input size="20" type="text" name="login"></td>
    </tr>
    <tr>
        <td>Password</td>
        <td><input size="20" type="password" name="password"></td>
    </tr>
</table>
<input type="submit" value="Log ind" />
</form>

<!---------------------------------------------------------------------Script til login tjeck-------------------------------------------------------->
<%
    If Request ("action") = "login" then

    If Request.Form("login") = "admin" AND Request.Form("password") = "admin" Then

    Session("login") = "JA"
    Session.Timeout = 30
    Response.Redirect ("protect.asp")

Else

    Response.Write "<font color='red'><b>Forkert Brugernavn/Password!</font>"

End If

%>

Den bliver jo så sendt tilbage til index siden, hvor der kommer til at stå log ud, hvor der står denne kode:

<%

    Session.Contest.Remove ("login")
%>

    <center>
        <h1><font color="#ff0000">Du er nu logget ud!!</font></h1>
    </center>

men hvordan får jeg så til at stå på alle sider at man er logget ind og at man har adgang til en speciel side, som andre brugerer ikke har.
Avatar billede keysersoze Guru
23. april 2008 - 11:05 #1
If Session("login") <> "JA" Then
  Response.Redirect "default.asp"
End If

Indsæt dette på de sider brugere der ikke er logget ind ikke må se - så viderestilles de til din forside (såfremt den hedder default.asp). Du kan bruge en tilsvarende kode (bare med = i stedet for <>) for at tjekke om brugeren er logget ind eller ej til fx at skrive en tekst eller vise noget specielt indhold.
Avatar billede w13 Novice
23. april 2008 - 11:06 #2
Du kan bruge denne kode:

<%If Session("login")="JA" Then%>
Du er logget ind og kan bruge denne side: LINK
<%End If%>

Så skal du på siden LINK have denne kode, som undgår, at man kan se siden, hvis man ikke er logget ind:

<%If Session("login")<>"JA" Then Response.Redirect "index.asp"%>

Men jeg kan anbefale, at du i stedet for "JA" lægger brugernavnet ("admin") i, så du altid let kan hente brugernavnet ud, hvis du en dag får flere end én bruger.

Så kan du tjekke, om Sessionen er tom i stedet for, om den er sat til JA.
Avatar billede mads375 Juniormester
23. april 2008 - 11:16 #3
tak for de hurtige svar.
Men jeg er ikke helt med på, når man nu er logget ind bliver man redirected til index siden og der kommer jo så til at stå, du er logget ind. Men hvordan ser den kode helt præcis ud og skal jeg sætte den på alle sider?, så man kan se man er logget ind.
Avatar billede w13 Novice
23. april 2008 - 11:20 #4
Du bør i virkeligheden sætte det ind i en kode, som inkluderes på alle sider, sådan som du kan læse dig til i Keysersoze's artikel i dit andet spørgsmål. ;)

Og koden ser således ud:

<%If Session("login")="JA" Then%>
Du er logget ind!
<%End If%>
Avatar billede mads375 Juniormester
23. april 2008 - 12:10 #5
damm, synes godt nok det er svært at finde ud af, når man er nybegynder, men jeg må prøve mig frem.
Tak for de hurtige svar ihvertfald, vil i dele eller hvordan?
Avatar billede w13 Novice
23. april 2008 - 12:14 #6
Gerne for mig. :)
Avatar billede mads375 Juniormester
23. april 2008 - 12:19 #7
:-)