Avatar billede estasa100 Nybegynder
23. april 2008 - 10:42 Der er 3 kommentarer

Kriteriespørgsmål

Jeg er pt. i gang med at udvikle en database, som skal kunne opsamle erfaringer om svigt i byggebranchen. Jeg er løbet ind i et problem og for at simplificere dette illustrerer jeg dette med fire tabeller.

OP - Tabel til opsamling af registreringer omkring svigt og den består af følgende kollonerne: (OPId)(Ak)(Fejl)

AK - Tabel indeholder oplysninger om forskellige aktører med følgende kolloner: (AKId)(AK)

FEJL1 - En tabel som indeholder oplysninger om de fejl, der kan begås af en af rækkerne i (AK). Tabellen har kollonerne (FE1Id)(FEJLtype1)

FEJL2 - En tabel som indeholder oplysninger om de fejl, der kan begås af en anden række i (AK.AK). Tabellen har følgende kolloner
FE2Id)(FEJLtype2)

Det vil sige at når der i tabellen OP er valgt en AK skal databasen sørge for, at der vælges enten FEJL1 eller FEJL2 på listeform i (OP.Fejl) alt efter hvilken aktør som er valgt. Hvordan skal jeg lave dette kriterie.

Har forsøgt med en if sætning, men kom dog ikke så langt med den...
Avatar billede terry Ekspert
23. april 2008 - 12:20 #1
From the tables and fields you have I see no relationship between AK and Fejl1/Fejl2. Befoe its possible to choose which of the two tables you wnat to select fejle from then you need to have a relationship between Either fejl1 or fejl2.

I would suggest that ALL errors (Fejl) are in the same table and then have a type (FejlType = 1 or2). Then In the AK table you also have a new field which contains FejlType (1 or 2).
Now it will be possible to choose which Fejltype you want to show when AK is selected in OP.

I assume the Fejl is a combo so you would need to chaneg the rowsource after the AK is selected.
Avatar billede terry Ekspert
04. maj 2008 - 20:17 #2
status?
Avatar billede terry Ekspert
14. maj 2008 - 19:11 #3
do you need help here?