Avatar billede ipete Nybegynder
23. april 2008 - 10:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

LOPSLAG - returner værdi fra et ark til et andet

Hej medbrugere,

Først og fremmest ros til denne side og brugerne for en masse godt læsestof!

Mit spørgsmål:

Jeg har et ark, hvor afdelingsnumre (a1:a108)figurerer i A. I et andet ark har jeg ligeledes afdelingsnumre i A, men her har jeg også Afdelingsnavn i B og så fremdeles.

Jeg vil gerne slå afdelingsnummeret op således at den returnere afdelingsnavn til det første ark.

Nogen, der kan hjælpe med dette?

På forhånd tak.

/Peter
Avatar billede x-lars Novice
23. april 2008 - 10:43 #1
i B1: =LOPSLAG(A1;ark2!A1:B108;2;FALSK)
Kopiér nedad.

Hvis dit andet ark hedder noget andet end ark2, skal du lige rette til, så det passer. Det samme gælder, hvis området dér er større eller mindre.
Avatar billede x-lars Novice
23. april 2008 - 10:46 #2
Lidt mere sofistikeret:
=HVIS(ER.FEJL(LOPSLAG(A1;Ark2!A1:B108;2;FALSK));"";LOPSLAG(A1;Ark2!A1:B108;2;FALSK))

Hvis nu der ikke findes nogen tilsvarende opslagsværdi i det andet ark, står cellen med formlen nu bare blank i stedet for at komme med en fejlmeddelelse (# I/T).
Avatar billede ipete Nybegynder
23. april 2008 - 11:25 #3
Hej x-lars,

Jeg synes ikke rigtig jeg kan få det til at virke - kan jeg sende det til dig eller hvorledes?

/Peter
Avatar billede x-lars Novice
23. april 2008 - 11:37 #4
Jep, send til x_lars snabela yahoo.com
Avatar billede x-lars Novice
23. april 2008 - 13:20 #5
Problemet var, at opslagsværdier havde et format (tekst), mens værdierne i den tabel, der skulle slås op i, var tal. Så kommer der fejlmelding på, for Excel kan ikke gennemskue, at to tilsyneladende ens celler bare har forskellige formater.

Når det er rettet til, virker den foreslåëde løsning. Man skal bare lige sætte $-tegn i opslagstabellen (Ark2!$A$1:$B$108), inden man kopierer formlen. Så er man sikker på, at det er den samme tabel, der slås op i, hele vejen igennem.
Avatar billede ipete Nybegynder
23. april 2008 - 13:51 #6
Hej Lars,

Mange tak for hjælpen!

Jeg er ikke sikker på om jeg har givet dig point - kan du se det?

Jeg har accepteret dit svar :)
Avatar billede x-lars Novice
23. april 2008 - 14:28 #7
Takker for point! §;-D