Avatar billede henrik_k Nybegynder
22. april 2008 - 14:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

har jeg valgt den rigtige løsning

Hej Eksperter,

Jeg er løbet ind i et problem med en eksisterende database som skal udvides. I den forbindelse vil jeg gerne have valideret om jeg har valgt den rette løsning

Databasen ser pt. således ud:
Employees 1  ----- * PhoneNumbers * ----- 1 PhoneNumberTypes

Databasen skal nu udvides så den også lagre kunders telefonnumre:

Employees 1  ----- * PhoneNumbers * ----- 1 PhoneNumberTypes
Customers 1  ----- *

Jeg har valgt nedenstående løsning, hvor der indføres en ekstra tabel (for både employee og customer), da jeg ser den nye struktur som en skjult mange til mange relation.

Employees 1  -----  1 EmployeePhoneNumbers (employee_fk, phoneNumber_fk) 1  -----  1  PhoneNumbers * ----- 1 PhoneNumberTypes
Customers 1  -----  1 CustomerPhoneNumbers (customer_fk, phoneNumber_fk)  1  -----  1

Er dette den korrekte fremgangsmåde eller er der smartere løsninger på mit problem ?
Avatar billede sherlock Nybegynder
22. april 2008 - 15:13 #1
Jeg ville foretrække en separat phonenumber tabel til hver af de 2 typer.

Hvad hvis der både er en kunde og en ansat med  id = 1 ?
Avatar billede sherlock Nybegynder
22. april 2008 - 15:14 #2
Undskyld. pladder .. SNORK :|
Avatar billede dkfire Nybegynder
22. april 2008 - 23:46 #3
Virker rigtig nok, men jeg vil nok vælge at opbevare mine kunders telefonnumre i en anden tabel end mine medarbejderes, da de to ikke har noget med hinanden at gøre.
Avatar billede arne_v Ekspert
23. april 2008 - 03:07 #4
Du skal bruge M:M hvis flere kunder/ansatte kan have samme telefon nummer.

Ellers er det kun 1:M.

(eller 1:1 hvis folk kun har et telefon nummer, men det er jo helt urealistisk idag)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. august 2008 - 02:23 #5
henrik ?
Avatar billede henrik_k Nybegynder
31. august 2008 - 14:06 #6
smid et svar arne så får du dine point
Avatar billede arne_v Ekspert
31. august 2008 - 18:32 #7
gerne

men dkfire's kommentar var vel også relevant ?