Avatar billede baxos Nybegynder
21. april 2008 - 20:06 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Matematik - vektorer

Hej eksperter sidder og laver matematik men kan satme ikke finde ud af denne opgave :
Tegn et vektordiagram målfast og bestem ved måling Utotal og fasevinklen..

Det skal lige siges at det er "El-Teknisk"
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. april 2008 - 20:14 #1
Der må vist være flere info i den opgave :)

Er det en kondensator eller en spole?
Avatar billede baxos Nybegynder
21. april 2008 - 20:19 #2
Ups hehe..
Dett er en serieforbindelse af en modstand og kondensator..
Værdierne bestemmes selv
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. april 2008 - 20:31 #3
Jamen så lad os sige, at der er en spænding på 10 V over den ohmske modstand og 15 V over kondensatoren.

Den ohmske spænding UR ligger oven i strømmen I, så den tegner du op ad y-aksen.

Den kapacitice spænding UC ligger forskudt 90 grader efter strømmen, så den tegner du ud af x-aksen mod højre.

Herefter markere du med stiplede linier parallelt med x-aksen og y-aksen fra henholdsvis UR og UC til hvor de mødes.

Til sidst tegner du så den samlede spænding U fra (0,0) til det punkt du fandt før.

Hvis du fx sætter 1 V = 1 cm vil du få U-vektoren til ca. 18 cm.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. april 2008 - 20:32 #4
Nå ja, vinklen mellem UR og U = faseforskydningsvinklen
Avatar billede baxos Nybegynder
21. april 2008 - 20:41 #5
Super.. hvad så hvis det ern modstand og en spole?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. april 2008 - 20:47 #6
Er de i serie, ligger den ohmske spænding stadig oven i strømmen (y-aksen).

Men til gengæld vil spændingen over spolen UL nu ligge 90 grader før strømmen, så den skal tegne på x-aksen mod venstre.
Avatar billede baxos Nybegynder
21. april 2008 - 20:49 #7
Hvis den skal tegnes på den "modsatte" x-akse møder de vel aldrig hinanden?
men de er i serie
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. april 2008 - 20:55 #8
Hvilken opstilling taler du om?

En ohmsk modstand og en spole, eller en ohmsk modstand og en kondensator?

Eller mener du en ohmsk modstand, en spole og en kondensator?
Avatar billede baxos Nybegynder
21. april 2008 - 20:59 #9
hehe mig der ikke læste ordenligt ..
Sidste spørgsmål så får du os ekstra point hvis du vil hjælpe :)
De skal i serie og der er både spole, kondensator og modstand
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. april 2008 - 21:09 #10
Igen ligger den ohmske spænding oven i strømmen, så den tegnes op ad y-aksen.

Nu vil du til gengæld få både en induktiv spænding UL og en kapacativ spænding UC.

Som du kan se af tidligere vektordiagrammer/forklaringer, ligger disse to forskudt 180 grader (hver sin retning), hvorfor de ophæver hinanden.

Du skal altså trække den mindsta af de to fra den største.

Er det UL-UC tegner du resultatet på x-aksen mod venstre, da UL er størst.

Er det derimod UC-UL tegner du resultatet på x-aksen mod højre, da UC er størst.

Herefter tegner du så vektoren for U.
Avatar billede baxos Nybegynder
21. april 2008 - 21:11 #11
Ja kan jeg faktisk godt se den stærkeste vinder ;)
Men du skal have RIGTIG mange tak for hjælpen :)
Avatar billede baxos Nybegynder
21. april 2008 - 21:13 #12
Jeg har valgt Uc = 6 og Ul = 3
Dvs jeg skal tegne 3 cm til højre .. right?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
21. april 2008 - 21:15 #13
Korrekt.

Og tak for points :)
Avatar billede baxos Nybegynder
21. april 2008 - 21:16 #14
Takker igen =)