Avatar billede m-rachlitz Nybegynder
19. april 2008 - 17:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Dynamisk menu

Hurtig indledning:
jeg er ved at lave et lektie site for mig selv og nogle klasse kammerater hvor det er muligt for flere brugere at uploade notater, indskrive afleveringer i vores fælles kalender, og andre skole relaterede ting og derfor skal de kunne tilføje submenuer, og menuer.

blog_menu (id, menu)
- id (giver sig selv)
- menu (navn på menu, ex: Nyheder, Kategorier, Download, Galleri)

blog_submenu (id, submenu, menu_id, link)
- id
- submenu (navn på submenu, ex: dansk, tysk, engelsk - som i dette tilfælde hører under hovedmenuen kategorier)
- menu_id (tal som er identisk med det id i blog_menu for at bestemme hvilken hovedgruppe den hører under)
- link (submenuens link)

Problem:
Mit problem er at jeg ikke kan få mit script til at udskrive mere end 1 submenu under hver hovedgruppe. Har kæmpet med dette siden klokken 11 i formiddags og forstår det bare ikke.

Code uddrag:

<dl id="menu">
    <?
        $result_submenu = mysql_query("SELECT id, submenu, menu_id, link FROM blog_submenu") OR die(mysql_error());
            $submenu = mysql_fetch_array($result_submenu);
        $result_menu = mysql_query("SELECT id, menu FROM blog_menu ORDER by id") OR die(mysql_error());
        while ($menu = mysql_fetch_array($result_menu)) {
    ?>
    <dt onclick="java script:show('smenu<?php echo $menu['id'];?>');">
        <div id="menu_headline"><?php echo $menu['menu']; ?></div>
    </dt>
        <dd id="smenu<?php echo $menu['id'];?>">
            <ul>
                <?php
                    if ($menu['id'] == $submenu[menu_id]) {
                ?>
                    <li>
                        <a href="<?php echo $submenu['link'];?>">
                            <?php echo $submenu['submenu']; ?>
                        </a>
                    </li>
                <?}?>
            </ul>
        </dd>
    <? } ?>
</dl>

------------------------------------

Menuen er lavet i fuld css og jeg vil gerne have den forbliver således i det nuværende design hvis muligt.

På forhånd tak.
MVH. Michael
Avatar billede m-rachlitz Nybegynder
19. april 2008 - 18:46 #1
Løste gåden selv . :)

Hvis nogen får brug for et lignende script så min kode således ud:

<dl id="menu">
<?
    $navi_query = mysql_query("SELECT id, menu FROM blog_menu ORDER by id");
        while ($navi = mysql_fetch_array($navi_query)) {
    ?>
    <dt onclick="java script:show('smenu<?php echo "$navi[id]"; ?>');">
        <div id="menu_headline"><?php echo "$navi[menu]"; ?></div>
    </dt>
        <dd id="smenu<?php echo "$navi[id]"; ?>">
            <ul>
                <?php if ($menu_id = $navi['id']) {
                    $navi_query2 = mysql_query("SELECT id, submenu, menu_id, link FROM blog_submenu WHERE menu_id='$menu_id'");
                        while ($navi2 = mysql_fetch_array($navi_query2)) {
                ?>
                    <li>
                        <a href="<?php echo "$navi2[link]"; ?>">
                            <?php echo "$navi2[submenu]"; ?>
                        </a>
                    </li>
                <?}}?>
            </ul>
        </dd>
    <? } ?>
</dl>
Avatar billede w13 Novice
19. april 2008 - 18:48 #2
Et tip:
  Du kan i øvrigt spare "java script:" inde i en onclick. Det gør ingen forskel, om det står der eller ej, da JavaScript er standard i en onclick-event.
Avatar billede m-rachlitz Nybegynder
19. april 2008 - 19:02 #3
ah, tak ska for oplysningen w13, var jeg ikke klar over. :-)
Avatar billede w13 Novice
19. april 2008 - 19:10 #4
Det gælder selvfølgelig alle on-eteller (eventhandlers), dvs. også onload, onmouseover, etc.

"java script:noget" bør kun bruges sammen med JavaScript i href-attributter - dér kræves det dog også, for at kunne køre JavaScript.

(F.eks.: <a href="java script:alert('hello world');void(0)">)
Avatar billede showsource Seniormester
19. april 2008 - 20:22 #5
Du kan jo også hente alle rows i en query, i stedet for først at at hente for kategori, og derefter tilhørende underkategori.
Du skal så blot lave tjek på om hovedkategorien er den samme ved udskrivning i din while