Avatar billede lasserasch Juniormester
19. april 2008 - 15:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Findes der en prop til get / set indsætning?

Hejsa.

Når jeg laver et objekt har det ofte mange properties tilknyttet. Jeg føler lidt at det er idiotarbejde når man sidder og taster f.eks. sådan her :

public class Customer
{
private string _Firstname;

public string Firstname
{
  get
  {
    return _Firstname;
  }
  set
  {
    _Firstname = value;
  }

Specielt public delen er jo idiotarbejde, hvis man har 50 properties for et objekt.

Findes der ikke en prop i VS som kan automatisere den del af kodningen? Eller hvordan gør andre det?

/Lasse
Avatar billede arne_v Ekspert
19. april 2008 - 15:40 #1
I SharpDevelop kan du højreklikke på field og vælge generate property.

Jeg kan ikke finde samme mulighed i VS Express.

Jeg vil antage at funktionaliteten findes i betalings versionerne, da det er
en ting man vil forvente idag.
Avatar billede lifo Nybegynder
19. april 2008 - 15:40 #2
jo
Ctrl + R + E
Avatar billede lasserasch Juniormester
19. april 2008 - 16:51 #3
Yes, det var lige netop den jeg manglede! Takker...

Smid svar :-)

/Lasse
Avatar billede nielle Nybegynder
19. april 2008 - 20:37 #4
Hvis du koder i VS 2008, så kan du bare skrive:

public class Customer
{
public string Firstname
{
  get;
  set;
}
Avatar billede mr-kill Nybegynder
19. april 2008 - 23:49 #5
Undskyld at jeg bryder ind i dette spørgsmål..

Hvorfor er det man bruger properties istedet for at bare lave en public variabel?

Hvad er forskellen?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. april 2008 - 00:26 #6
Properties giver dig mulighed for at tilføje funktionalitet: checke data, konvertere
data etc..

Og ikke bare mens man skriver koden men senere. Med en property kan man ændre funktionaliteten
senere uden at skulle ændre i den kode som bruger klassen. Med et public field skal
man ud og ændre i den brugende kode.
Avatar billede lifo Nybegynder
20. april 2008 - 13:39 #7
også om du laver databinding
du kan ikke binde til en publik variabel
men kun til properties

var det mig der skulle lægge et svar ?
Avatar billede lasserasch Juniormester
20. april 2008 - 17:20 #8
Det var dig lifo. Det var lige netop den genvej jeg manglede. Hold op hvor går det stærkt nu :-) Bare lidt træls at man ikke kan definere et sted hvor public delen skal indsættes. Jeg vil personligt gerne have alle privates placeret først og så publics liggende derunder, men det går stadig meget stærkere med den genvej!

Go' søndag alle... :-)