Avatar billede page Nybegynder
19. april 2008 - 12:09 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Problemer med select sætning

Hej,

Jeg tænker at det måske ikke hører helt til her, under asp.net. Men siden jeg laver det i vb.net og kører SQL sætningen herunder så poster jeg det her.

Det jeg vil, er at lave udtræk fra den seneste post i min MySQL database. Dette plejer jeg at gøre med  SELECT TOP eller med LIMIT.

Men det virker ikke efter hensigten eller som det plejer i asp og php.

Når jeg benytter:
Dim sql As String = "SELECT TOP 1 FROM tblNews ORDER BY id DESC"

Så får jeg følgende fejl:
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '1 FROM tblNews ORDER BY id DESC' at line 1

Og benytter jeg:
Dim sql As String = "SELECT * FROM tblNews ORDER BY id DESC LIMIT 0, 1"

Så er der bare ikke noget resultat.

Nogen der har et godt bud på hvordan det løses?
Avatar billede softspot Forsker
19. april 2008 - 12:20 #1
Hvad med:

Dim sql As String = "SELECT TOP 1 * FROM tblNews ORDER BY id DESC"
Avatar billede page Nybegynder
19. april 2008 - 12:26 #2
Det gir samme fejl:
You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '1 * FROM tblNews ORDER BY id DESC' at line 1
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. april 2008 - 13:09 #3
Det er den med LIMIT, der er korrekt. Ikke noget resultat tyder på en tom tabel, eller noget andet, der er galt.
Avatar billede page Nybegynder
19. april 2008 - 13:11 #4
Der er skam noget i tabellen. Og hvis jeg skriver limit 0, 4" så viser den 3 nyheder, men ikke den første.
Avatar billede page Nybegynder
19. april 2008 - 13:12 #5
Jeg har så lige prøvet, og den viser alle 4 nyheder.
Avatar billede page Nybegynder
19. april 2008 - 13:18 #6
Ok, jeg har nu fået den til at vise den seneste nyhed med "LIMIT 0, 1" i et DataGrid. Men det fejler åbenbart når jeg smider det over i et DataList...
Avatar billede page Nybegynder
19. april 2008 - 13:59 #7
Jeg har fået det til at virke nu.

I min Datalist skiftede jeg AlternatingItemTemplate ude med ItemTemplate og så virkede det.

AlternatingItemTemplate viste kun hver anden nyhed fra tabellen.