Avatar billede charley78 Novice
17. april 2008 - 12:06 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

vedr div tags - 2 spørgsmål

a) Hvis det iflg. The W3C Markup Validation Service er forkert at skrive p tags, hvad skriver man så i stedet for? br?

b) hvordan aligner man divtags til top?
Avatar billede w13 Novice
17. april 2008 - 12:07 #1
a) Det er det ikke. =)

b) Hvad mener du helt præcis?
Avatar billede w13 Novice
17. april 2008 - 12:13 #2
b) Det skulle da gerne top-alignet som standard. Problemet bliver, når det skal alignes til middle eller bottom.
Avatar billede charley78 Novice
17. april 2008 - 12:19 #3
a) Her er hvad sitet skriver til mig:
"Line 332, Column 6: document type does not allow element "P" here; missing one of "OBJECT", "MAP", "BUTTON" start-tag.
    <p>Blåbærbakken 13</p>&#9993;
The mentioned element is not allowed to appear in the context in which you've placed it; the other mentioned elements are the only ones that are both allowed there and can contain the element mentioned. This might mean that you need a containing element, or possibly that you've forgotten to close a previous element.

One possible cause for this message is that you have attempted to put a block-level element (such as "<p>" or "<table>") inside an inline element (such as "<a>", "<span>", or "<font>")."

b) det drejer sig om flg. site, der jo ikke har lagt sig automatisk op i toppen:
http://www.yes-yes.dk/Finn-Rasborg/index-storebogstaver-raps.html
Avatar billede w13 Novice
17. april 2008 - 12:23 #4
a)

Læg mærke til linjen:

One possible cause for this message is that you have attempted to put a block-level element (such as "<p>" or "<table>") inside an inline element (such as "<a>", "<span>", or "<font>")."

I HTML arbejder man med block-level-elementer og inline-elementer.

Eksempler på block-level: div, p, h1, h2, h3, h4, h5, h6, table ...
Eksempler på inline: span, a, font, ...

Og reglen er så, at block-level-elementer ikke må ligge i inline-elementer.

P-tags er skam fuldt ud gyldige, bare ikke inde i alle elementer.

b)

For mig at se, er det da i toppen?
Avatar billede w13 Novice
17. april 2008 - 12:32 #5
a) I dette tilfælde drejer det sig jo om delen her:

  <h5><strong>Privat praksis
      </p>
  </strong>
    <p>Blåbærbakken 13</p>

Hvor du for det første (som validatoren nævner) afslutter et p-tag, der aldrig er åbnet, og bagefter har et p-tag inde i et h5-tag.
Avatar billede charley78 Novice
17. april 2008 - 12:39 #6
a) tak for udførligt svar.. lidt svært at sætte sig ind i på bare et øjeblik (hvad er egentlig forskellen på block-level-elementer og inline-elementer?), men nu vil jeg se om jeg kan forstå det ved at nærlæse. Jeg har faktisk aldrig forstået en pind af den slags, fordi jeg ikke kan se hvad forskellen er. Kan man ikke det, er man jo dømt til at huske forskellen, og at huske er jo straks en endnu værre udfordring. Hvis du har et godt link til at læse meget pædagogisk om den slags, giver jeg gerne flere points.
Måske jeg dog ikek lige behøver forstå så meget nu og her. Brugsanvisningen skulle jo være klar nok :O)

b) hvis det lå helt i toppen, som jeg gerne ville have det, skulle man slet ikke kunen se den gule body farve øverst, men have banneret lillet direkte i toppen.
Avatar billede w13 Novice
17. april 2008 - 12:48 #7
a) Hovedforskellen er, at block-level-elementer giver et nyt afsnit. F.eks.:

<p>Tekst1</p>

<h1>Tekst2</h1>

<hr>

Når du kører koden, vil der være store linjeskift mellem disse elementer.

Hvor inline-elementer kan ligge på samme linje uden at give linjeskift. F.eks.:

<span>Tekst <font style="color:red">nr.</font> <a href="1.htm">1</a></span>

b) Det skyldes et eller andet problem i dit CSS. Du _har_ jo sat body's margin til 0, kan jeg se. Jeg kan dog ikke finde problemet, synes jeg.
Avatar billede charley78 Novice
17. april 2008 - 13:05 #8
a) ok, mangee tak. Du får lidt flere ponts ;o)

- men se her hvor kekset det bliver C:\Users\Nils\Desktop\Charlotte\Finn Rasborg\Finn-Rasborg\index-storebogstaver-raps-1.html :o(
Nu skal det pludseligt være et problem hvbordan man justerer linieafstanden, så det bliver lige så nydeligt som på det foregående link,  eller hvad..?

b) ok!  B-/
Avatar billede w13 Novice
17. april 2008 - 13:06 #9
Jeg kan nok ikke se adressen:

C:\Users\Nils\Desktop\Charlotte\Finn Rasborg\Finn-Rasborg\index-storebogstaver-raps-1.html

;)

Og her er et svar..
Avatar billede w13 Novice
17. april 2008 - 13:19 #11
Er problemet ikke, at du har lagt det i h5-tags?

Dér bør du nok bare løse det ved at bruge <br> til linjeskift.
Avatar billede charley78 Novice
17. april 2008 - 13:37 #12
- nu svarede du selv på http://www.eksperten.dk/spm/828221. Og svaret kunne bruges, tak!

:o)
Avatar billede charley78 Novice
17. april 2008 - 13:40 #13
PS: jeg lagde en style (0.7) i både content og en (o.3) i H5 der var brødteksten fordi linieafstanden ellers ikke kunne finde ud af at skelne mellem stor og lille skrift.
Du kan evt. sammenligne de to links nu, hvis du skulle hav lyst!