Avatar billede poulerikholm Nybegynder
17. april 2008 - 11:21 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

ListItem fra asp.net i windowsform?

Jeg sidder i øjeblikket med et projekt hvor jeg vil læse adresser på filer ind fra en mappe og lægge disse adresser ind i en ComboBox da man skal kunne vælge en af disse filer.
Her vil jeg gerne kunne gøre det at det der bliver vist i selve ComboBox'en kun er navende på filerne uden den foregående tekst fra adressen. F.eks. hvis en fil har adressen "C://minefiler/fil.txt" så vil jeg gerne have at det der blev vist i comboBox'en kun var "fil.txt".
Men jeg vil også gerne have at ComboBox.selectedValue indeholder hele adressen, altså "C://minefiler/fil.txt"
Jeg fik af vide at jeg bare skulle bruge ListItem for hver adresse og tilføje disse til ComboBox'en, men så vidt jeg kan se er ListItem i asp.net men ikke hos en alm. windowsForm applikation som jeg er igang med.
Mit spørgsmål er om der findes en anden klasse som kan bruges af en windows form applikation til dette formål?
Avatar billede aaberg Nybegynder
17. april 2008 - 21:16 #1
I Windows Forms er det så smart, at alle typer objekter kan bruges i ComboBox og ListBox kontroller. Mit forslag til dig, er at du bruger FileInfo klassen som DataSource i din ComboBox. Se koden herunder:

DirectoryInfo dir = new DirectoryInfo(@"c:\temp");
FileInfo[] files = dir.GetFiles();

this.comboBox1.DisplayMember = "Name";
this.comboBox1.ValueMember = "FullName";
this.comboBox1.DataSource = files;

Name propertien på FileInfo, indeholder f.eks. "myProgram.exe". FullName propertien indeholder "c:\temp\myProgram.exe". For at få det fulde filnavn ud af din ComboBox, skriver du bare:

string fullFileName = (string)comboBox1.SelectedValue;

Hvis du skal bruge noget andet fra FileInfo klassen, kan du få fat i hele instansen af  denne ved at skrive:

FileInfo file = (FileInfo)comboBox1.SelectedItem;
Avatar billede poulerikholm Nybegynder
21. april 2008 - 09:25 #2
Tak for hjælpen.
Undskyld det forsinkede svar.
Hvis du ligger et svar så kan du få dine points.
Avatar billede aaberg Nybegynder
21. april 2008 - 10:11 #3
svar :o)