Avatar billede aase_kirk Nybegynder
16. april 2008 - 21:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvornår skal man forbinde til recordset

Vedr. mit spørgsmål om hjælp til kode i hovedmodul.

I hvilke tilfælde skal kode forbindes til recordset?
Når der i hovedmodulets kode skal forbindes til et felt i en formular, skal man så skrive en linie som nedenstående for hvert felt eller er der en enklere måde?

felt = Forms!NameOfFormGoesHere.felt

mvh
Aase
Avatar billede mugs Novice
16. april 2008 - 21:26 #1
Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener. Du kan kalde en beregning i et modul således:

Private Sub Kommandoknap21_Click()
'Beregning er navnet på modulet, Tal er procedüren. Felt1 og Felt2 er variabler der sendes til modulet
Beregning.Tal Felt1, Felt2
End Sub

Funktionen (i modulet) skal så klatgøres til at modtage variablerne:

'Felt1 og Felt2 i parantesen er variabler der modtages fra formularen Beregning
Public Sub Tal(Felt1, Felt2)
MsgBox "Subtraktionen af Felt 1 og Felt 2 er:  " & Felt1 - Felt2, , "Sum, Felt1 - Felt2"
End Sub
Avatar billede aase_kirk Nybegynder
16. april 2008 - 21:50 #2
Jeg har tidligere i dag oprettet et spørgsmål med et eksempel som Terry har hjulpet mig med, se: hjælp til kode i hovedmodul. I sit svar spørger han, hvad jeg skal med "recordset"? I hans løsning er der ingen forbindelse til recordsettet. Så det jeg gerne vil vide er: I hvilke tilfælde, i et hovedmodul, er det nødvendigt at forbinde koden til et recordset?
Avatar billede fdata Forsker
16. april 2008 - 22:02 #3
Du behøver ikke specifikt forbinde til et recordset, hvis du refererer til et felt på en form. I det tilfælde har formen jo fat i den underliggende tabel eller forespørgsel.

Det er det, som Terry mener - altså: Hvis du bruger Terrys konstruktion, tager du fat i en form, som har åbnet et recordset. Derfor er der ikke brug for manuelt at åbne recordsettet yderligere.

Hvis du derimod skal bruge data fra en tabel/forespørgsel, som ikke p.t. er åben i en form, må du selv forbinde til det ønskede recordset.
Avatar billede aase_kirk Nybegynder
16. april 2008 - 22:24 #4
fdata: Tak skal du have. Feltet med accepter er væk, kan du ikke lige fortælle hvordan jeg får det frem :-) og ved du om der er en nem måde at forbinde kode i et hovedmodul til flere felter i en form på engang
Avatar billede fdata Forsker
19. april 2008 - 23:07 #5
Tja, du kan referere til en form via en variabel:

Dim F As Form
Set F = Forms!DinForm
A=F.Felt1
B=F.Felt2
osv.
Set F = Nothing  ' For at frigøre variablen

Feltet Accepter dukker sikkert først op, når der er svar. Indtil videre har du kun set kommentarer. Hermed et svar.
Avatar billede fdata Forsker
22. april 2008 - 16:21 #6
Takker for point ;o)