Avatar billede spril Nybegynder
16. april 2008 - 20:27 Der er 6 kommentarer

Switch mode PSU start strøm

Nogle der ved hvad en switch mode PSU bruger i opstarts strøm ?

Jeg ved som elektrikker at en el motor bruger ca 7 gange norminel strømmen, hvad med disse elektroniske fættre ?
Avatar billede Beach Mester
17. april 2008 - 00:08 #1
Tja, det er sgu da et OK ?
Ved det ikke, men kan du ikke bare kaste et amp-meter med peek ind og læs det af?

//Beach
Avatar billede thov Forsker
17. april 2008 - 03:23 #2
Tjaa.. Umiddelbart skulle man ikke tro, at startstrømmen er særlig stor (i forhold til en konventionel strømforsyning).
Der er jo ingen store transformere og ladelytter som skal mættes.
Avatar billede spril Nybegynder
17. april 2008 - 10:15 #3
Tja hvorfor, jeg spørger er at jeg skal beregne startstrømmen for følgende Cisco Enheder, det vil sige dimensionering af ups'en
og da de jo bruger switch mode PSU'er kunne man beregne den
ud fra norminel strømmen.

Cisco 3750G-12S
Cisco ASA5510
Cisco ASA5520
Cisco ASA5540
Cisco 1841
Cisco 7609
Cisco 4510R
Cisco 2960-24TC

Som udgangspunkt er de fuldt bestykket.

Men ja man kan jo manuelt måle start strømmen,  men jeg er ikke sikker på at jeg får lov til at slukke dem, og tænde igen, for så er der mange der ikke har noget internet.
Avatar billede Beach Mester
18. april 2008 - 05:11 #4
Tja, hvis hele den pakke skal under én ups ville jeg nok kaste en mail til Cicso.

Ingen er vel i tvivl om at der vil være en peek under opstart som er større end den mainpower de trækker selv uden belastning.

Ved ikke om det er den samme type (model) PSU der kører på alle Switch men det ville næsten være for nemt ikk? Sikkert samme design og man kan håbe de har fastlagt nogle værdier som ligger tæt, men noget rigtig øv hvis der mangler den sidste dråbe for at starte systemet op efter et nedbrud;-)

Få % kunne være nok til at stoppe maskinpakken hvis man dimensionere tæt på upséns grænseværdier.

Da manglende internet er FY, må Cisco sgu diske op med nogle data på deres gear:-)

--->
Der hvor jeg selv jobber har IT 1. lørdag i lige måneder en test af alle vores systemer da der ikke ellers er den store aktivitet i firmaet i dette tidsrum. Dette bla. pga. en selv der lagde alt ned i vores fine lille serverrum efter en strømafbrydelse hvor netop deres ups var dimensioneret for lavt. Vores HPFI (?) blev ved med at slå fra da skittet skulle startes op, og jeg skide smarte fjols prøvede at tvinge sikrings-kontakten oppe mens maskinerne bootede. Resultat=død Ups og 6-7 timer uden adgang for 350 klienter. Straffen fik jeg også, måtte selv finde folk til at slæbe en nyindkøbt ups op på 1. sal. Knapt 80kg pakket ind i en til vægten MEGET lille kasse. Fuck den var tung:-((((
<---

En IT afdeling kan nemt komme til at ligge for had hvis ikke de kan deres kram, kan derfor godt forstå hvis du være sikker i din sag inden du siger OK for det *S*

//Beach
Avatar billede spril Nybegynder
22. april 2008 - 12:31 #5
Ja jeg maa grave lidt mere i tingende, naar jeg er tilbage i DK igen.
Avatar billede superanden Nybegynder
24. april 2008 - 15:03 #6
Hvilken slags Switch-mode psu'er er det.? Jeg kan sagtens hjælpe dig med at regne det men skal have enten et diagram for psu'en eller vide hvilken slags det er. F.eks. Cuk-Boos-Buck-SuperBuck-SuperBoost-Buck/Boost - osv .

Det er ikke alle switchmode psu'er som har peak input ved opstart, nogle er jo designet netop med det formål at undgå det.