Avatar billede pelann Nybegynder
19. juni 2001 - 12:04 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Beregning i PHP

Jeg skal beregne 2 felter fra en database, men kan ikke få det til at virke!!!

Jeg skriver sådan:

$totalt = ($row[mdr] + $row[kontingent])

Men den giver ikke noget resultat...

Er der nogen der kan sige hvorfor???

Pelann
Avatar billede repsac Nybegynder
19. juni 2001 - 12:05 #1
Drop paranteserne ...

$totalt = $row[mdr] + $row[kontingent];
Avatar billede htx98i17 Professor
19. juni 2001 - 12:05 #2
$totalt = ($row[mdr] + $row[kontingent]);

hvad giver den så? ingenting, en fejl ?
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
19. juni 2001 - 12:06 #3
du skal lige huske ; efter parantesen til sidst
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
19. juni 2001 - 12:06 #4
damn :)
Avatar billede limemedia Nybegynder
19. juni 2001 - 12:07 #5
måske $totalt = $row[\"mdr\"]+$row[\"kontingent\"]; tilmed :) det har intet med parenteserne at gøre

/ LJ
Avatar billede repsac Nybegynder
19. juni 2001 - 12:07 #6
:)
Avatar billede htx98i17 Professor
19. juni 2001 - 12:07 #7
paranteser eller ej, det burde virke...
Avatar billede limemedia Nybegynder
19. juni 2001 - 12:08 #8
hiver du felterne ud med mysql_fetch_row eller mysql_fetch_array ?
Avatar billede repsac Nybegynder
19. juni 2001 - 12:08 #9
Nope, men de er totalt overflødige ... :)
Avatar billede limemedia Nybegynder
19. juni 2001 - 12:09 #10
repsac >> det er korrekt... nogle gange anvender man dem dog grundet overskuelighed, men her er det 100% korrekt de er overflødige.
Avatar billede repsac Nybegynder
19. juni 2001 - 12:13 #11
Her vil jeg mene det er at overdrive ganske meget hvis man sætter paranteserne for at gøre det overskueligt.

x = 2+2  eller  x = (2+2) ...

Jeg kunne forstå det hvis det er noget lidt mere komplekst.
x = (23*45)/10 + (27*2) meeen ... 2+2 ... ;o)
Avatar billede pelann Nybegynder
19. juni 2001 - 12:14 #12
Jeg gør det med mysql_fetch_Array!

Og jeg få ingen fejlmeddelser, men heller ingen resultat...
Avatar billede repsac Nybegynder
19. juni 2001 - 12:15 #13
I mit sidste eksempel gør paranteserne det mere overskueligt ...
x = 23*45/10+27*2 er betydeligt mere uoverskueligt end:
x = (23*45)/10 + (27*2) på trods af at det er nøjagtig det samme udsagn. :)
Avatar billede alvion Nybegynder
19. juni 2001 - 12:16 #14
prøv at lave en

var_dump(row);

Så kan du se hvad din $row variabel indeholder
Avatar billede limemedia Nybegynder
19. juni 2001 - 12:16 #15
pelann >> kan du vise os lidt mere kode... hvis $totalt = $row[\"mdr\"]+$row[\"kontingent\"]; ikke virker er der nok noget andet galt... hvordan er din tabel struktur ?
Avatar billede pelann Nybegynder
19. juni 2001 - 12:20 #16
<?
mysql_connect($mysql_server_navn,$mysql_server_bruger,$mysql_server_kode);
mysql_select_db($mysql_database_navn);

$mdr = 12;
$totalt = $row[\"kontigent\"]+$mdr;

$query = mysql_query(\"select * from medlem where id = \'$id\'\");
while ($row = mysql_fetch_Array($query)) {

print (\"<p align=center><font face=verdana size=2 color=FFFFFF>\");
Print \"$totalt\";
}

?>
Avatar billede pelann Nybegynder
19. juni 2001 - 12:26 #17
Jeg har selv fundet fejlen... Jeg skal selvfølgelig have denne linie $query = mysql_query(\"select * from medlem where id = \'$id\'\"); over denne $totalt = $row[\"kontigent\"]+$mdr;
Avatar billede pelann Nybegynder
19. juni 2001 - 12:47 #18
Jeg har dog lige et spørgsmål mere... Hvis nu jeg sortere på medlemsid istedet, og der er 2 gange kontigent på dette medlemsid, hvordn ligger jeg så dem sammen?? Så skal jeg jo faktisk skrive:

$totalt = $row[\"kontigent\"]*$mdr+$row[\"kontigent\"]*$mdr; , men så bliver det den samme kontigentsats som skrives 2 gange... Er der en måde jeg kan få den til at sige kontigent 1 & 2 skal ganges med antal mdr.????? EKS. kontigent = 120.00 & kontigent = 75.00.  (120+75/*mdr)

Pelann