Avatar billede groenmand Nybegynder
16. april 2008 - 11:56 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

SQL i Access

Jeg har to tabeller: Opskrift & ingrediens

Opskrift ser således ud: ID, Navn, Teaser
Ingrediens ser således ud: ID, Opskrift_ID, Navn, Beskrivelse

(der kan være flere ingredienser tilknyttet opskrift)

Jeg har svære problemer med at lave en søgequery.

Hvis jeg søger efter Nød skal der returneres Opskrift Navn og ID hvis Nød findes i enten Opskrift.Navn, Opskrift.Teaser, (Ingrediens.Navn, Ingrediens.Beskrivelse på Ingrediens.opskrift_ID)

EKSEMPEL 1:
Opskrift
ID: 654dfv
Navn: Nøddekage
Teaser: En lækker kage

Ingrediens:
ID: 6dfcdf
Opskrift_ID: 654dfv
Navn: Spegepølse
Beskrivelse: God dansk spegepølse

Denne skal returnere Opskrift.ID og opskrift.navn da 'nød' findes i opskrift.navn

EKSEMPEL 2:
ID: vf57sw
Navn: Nødde smørsteg
Teaser: Lækker steg der smager af smør og en smule nød

Ingrediens:
ID: dfg964
Opskrift_ID: vf57sw
Navn: Smør
Beskrivelse: God dansk smør

Denne skal returnere Opskrift.ID (vf57sw) og opskrift.navn (Nødde smørsteg) da 'nød' findes i opskrift.navn og opskrift.teaser

EKSEMPEL 3:
ID: 8ahwxs
Navn: Iskaffe
Teaser: Kold kaffe til at koldstarte på

Ingrediens:
ID: sery67
Opskrift_ID: 8ahwxs
Navn: Vand
Beskrivelse: Hane vand

Ingrediens:
ID: hfdj88
Opskrift_ID: 8ahwxs
Navn: Kaffe
Beskrivelse: Gerne med en lidt nøddeagtig smag

Denne skal returnere Opskrift.ID (8ahwxs) og opskrift.navn (ISkaffe) da 'nød' findes i ingrediens.beskrivelse

Håber i kan hjælpe mig. Det er vel noget med en join....
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
16. april 2008 - 12:12 #1
Har du sat relationer op?
Avatar billede groenmand Nybegynder
16. april 2008 - 12:14 #2
Det eneste der forbinder de to tabeller er Opskrift_ID i ingrediensen
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
16. april 2008 - 12:16 #3
Hvilken version af access bruger du.

Der er en knap der hedder relationer. Det skal du trække en linie mellem de 2 linkede felter.

Der efter kan du bruge fin indbyggede forespørgsels bygger til at oprette den korrekte sql query.
Avatar billede groenmand Nybegynder
16. april 2008 - 12:20 #4
2003. Jeg har lige nu, hvor du nævner det, tilknyttet de to med en relation. Jeg synes den er noget uoverskuelig opbyggeren. Men jeg må se hvad jeg skal gøre
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
16. april 2008 - 12:26 #5
gå ind under forespørgsler vælg at lave en ny i designvisning
tilføj dine 2 tabeller.
Du vil kunne se relationerne
Træk kolonneroverskrifterne ned 1 for en.
Under feltet kriterier skriver du ='nød'
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
16. april 2008 - 12:30 #6
Kan du prøve at sende din access Db til:
stinejh på hotmail
Avatar billede groenmand Nybegynder
16. april 2008 - 12:55 #7
Jeg har lige sendt en testdb til dig. Tak skal du have
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2008 - 12:59 #8
Lav en guided formular med tabellen opskrift, som postkilde.

Gå i designvisning og tilføj et tekstfelt som skal fungere som et fritekstsøgefelt. Under egenskaber for feltet skal du gå ind under opdateringshændelsen, tryk på de 3 prikker og vælg kode. Så skriver du me.requery

Højreklik i det grå område og vælg egenskaber, tryk på de 3 prikker ved siden af postkilde, så trækker du alle felter ned i forespørgselsgitteret og under kriterie ved navn skriver du: Like "*" & forms!navnPåDinFormular!NavnPåDitSøgefelt & "*"

Så indsætter du en underformular fra værktøjsmenuen, vælger ingrediens tabellen og følger guiden. Du skal lige sørge for at vælge at binde de 2 formularer sammen med opskrift.id og ingrediens.opskrift_id for guiden vil gætte på at det er de to id felter, som skal linkes.

Så skulle det hele køre!~)
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2008 - 13:00 #9
efter me.requery lukker du vba editoren igen...
Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
15. april 2009 - 12:48 #10
Det er ved at være længe siden.
Jeg kan ikke huske hvad løsningen blev :-)
Avatar billede Slettet bruger
15. april 2009 - 13:12 #11
!~)