Avatar billede xsltquestion Nybegynder
16. april 2008 - 09:25 Der er 18 kommentarer

Variabler i XSLT

Jeg vil gerne bruge værdien i en "valueFromTemplate" variabel hvor jeg henter en xpath sti fra en template.

Denne xpath værdi skal bruges i min for-each løkke:

        <xsl:variable name="valueFromTemplate">
          item
        </xsl:variable>
        <xsl:variable name="value" select="$valueFromTemplate" />

        <xsl:for-each select="$value">
          <xsl:value-of select="@key" />
        </xsl:for-each>

        Dette virker ikke "item" bliver ikke øverført til min
        for-each.

        Det ønskede resultat:
        <xsl:for-each select="$value">
          <xsl:value-of select="@key" />
        </xsl:for-each>

    */////////// Virker ikke ///////////*

      <xsl:variable name="valueFromTemplate">
          item
        </xsl:variable>
        <xsl:variable name="value" select="$valueFromTemplate" />

        <xsl:for-each select="$value">
          <xsl:value-of select="@key" />
        </xsl:for-each>

      */////////// Virker - men hvorfor virker det første
                            eksempel ikke ///////////*

        <xsl:variable name="value" select="item" />

        <xsl:for-each select="$value">
          <xsl:value-of select="@key" />
        </xsl:for-each>
Avatar billede jokkejensen Novice
16. april 2008 - 10:01 #1
Når du i en variable skriver

<xsl:variable name="value" select="item" />

Tager den indhold fra item noden for den gælende match på templaten.

Men skriver du bare :

  <xsl:variable name="valueFromTemplate">
          item
        </xsl:variable>

Får du en tekst variable med 2 newlines, et par tabs og en masse space samt ordet "item" i.

De kan dog trimmes til "item" med ; <xsl:value-of select="translate($valueFromTemplate, '&#xD;&#xA;&#xA;    ', '')"
disable-output-escaping="yes" />

Den jeg tror du leder efter er:

<xsl:variable name="valueFromTemplate"><xsl:value-of select="item" /></xsl:variable> == <xsl:variable name="valueFromTemplate" select="item" />

/JJ
Avatar billede xsltquestion Nybegynder
16. april 2008 - 10:48 #2
Mit problem er at det ikke virker at kopiere "item" fra en variabel til en anden.

        <xsl:variable name="valueFromTemplate">item</xsl:variable>
        <xsl:variable name="value" select="$valueFromTemplate" />

        Virker ikke hvorfor ?????(System.Xml.Xsl.XslTranformationExeption)

        <xsl:variable name="valueFromTemplate">item</xsl:variable>

        <xsl:variable name="valueFromTemplateStriped">
<xsl:value-of select="translate($valueFromTemplate, '&#xD;&#xA;&#xA;    ', '')" disable-output-escaping="yes" /></xsl:variable>

        <xsl:for-each select="$valueFromTemplateStriped">
          <xsl:value-of select="@key"/>
        </xsl:for-each>

        Er ikke det samme (Hvorfor):
        <xsl:variable name="Works" select="item" />

        <xsl:for-each select="$Works">
          <xsl:value-of select="@key"/>
        </xsl:for-each>
Avatar billede jokkejensen Novice
16. april 2008 - 10:54 #3
Det er fordi du siger:

<xsl-foreach select="'item'" /> altså tager en streng ned og forsøger at iterere på den.

Du skal tage et nodeset med ned.

<xsl-foreach select="item" /> som vil tage alle item noderne..

Men måske du skulle beskrive hvad du vil, i stedet for jeg forsøger at gætte mig til resultatet.

Vh. JJ
Avatar billede xsltquestion Nybegynder
16. april 2008 - 11:11 #4
Her er min kode:
        <xsl:variable name="xpath">/*/item[@key='content']/item[@key='home']/item[@key='current']/item[@key='events']</xsl:variable>

        <xsl:variable name="test" select="$xpath" />

        <xsl:for-each select="$test">
          <xsl:value-of select="@key"/>
        </xsl:for-each>

        Jeg vil gerne have følgende resultat:

        <xsl:for-each select="/*/item[@key='content']/item[@key='home']/item[@key='current']/item[@key='events']">
          <xsl:value-of select="@key"/>
        </xsl:for-each>

        Jeg kalder en template i 'xpath' variablen - der så generere mit XPath output -
        <xsl:variable name="XPath">
          <xsl:call-template name="GetPath" />
        </xsl:variable>
Avatar billede jokkejensen Novice
16. april 2008 - 11:29 #5
okay, og så er det du skal forstå, at du ikke kan have xpath i en variable, så bliver det til en tekst streng. Vil du gerne have en dynamisk xpath query ?

Dit følgende resultat er det den korrekte måde at gøre det på, dog har sitecore mere fornuftige metoder at lave en select item på.

/JJ
Avatar billede xsltquestion Nybegynder
16. april 2008 - 11:56 #6
Ja, jeg vil gerne have en dynamisk XPath query. Hvordan ville du løse dette problem?

Jeg tager et Sitecore link felt laver det om til Xpath - som jeg så vil bruge i min <for-each select="xpath"> løkke.

Resultatet er XPath fra et Sitecore link - nu skal jeg 'bare' bruge min XPath i min for-each

<!--==============================================================-->
<!-- Create link into XPATH & Lower Camelcase.                    -->
<!--==============================================================-->

<!-- Call Template -->
<xsl:call-template name="stripContentToXpath">
  <xsl:with-param name="text" select="sc:fld('link',.)"/>
</xsl:call-template>

<!-- Template-->
<xsl:template name="stripContentToXpath">
  <xsl:param name="text"/>
  <xsl:param name="links"/>
  <xsl:variable name="LCLetters">abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå</xsl:variable>
  <xsl:variable name="UCLetters">ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÆØÅ</xsl:variable>
  <xsl:variable name="XPath">
    <xsl:value-of select="translate($text,$UCLetters,$LCLetters)"/>
  </xsl:variable>

  <xsl:variable name="afterLinkText" select="substring-after($XPath,'/')"/>
  <xsl:variable name="theLink" select="substring-before($afterLinkText,'/')"/>

  <xsl:choose>
    <xsl:when test="$theLink ='sitecore'">/*</xsl:when>
    <xsl:when test="$theLink !=''">/item[@key='<xsl:value-of select="$theLink"/>']</xsl:when>
    <xsl:otherwise>/item[@key='<xsl:value-of select="substring-after($text,'/')"/>']</xsl:otherwise>
  </xsl:choose>

  <xsl:if test="contains($afterLinkText,'/')">
    <xsl:call-template name="stripContentToXpath">
      <xsl:with-param name="text" select="$afterLinkText"/>
    </xsl:call-template>
  </xsl:if>
</xsl:template>
Avatar billede jokkejensen Novice
16. april 2008 - 12:07 #7
Jeg er stadig ikke helt med, men forstår jeg dig korrekt, er det her du opretter de ønskede xpath udtryk:

<xsl:choose>
    <xsl:when test="$theLink ='sitecore'">/*</xsl:when>
    <xsl:when test="$theLink !=''">/item[@key='<xsl:value-of select="$theLink"/>']</xsl:when>
    <xsl:otherwise>/item[@key='<xsl:value-of select="substring-after($text,'/')"/>']</xsl:otherwise>
  </xsl:choose>

Hvis du nu laver den om til, i psuedo kode:

<xsl:variable name="NodeSet">
<xsl:choose>
    <xsl:when test="$theLink ='sitecore'"><xsl:copy-of select="/*" /></xsl:when>
    <xsl:when test="$theLink !=''"><xsl:copy-of select="/item[@key='$theLink'] /></xsl:when>
    <xsl:otherwise><xsl:copy-of select="/item[@key='substring-after($text,'/')']" /></xsl:otherwise>
  </xsl:choose><xsl:variable>

Så har du <xsl:foreach select="msxsl:node-set($NodeSet/item)" />

Det er utestet, blot til illustration.

/JJ
Avatar billede jokkejensen Novice
16. april 2008 - 12:08 #8
<xsl:when test="$theLink !=''"><xsl:copy-of select="/item[@key='$theLink']" /></xsl:when>
Avatar billede xsltquestion Nybegynder
16. april 2008 - 12:37 #9
Mange tak for input JokkeJensen.

Det virker desværre ikke, jeg prøvede at omskrive min variabel - jeg får ikke noget output med din NodeSet variabel.

Din <xsl:otherwise>
<xsl:copy-of select="/item[@key='substring-after($text,'/')']" />
</xsl:otherwise> validerer heller ikke.

pooof. :-)
Avatar billede jokkejensen Novice
16. april 2008 - 13:36 #10
(jeg kopierede bare dit ;) )

<xsl:copy-of select="/item[@key=substring-after($text,'/')]" />
Avatar billede jokkejensen Novice
16. april 2008 - 13:37 #11
Nej okay, den fejl lavede jeg selv.
Avatar billede jokkejensen Novice
16. april 2008 - 13:38 #12
kommer NodeSet ikke til at indeholde noget ?

/JJ
Avatar billede xsltquestion Nybegynder
16. april 2008 - 17:13 #13
ja den indeholder ikke noget.
Avatar billede jokkejensen Novice
17. april 2008 - 15:37 #14
<xsl:value-of select="$theLink" />

<xsl:variable name="NodeSet">
<xsl:choose>
    <xsl:when test="$theLink ='sitecore'"><xsl:copy-of select="/*" /></xsl:when>
    <xsl:when test="$theLink !=''"><xsl:copy-of select="/item[@key='$theLink'] /></xsl:when>
    <xsl:otherwise><xsl:copy-of select="/item[@key='substring-after($text,'/')']" /></xsl:otherwise>
  </xsl:choose><xsl:variable>

<xsl:value-of select="count($NodeSet)" />

Hvad får du af output på den?

/JJ
Avatar billede xsltquestion Nybegynder
20. april 2008 - 16:08 #15
Jeg får en xslt fejl på count().

Og jeg får ikke noget output på din NodeSet variabel.
Avatar billede xsltquestion Nybegynder
20. april 2008 - 16:09 #16
300 points til den der kan løse problemet.
Avatar billede jokkejensen Novice
21. april 2008 - 12:38 #17
altså count skal jo virke, og returnere 0 eller mere.. jeg har ingen muligheder for at debugge det..

Kan du sige hvor det går galt ?

Hvad er $theLink når den kommer til <xsl:choose> ?

/JJ
Avatar billede jokkejensen Novice
21. april 2008 - 12:40 #18
200 point er max.

Ellers må du oprette den gennem job/opgaver, og smide en pris på - så skal jeg nok klare den gennem sitecores developer center.