Avatar billede trax Nybegynder
15. april 2008 - 17:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

php fil upload

Har lavet en form hvor jeg kan uploade et billede og indsætte nogle andre data i sql.

Alle data bliver sat ind i sql, billedet sker der intet med (bliver heller ikke uploadet)

Dette er siden hvor jeg tilføjer:

<form id="FormName" action="add_tilbud.php" method="post" name="tilfoej">

            <table width="400" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
                <tr>
                    <td width="100">Kategori:</td>
                    <td><input type="text" name="kategori" size="24"> (Hund, kat, etc.)</td>
                </tr>
                <tr>
                    <td width="100">Navn:</td>
                    <td><input type="text" name="navn" size="50"></td>
                </tr>
                <tr>
                    <td width="100">Beskrivelse:</td>
                    <td><input type="text" name="beskrivelse" size="24"></td>
                </tr>
                <tr>
                    <td width="100">Billede:</td>
                    <td><input type="file" name="uploadedfile" size="30"></td>
                </tr>
                <tr>
                    <td width="100">F&oslash;rpris:</td>
                    <td><input type="text" name="antal_foerpris" size="3" maxlength="3"> stk <input type="text" name="foerpris" size="10" maxlength="10">&nbsp;DKK (100,00)</td>
                </tr>
                <tr>
                    <td width="100">Nupris:</td>
                    <td><input type="text" name="antal_nupris" size="3" maxlength="3"> stk <input type="text" name="nupris" size="10" maxlength="10">&nbsp;DKK (100,00)</td>
                </tr>
                <tr>
                    <td width="100">Spar:</td>
                    <td><input type="text" name="spar" size="10" maxlength="10"> DKK (100,00)</td>
                </tr>
                <tr>
                    <td width="100">G&aelig;lder fra:</td>
                    <td><input type="text" name="fra" size="10" maxlength="10">&nbsp;Til:&nbsp;<input type="text" name="til" size="10" maxlength="10"> (10-10-2000)</td>
                </tr>
            </table>
            <br>
            <input class="buttons" type="submit" value="Tilf&oslash;j tilbud">&nbsp;&nbsp;<input type="reset" value="Slet alt">
        </form>
        <?php
if($uploadedfile) {
  if(!copy($uploadedfile,"images/$uploadedfile_name")) {
echo "Der opstod en fejl, luk venligst vinduet og prøv igen.. :/";
  }
  else {
    echo "Filen er uploadet - $uploadedfile_name.<br>";
  mysql_query("insert into tilbud (billede) values ('$uploadedfile_name')");

    }

        if ( $_POST['submit'] = "Tilf&oslash;j")

include("connect.php"); //Inkluder filen der connecter til min database

$sql="INSERT INTO tilbud (kategori, navn, beskrivelse, antal_foerpris, foerpris, antal_nupris, nupris, spar, fra, til) VALUES ('$_POST[kategori]','$_POST[navn]','$_POST[beskrivelse]','$_POST[antal_foerpris]','$_POST[foerpris]','$_POST[antal_nupris]','$_POST[nupris]','$_POST[spar]','$_POST[fra]','$_POST[til]')";

if (!mysql_query($sql,$con))
  {
  die('Error: ' . mysql_error());
  }
{
mysql_close($con);
}

?>
Avatar billede g1mzee Nybegynder
15. april 2008 - 17:56 #1
det har jeg en god forklaring på ;D. det er for du har din include ("connect.php") efter dit upload, så i det du vil oploade billedet, gør den intet, eftersom der slet ingen kontant er med databasen. tag og ryk din indclude helt op i toppen, så du har sikker. også for fremtiden.
og så brug noget css, istedet for alt den table..
Avatar billede trax Nybegynder
15. april 2008 - 18:08 #2
Ja, den kan jeg godt se.

Jeg har nu flyttet den op lige under <?php tagget .. men samme (manglende) resultat.

Table er kun indtil jeg har det færdigt, så kommer der css .. jeg er hurtigere til tables :)

<?php
        include("connect.php"); //Inkluder filen der connecter til min database

if($uploadedfile) {
  if(!copy($uploadedfile,"images/$uploadedfile_name")) {
echo "Der opstod en fejl, luk venligst vinduet og prøv igen.. :/";
  }
  else {
    echo "Filen er uploadet - $uploadedfile_name.<br>";
  mysql_query("insert into tilbud (billede) values ('$uploadedfile_name')");

    }

        if ( $_POST['submit'] = "Tilf&oslash;j")

$sql="INSERT INTO tilbud (kategori, navn, beskrivelse, antal_foerpris, foerpris, antal_nupris, nupris, spar, fra, til) VALUES ('$_POST[kategori]','$_POST[navn]','$_POST[beskrivelse]','$_POST[antal_foerpris]','$_POST[foerpris]','$_POST[antal_nupris]','$_POST[nupris]','$_POST[spar]','$_POST[fra]','$_POST[til]')";

if (!mysql_query($sql,$con))
  {
  die('Error: ' . mysql_error());
  }
{
mysql_close($con);
}

?>
Avatar billede s.timmerman Nybegynder
15. april 2008 - 18:13 #3
Hej,

for det første, så skal du sætte enctype på din form:

<form id="FormName" action="add_tilbud.php" method="post" name="tilfoej" enctype="multipart/form-data">

Da du sikker er ligeglad med hvordan det fungerer, har jeg tilladt mig at skrive din upload / dit mysql query om:

include("connect.php");
if (isset($_FILES['uploadedfile'])){
if (!move_uploaded_file($_FILES['uploadedfile']['tmp_name'], "images/".$_FILES['uploadedfile']['name'])){
  echo "Der opstod en fejl, luk venligst vinduet og prøv igen.. :/";
} else {
  echo "Filen er uploadet - ".$_FILES['uploadedfile']['name']."<br>";
  mysql_query("INSERT INTO `tilbud` (`billede`) VALUES ('".$_FILES['uploadedfile']['name']."')");
}

if (isset($_POST['submit'])){
$sql="INSERT INTO tilbud (kategori, navn, beskrivelse, antal_foerpris, foerpris, antal_nupris, nupris, spar, fra, til) VALUES ('$_POST[kategori]','$_POST[navn]','$_POST[beskrivelse]','$_POST[antal_foerpris]','$_POST[foerpris]','$_POST[antal_nupris]','$_POST[nupris]','$_POST[spar]','$_POST[fra]','$_POST[til]')";
if (!mysql_query($sql,$con)){
  die('Error: ' . mysql_error());
}
mysql_close($con);

Jeg ta'r lige forbehold for fejl - ovenstående er ikke testet :)
Avatar billede trax Nybegynder
15. april 2008 - 19:26 #4
Helt ligeglad er jeg ikke - men jeg løber det lige igennem og ser om jeg har spørgsmål.

Kan først teste det af i morgen.
Avatar billede trax Nybegynder
16. april 2008 - 12:48 #5
Nu uploader den filen, men indsætter ikke de andre data i databasen.

Desuden, så kan jeg ikke se filen der er uploadet på serveren ? (via ftp) men den viser den fint nok ved udskrivning.
Er det normalt?
Avatar billede trax Nybegynder
16. april 2008 - 15:47 #6
Jeg har smidt begge mysql_query's sammen og lavet en "if"
if (isset($_POST['submit']) . isset($_FILES['uploadedfile'])){

Så kører det!
Avatar billede trax Nybegynder
16. april 2008 - 18:41 #7
Lige et side spørgsmål.

Hvordan ændre jeg stien hvor filen skal flyttes til "root/folder" ?

altså nu ligger den filen samme sted hvor dette script ligger, dette vil jeg gerne have ændret til www/domæne/tilbud/images

if (!move_uploaded_file($_FILES['uploadedfile']['tmp_name'], "images/".$_FILES['uploadedfile']['name'])){

evt. sådan at databasen også får dette ind, så lige meget hvor man henter billede stien på serveren, så bliver billedet vist.